اقتصاد کلان

بهبود ضعیف اقتصاد جهانی به خطر افتاد

کارخانه‌های جهانی در ماه جولای با کاهش تقاضا با مشکل مواجه شدند و نظرسنجی‌ها نشان داد که تولیدکنندگان در سراسر اروپا و آسیا در ماه گذشته عملکرد ضعیفی داشتند، زیرا کارخانه‌ها با تقاضای کم مقابله می‌کردند که خطر بهبود ضعیف اقتصاد جهانی را افزایش داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، این یک رکود گسترده در منطقه یورو بود، در حالی که رکود در فعالیت‌های تولیدی چین باعث از بین رفتن همسایگان آسیایی آن شد. کارخانه‌های بریتانیایی این روند را کاهش دادند و بهترین ماه خود را در دو سال گذشته با افزایش تولید و استخدام ثبت کردند.

آخرین شاخص مدیران خرید منطقه یورو که توسط S&P Global گردآوری شده است، ۴۵.۸ بود و بیش از دو سال است که زیر مرز ۵۰ بوده است. بررسی‌های صنعتی ضعیف مستمر، خطر نزولی بزرگی را برای پیش‌بینی از افزایش صنعتی در نیمه دوم سال ایجاد می‌کند.

رکود در بخش تولید آلمان که حدود یک پنجم اقتصاد بزرگ اروپا را تشکیل می‌دهد، شتاب گرفت در حالی که در فرانسه، صنعت با سریع‌ترین نرخ خود در ۶ ماه اخیر کاهش یافت. با این حال، در بریتانیا با افزایش خوش‌بینی‌ها پس از پیروزی نخست‌وزیر در انتخابات، این شاخص به ۵۲.۱ رسید که بالاترین میزان از جولای ۲۰۲۲ است.

فدرال رزرو روز چهارشنبه آغاز احتمالی کاهش نرخ بهره را در ماه سپتامبر در صورتی که اقتصاد ایالات متحده مسیر مورد انتظار خود را دنبال کند، اعلام کرد. نظرسنجی رویترز پیش‌بینی می‌کند که پس از کاهش نرخ سپرده خود در ژوئن، بانک مرکزی اروپا می‌تواند در سال جاری دو کاهش دیگر را دنبال کند.

فعالیت‌های تولیدی در ژاپن کاهش یافت و با سرعت کمتری در کره جنوبی گسترش یافت که تا حدی به دلیل تقاضای داخلی ضعیف و افزایش هزینه‌های ورودی است که بر تیرگی ناشی از انقباض فعالیت کارخانه‌های چین افزود.

شاخص مدیران خرید تولیدی چین در ژوئیه از ۵۱.۸ در ماه قبل به ۴۹.۸ سقوط کرد که پایین‌ترین میزان از اکتبر سال گذشته و پیش‌بینی تحلیلگران از ۵۱.۵ بود. این قرائت که عمدتاً شرکت‌های کوچک‌تر و صادرات محور را پوشش می‌دهد، مطابق با نظرسنجی رسمی مدیران خرید بود که نشان می‌داد فعالیت‌های تولیدی به پایین‌ترین سطح پنج ماهه سقوط کرده است.

شیوان تاندون، اقتصاددان بازار در کپیتال اکونومیکس گفت با نگاهی به آینده، ما انتظار داریم که دوره‌ای از رشد جهانی پایین‌تر از روند، بر فعالیت‌های تولیدی در سراسر آسیا برای بقیه سال تاثیر بگذارد.

شاخص نهایی مدیران خرید تولیدی ژاپن در ماه جولای از ۵۰ به ۴۹.۱ کاهش یافت. بانک مرکزی ژاپن در جهت مخالف بیشتر بانک‌های مرکزی دیگر، نرخ‌های بهره را به سطوحی که در ۱۵ سال گذشته مشاهده نشده بود، افزایش داد و از طرحی دقیق برای کند کردن خرید گسترده اوراق قرضه خود رونمایی کرد.

کره جنوبی، یکی دیگر از موتورهای کلیدی صادرات منطقه‌ای، عملکرد بهتری داشت و شاخص مدیران خرید در جولای به ۵۱.۴ رسید که برای سومین ماه بالاتر از ۵۰ بود، اما از بالاترین رقم ۲۶ ماه ژوئن ۵۲ کند شد.

چین یک مانع بالقوه برای گسترش تجارت در منطقه است و در حالی که صادرات کره جنوبی در جولای با سریع‌ترین سرعت در ۶ ماه گذشته به کمک فروش قوی تراشه افزایش یافت اما آنها انتظارات بازار را از دست دادند.

در جاهای دیگر از جمله فعالیت کارخانه در تایوان گسترش یافت، اما نسبت به ژوئن نیز اندکی کاهش یافت، در حالی که فعالیت تولیدی هند به لطف تداوم تقاضای قوی با سرعت ثابتی گسترش یافت.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا