انرژی

چهارمین کارنامه هفتگی سیاه برای قیمت نفت

قیمت نفت در معاملات روز جمعه افزایش یافت اما با سیگنال‌های مایوس کننده از رشد تقاضای جهانی برای سوخت که نگرانیها از احتمال اختلال عرضه را تحت الشعاع قرار داده است، در مسیر ثبت چهارمین کاهش هفتگی قرار دارد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت با ۵۵ سنت معادل ۰.۷ درصد افزایش، به ۸۰ دلار و ۸ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۵۷ سنت معادل ۰.۸ درصد افزایش، به ۷۶ دلار و ۸۹ سنت در هر بشکه رسید. معاملات نفت برنت روز گذشته با یک دلار و ۳۲ سنت کاهش و شاخص نفت آمریکا با یک دلار و ۶۰ سنت کاهش، بسته شده بود.

هر دو شاخص، در چهار هفته گذشته، حدود ۷.۳ درصد ریزش کرده اند که طولانی ترین کاهش هفتگی در سال میلادی جاری بوده است.

داده‌های اقتصادی ناامیدکننده از چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و انتشار یک نظرسنجی که فعالیت‌های تولیدی ضعیف‌تر را در سراسر آسیا، اروپا و آمریکا نشان می‌دهد، ریسک بهبود ضعیف اقتصاد جهانی را افزایش می‌دهد که به نوبه خود، بر مصرف نفت تاثیر خواهد گذاشت.

تحلیلگران گروه بانکی ANZ در یادداشتی نوشتند: ترافیک جاده ای چین برای سومین سال متوالی، شاهد کاهش فصلی بود. داده‌های اقتصادی ضعیف‌تر در آمریکا، حاکی از ضعیف شدن چشم‌انداز تقاضا برای نفت است.

کاهش فعالیت‌های تولیدی در چین نیز رشد قیمت‌ها را محدود کرد و پس از آنکه داده‌های ژوئن نشان داد واردات و فعالیت پالایشگاه‌ها نسبت به سال گذشته کمتر شده است، به نگرانی‌ها درباره رشد تقاضا افزود.

داده‌های بخش تحقیقات نفتی شرکت LSEG نشان داد واردات نفت خام به آسیا در ژوئیه، به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته کاهش یافت که ناشی از تقاضای ضعیف در چین و هند بود.

سرمایه‌گذاران نفتی همچنین تحولات خاورمیانه را در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، محتاطانه دنبال می‌کنند.

در این بین، در نشست وزیران ارشد گروه اوپک پلاس، سیاست تولید نفت شامل طرحی برای آغاز حذف کاهش تولید اضافی از اکتبر، بدون تغییر حفظ شد و تاکید شد افزایش تولید نفت، در صورت نیاز می تواند متوقف یا معکوس شود. اوپک پلاس در بیانیه‌ای پس از نشست روز پنج‌شنبه کمیته نظارتی مشترک وزیران این گروه، اعلام کرد اعضایی که کاهش داوطلبانه ۲.۲ میلیون بشکه در روز را تا سپتامبر اجرا می‌کنند، بر اساس شرایط بازار، می‌توانند حذف تدریجی آن را متوقف یا معکوس کنند.

قیمت نفت از بالای ۹۲ دلار در هر بشکه در آوریل که بالاترین رکورد قیمت در سال ۲۰۲۴ بوده، به زیر ۸۱ دلار کاهش یافته است.

الکساندر نواک، معاون نخست وزیر و دیپلمات نفتی ارشد روسیه روز پنجشنبه گفت: سطح فعلی قیمت نفت برای روسیه، بودجه آن و سایر شرکت کنندگان در بازار مطلوب است. وی افزود: عرضه و تقاضا در تعادل باقی مانده است. نواک گفت: از سه ماهه چهارم در صورت مثبت بودن توازن عرضه و تقاضا، افزایش نسبی تولید امکان پذیر است.

بر اساس گزارش رویترز، یک منبع نزدیک به این گروه گفت: اوپک پلاس هنوز چند هفته فرصت دارد تا تصمیم بگیرد که آیا افزایش تولید را از اکتبر ادامه دهد یا خیر.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا