ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

چین سیستم احراز هویت دیجیتالی ملی معرفی می‌کند

چین قصد دارد یک سیستم شناسایی هویت دیجیتالی سراسری معرفی کند اما این برنامه با انتقاد از کنترل بیش از حد دولت، روبرو شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، پیشنهاد اداره فضای سایبری چین و وزارت امنیت عمومی، ایجاد یک سیستم یکپارچه برای احراز هویت است که توانایی شرکت‌های اینترنتی برای جمع آوری داده‌ها را محدود می‌کند. کاربران می‌توانند داوطلبانه یک شناسه منحصر به فرد متشکل از حروف و ارقام لاتین و یک گواهی دیجیتال برای تائید هویت خود درخواست کنند. تحت این پیشنهاد، پس از احراز هویت کاربر، پلتفرم‌های اینترنتی نباید اطلاعات شخصی دیگری را بخواهند.

رگولاتور اینترنت و پلیس چین اعلام کردند کاربران می‌توانند از چنین شناسه های دیجیتالی استفاده کنند که به آنها امکان می‌دهد د هویت خود را به صورت آنلاین و بدون ارائه اطلاعات شخصی غیر ضروری به ارائه دهندگان خدمات اینترنتی، احراز کنند. اما برخی از کارشناسان حقوقی و کاربران در بزرگترین بازار اینترنتی جهان، پس از انتشار این پیشنهاد توسط مقامات در هفته گذشته، نسبت به هدف این سیستم یعنی محافظت از حریم خصوصی کاربران، ابراز تردید کردند.

دولت چین، قبلا از کاربران اینترنت خواسته است از هویت واقعی خود برای ثبت نام در خدمات دیجیتال استفاده کنند و دسترسی گسترده ای به رفتار و ارتباطات آنلاین آنها دارد. اما یک سیستم شناسایی دیجیتال متمرکز جدید، ممکن است دید مستقیم و کاملتری از زندگی آنلاین مردم به مقامات بدهد.

جرمی داوم، عضو ارشد مرکز پل تسای چین دانشکده حقوق ییل در این باره گفت: مردم چین پس از استفاده از سیستم شناسایی آنلاین کدهای درمانی که چین در دوران همه‌گیری کرونا برای ثبت و کنترل حرکت شهروندان به منظور کنترل شیوع بیماری، از آن استفاده می‌کرد، ممکن است نسبت به چنین سیستمی محتاط‌تر باشند. اما به نظر می‌رسد این مقررات بر حریم خصوصی متمرکز است نه محتوا.

بنا بر توضیح او، در چین، مقررات حفظ حریم خصوصی معمولا حریم خصوصی در برابر سایر شهروندان و شرکت‌ها است تا در مقابل دولت.

سیستم پیشنهادی، سطح جدیدی از حریم خصوصی را به شما می‌دهد که در آن مجبور نیستید اطلاعات را با یک شرکت به اشتراک بگذارید، اما البته دولت همچنان به این اطلاعات دسترسی دارد.

پکن از شرکت‌های پلتفرم اینترنتی، به دلیل جمع‌آوری داده‌های بیش از حد، انتقاد کرده است. رگولاتور اینترنت چین در سال ۲۰۲۱، از ۱۰۵ اپلیکیشن شامل دوین بایت دنس و لینکدین مایکروسافت، نام برد که این تخلف را مرتکب شده بودند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، روزنامه «ساوت چاینا مورنینگ پست»، روز پنجشنبه، با استناد به نظرسنجی که انجام داد، گزارش کرد بیش از ۵۰ اپلیکیشن محبوب، از جمله اپلیکیشنهای شرکت‌های تنسنت هولدینگز، گروه هلدینگ علی بابا و بایت دنس، سیستم احراز هویت پیشنهادی را تست کرده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا