اقتصاد کلان

تولید در آسیا روی ریل توسعه

فعالیت‌های تولیدی در اکثر نقاط آسیا در ماه جولای به رشد خود ادامه دادند و افزایش سفارشات جدید حتی با وجود بدتر شدن شرایط عملیاتی سایرین از جمله چین، رشد تولید خود را حفظ می‌کند.

به گزارش آرمان اقتصادی، کارخانه‌های بسیاری از شمال آسیا که شاهد رشد صادرات بهتر از حد انتظار بوده‌اند، در قلمرو توسعه باقی ماندند. بر اساس داده‌های منتشر شده اس‌اندپی گلوبال، شاخص مدیران خرید بخش تولید برای تایوان از ۵۳.۲ در ژوئن به ۵۲.۹ در ماه ژوئن رسید، در حالی که کره جنوبی شاخص خود را از ۵۲ به ۵۱.۴ رساند و ژاپن از ۵۰ در ماه قبل به ۴۹.۱ کاهش یافت.

همچنین بخوانید

اسامه بهاتی اقتصاددان گفت داده‌های شاخص مدیران خرید جولای نشان می‌دهد که بخش تولید کره جنوبی شاهد بهبود مستمر در شرایط عملیاتی بوده است و حجم تولید و سفارش‌های جدید افزایش یافت، اما با نرخ‌های پایین تر بود. در جنوب آسیا، ویتنام، تایلند و فیلیپین بالاتر از سطح ۵۰ باقی ماندند، در حالی که اندونزی وارد قلمرو انقباض شد. فعالیت در مالزی از ۴۹.۹ در ژوئن به ۴۹.۷ کاهش یافت.

روند بهبود نابرابر با تداوم ضعف در چین مقایسه می‌شود، جایی که شاخص رسمی مدیران خرید تولیدی در روز چهارشنبه نشان داد فعالیت کارخانه برای سومین ماه متوالی کاهش یافته است. در حالی که تولید در ماه گذشته از ۴۹.۵ در ژوئن به ۴۹.۴ رسید که میزان فعالیت غیر تولیدی در ساخت وساز و خدمات به ۵۰.۲ کاهش یافت که کمتر از میانگین پیش‌بینی ۵۰.۳ بود. مقامات چینی این کاهش را به دلیل تقاضای ناکافی بازار و شرایط آب وهوایی شدید در برخی مناطق دانستند.

طبق گزارش بلومبرگ، شعله‌ور شدن تنش‌های ژئوپلیتیکی پس از ترور اسماعیل هنیه، رهبر سیاسی حماس توسط اسرائیل، خطری برای چشم‌انداز است. قیمت نفت به بالای ۸۰ دلار در هر بشکه رسید زیرا تاجران خطر تشدید درگیری‌ها را ارزیابی می‌کنند و اینکه آیا ممکن است منجر به حملات بیشتر به کشتی‌هایی شود که از دریای سرخ در حال حرکت هستند یا بر تولید و صادرات تأثیر بگذارد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا