انرژی

سقوط قیمت نفت به کف ۷ ماهه

قیمت نفت تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضا برای سوخت در دو اقتصاد بزرگ جهان که ریسک ژئوپلیتیکی تشدید شده را تحت الشعاع قرار داد، به پایین‌ترین حد خود در ۷ ماه گذشته سقوط کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت در روز جمعه، ۲ دلار و ۷۱ سنت معادل ۳.۴۱ درصد کاهش یافت و در ۷۶ دلار و ۸۱ سنت در هر بشکه بسته شد. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲ دلار و ۷۹ سنت معادل ۳.۶۶ درصد کاهش، در ۷۳ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه بسته شد. هر دو شاخص در مقطعی از معاملات روز جمعه، بیش از ۳ دلار در هر بشکه سقوط کرده بودند.

همچنین بخوانید

قیمت نفت چهارمین کاهش هفتگی خود را به ثبت رساند که طولانی‌ترین روند کاهشی از دسامبر بود و تحت تاثیر نگرانی‌ها نسبت به تقاضای ضعیف در چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است و آمریکا که بزرگترین مصرف کننده این کالا در جهان است، روی داد.

رشد اشتغال در آمریکا در ژوئیه، بیش از حد انتظار کاهش یافت و بیکاری به ۴.۳ درصد افزایش یافت که از افزایش ترس از رکود احتمالی حکایت دارد.

تیم اشنایدر، اقتصاددان ارشد شرکت ماتادور اکونومیکس، در این باره گفت: شاید به مدت یک یا دو روز، از یک بازار مبتنی بر تقاضا به  بازار متاثر از فضای ژئوپلیتیکی منتقل شدیم و پس از آن کاملا از تمام این داده‌های اقتصادی غافل شدیم.

داده‌های اقتصادی چین که واردکننده بزرگ نفت است و بررسی‌ها، نشان داد فعالیت‌های تولیدی ضعیف‌تر در آسیا، اروپا و آمریکا، خطر بهبود ضعیف اقتصاد جهانی را افزایش داده و به نوبه خود، بر مصرف نفت تاثیر منفی می‌گذارد.

کاهش فعالیت‌های تولیدی در چین نیز رشد قیمت‌ها را محدود کرد و پس از آنکه داده‌های ژوئن نشان داد واردات و فعالیت پالایشگاه‌ها نسبت به سال گذشته، کمتر شده است، به نگرانی‌ها درباره رشد تقاضا افزود.

داده‌های بخش تحقیقات نفتی شرکت LSEG نشان داد واردات نفت خام به آسیا در ژوئیه، به پایین‌ترین میزان در دو سال گذشته کاهش یافت که ناشی از تقاضای ضعیف در چین و هند بود.

در این بین، نظرسنجی ماهانه رویترز نشان داد تولید نفت اوپک در ژوئیه افزایش یافته است و بهبود عرضه عربستان سعودی و افزایش اندک عرضه در کشورهای دیگر، تاثیر محدودیت عرضه داوطلبانه سایر اعضای این گروه و اتحاد اوپک پلاس را تا حدودی جبران کرده است.

طبق اطلاعات منابع صنعتی و داده‌های کشتیرانی، اوپک در ماه میلادی گذشته، ۲۶.۷۰ میلیون بشکه در روز نفت تولید کرد که ۱۰۰ هزار بشکه در روز در مقایسه با ژوئن، افزایش داشت.

نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس که پنج شنبه گذشته برگزار شد، هیچ تغییری در سیاست تولید این گروه را توصیه نکرد و همچنان برنامه حذف کاهش عرضه اضافی از اکتبر، به قوت خود باقی است. اما کالوم مک فرسون، مدیر بخش کالاهای شرکت «اینوِست تِک»، پیش‌بینی کرد اگر ضعف بازار نفت ادامه پیدا کند، اعضای بزرگ گروه اوپک پلاس ممکن است تصمیم بگیرند حذف کاهش عرضه اضافی خود را به تاخیر بیاندازند و آن را به زمانی موکول کنند که تقاضا برای سوخت، بهبود پیدا می‌کند.

بر اساس گزارش رویترز، سرمایه‌گذاران بازار نفت همچنین تحولات خاورمیانه را در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، محتاطانه دنبال می‌کنند.

قیمت نفت چهارشنبه گذشته در پی ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس و یکی از فرماندهان ارشد حزب الله لبنان، جهش یافته بود. نفت همچنین اخیرا از دورنمای آغاز کاهش نرخ‌های بهره آمریکا در آینده نزدیک، حمایت شده بود.

تحلیلگران هیچ گونه اختلال عرضه از این منطقه را همزمان با سقوط قیمت‌ها به پایین‌ترین رکورد ۷ ماهه، مشاهده نکرده اند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا