ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

بزوس پرچمدار ریزش ۱۳۴ میلیارد دلاری ثروت میلیاردرها شد

ثروت خالص جف بزوس، روز جمعه، ۱۵.۲ میلیارد دلار ریزش کرد و پرچمدار افتی شد که ۱۳۴ میلیارد دلار از ثروت ۵۰۰ نفر از پولدارترین افراد جهان کاست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، طبق داده‌های شاخص میلیاردرهای بلومبرگ، ارزش سهام شرکت اینترنتی آمازون، همسو با ریزش گسترده بازار، ۸.۸ درصد سقوط کرد وثروت جف بزوس، موسس این غول اینترنتی را به ۱۹۱.۵ میلیارد دلار کاهش داد.

همچنین بخوانید

افت روز جمعه ثروت بزوس، سومین سقوط بزرگ ثروت او پس چهارم آوریل سال ۲۰۱۹ و ۲۹ آوریل سال ۲۰۲۲ بود. ثروت بزوس در چهارم آوریل سال ۲۰۱۹، پس از توافق طلاق با همسرش، به ۳۶ میلیارد دلار سقوط کرده بود.

شاخص نزدک ۱۰۰، به میزان ۲.۴ درصد نزول کرد و ثروت سایر میلیاردرهای دنیای فناوری از جمله ایلان ماسک و لری الیسون، مدیرعامل اوراکل را به ترتیب به میزان ۶.۶ میلیارد دلار و ۴.۴ میلیارد دلار، کاهش داد. ابهامات نسبت به کاهش احتمالی نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو آمریکا و همچنین درآمدهای مایوس کننده شرکت‌های بزرگ، باعث شد این شاخص که شامل غول‌های فناوری است، اصلاح شدیدی را تجربه کند و بیش از ۲ تریلیون دلار از ارزش آن در مدت بیش از ۳ هفته، نابود شد.

سرمایه‌گذاران همچنین از این واهمه دارند که رشد امسال بازار سهام تحت تاثیر رونق هوش مصنوعی، بیش از حد پیش رفته و بازار، بیش از حد متمرکز شده است. سقوط سهام آمازون که بزرگترین ریزش از زمان کاهش ۱۴ درصدی در آوریل سال ۲۰۲۲ بود، پس از آن روی داد که این شرکت اعلام کرد قصد دارد به سرمایه‌گذاری بزرگ بر روی هوش مصنوعی ادامه دهد، حتی اگر به قیمت سود کوتاه مدت باشد.

میلیاردرهای فناوری شامل مارک زاکربرگ، سرگی برین و لری پیج، روز جمعه با سقوط سهام شرکت متا و آلفابت در بازار نیویورک، هر کدام بیش از ۳ میلیارد دلار از دست دادند. طبق شاخص ثروت بلومبرگ، میلیاردرهای فناوری در مجموع، شاهد از دست رفتن ۶۸ میلیارد دلار از ثروت خود بودند.

بزوس ۶۰ ساله که دومین فرد ثروتمند بزرگ جهان است، امسال، مرتب در حال فروش سهام خود در آمازون بوده است. وی سهامی به ارزرش حدود ۸.۵ میلیارد دلار را در مدت ۹ روز در فوریه، فروخت. و در یک روز در ماه میلادی گذشته که سهام آمازون به رکورد جدیدی صعودی کرده بود، فاش کرد قصد دارد ۲۵ میلیون سهم دیگر به ارزش ۵ میلیارد دلار را بفروشد.

طبق محاسبات بلومبرگ، فروش بیشتر سهم، عایدی او از واگذاری سهام را به حدود ۱۳.۵ میلیارد دلار خواهد رساند. وی همچنان ۹۱۲ میلیون سهم در اختیار خواهد داشت که معادل حدود ۸.۸ درصد از کل سهام آمازون است.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بخشی از ثروت بزوس از شرکت اکتشاف فضای «بلو اوریجین» و واشنگتن پست است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا