ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

شکایت آمریکا از تیک‌تاک برای نقض حریم خصوصی کودکان

آمریکا از تیک‌تاک برای جمع آوری داده درباره کودکان که برخلاف قانون حریم خصوصی کودکان است، شکایت کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در شکایتی که روز جمعه در دادگاه منطقه‌ای در کالیفرنیا تنظیم شد، وزارت دادگستری مدعی شد تیک‌تاک که متعلق به شرکت چینی بایت دنس است، به میلیون‌ها کودک زیر ۱۳ سال اجازه داده است بدون آگاهی یا موافقت والدین خود، حساب کاربری در این پلتفرم ویدئویی ایجاد کنند.

تیک‌تاک در حالی چنین امکانی را فراهم کرده که در سال ۲۰۱۹، شکایت مربوط به حریم خصوصی کودکان را با کمیسیون تجارت فدرال حل و فصل کرده بود. تیک‌تاک در این توافق، قبول کرده بود ۵.۷ میلیون دلار برای کوتاهی در دریافت موافقت والدین قبل از جمع آوری اطلاعات درباره کودکان که بر اساس «قانون حفاظت از حریم خصوصی آنلاین کودکان» ضروری است، پرداخت کند. این قانون، میزان اطلاعاتی که وب سایت‌ها و خدمات آنلاین می‌توانند درباره کودکان جمع آوری، استفاده و افشا کنند را محدود می‌کند.

دولت آمریکا در این شکایت مدعی شد این شرکت همچنین، درخواست والدین برای حذف حساب کودکشان را دشوار کرده و گاهی، درخواست‌های متعددی را الزامی می‌کرد و هیچ اقدامی برای تضمین اینکه کودکان فورا حساب جدیدی را ایجاد نمی‌کنند، انجام نداده بود.

تهدیدی برای ایمنی کودکان

لینا خان، رئیس کمیسیون تجارت فدرال، در بیانیه‌ای اعلام کرد تیک‌تاک به شکل تعمدی و مکرر، حریم خصوصی کودکان را نقض کرده و ایمنی میلیون‌ها کودک را به خطر انداخت.

آمریکا به دنبال جریمه‌ای بالغ بر ۵۱ هزار و ۷۴۴ دلار به ازای هر تخلف در روز است که در صورت پیروزی در این شکایت، ممکن است به صدها میلیون دلار بالغ شود.

تیک‌تاک اعلام کرد این ادعاها را قبول ندارد و بسیاری از آنها نادرست بوده یا مورد رسیدگی قرار گرفته اند. سخنگوی تیک‌تاک در بیانیه‌ای گفت: به اقداماتمان برای حفاظت از کودکان، مباهات می‌کنیم و به به‌روزرسانی و بهبود این پلتفرم ادامه می‌دهیم. وی افزود:‌ تیک تاک، کاربرانی را که گمان می‌کند زیر سن قانونی هستند، با جدیت حذف می‌کند.

بایدن و ترامپ

این شکایت، جدیدترین چالش قانونی علیه این پلتفرم اشتراک گذاری ویدئو است که با انتقاد درباره امنیت داده و روابط بین بایت‌دنس و دولت چین روبروست.

جو بایدن، رئیس جمهور دموکرات آمریکا، در آوریل، قانونی را امضا کرد که تیک‌تاک را در آمریکا ممنوع می‌کند، مگر اینکه تا ژانویه سال ۲۰۲۵ فروخته شود. این اقدام با هدف رفع نگرانی‌های امنیت ملی درباره اینکه پکن، ممکن است به داده‌های کاربران دسترسی داشته باشد یا بر آنچه در برنامه دیده می‌شود تاثیر بگذارد، دنبال می‌شود. اما شرکت بایت دنس اعلام کرده که مستقل از دولت چین بوده و این قانون را در دادگاه به چالش کشیده است.

دونالد ترامپ که در دوران ریاست جمهوری خود، تلاش ناموفقی برای ممنوعیت تیک‌تاک یا فروش اجباری آن داشت، اکنون از این اپلیکیشن حمایت می‌کند، زیرا برای بازپس‌گیری کاخ سفید، به دنبال جذب رای دهندگان جوان‌تر است و همچنین مدعی است ممنوعیت تیک‌تاک، تنها به رقبایی مانند فیس بوک متا پلتفرمز کمک می‌کند.

بر اساس گزارش بلومبرگ، وزارت دادگستری آمریکا، این شکایت را به نمایندگی از کمیسیون تجارت فدرال تنظیم کرده که درباره این موضوع تحقیق کرده است.

گروهی متشکل از ۲۱ ایالت آمریکا و ۵۰ قانونگذار آمریکایی، روز جمعه، از شکایت وزارت دادگستری علیه تیک‌تاک حمایت کردند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا