انرژی

به‌روزآوری نگاه دانش‌محور به روند توسعه پتروشیمی

امروزه نقش صنعت پتروشیمی در تأمین درآمدهای جاری کشور و توسعه اقتصادی از ابعاد مختلف، نقشی غیرقابل انکار است. نقشی که سال به سال درحال افزایش است و این افزایش سهم در اقتصاد، نه به معنای افت بخش‌های دیگر، بلکه به معنای گسترش تأثیرگذاری صنعت پتروشیمی به صورت مستقیم و غیرمستقیم بر دیگر بخش‌های اقتصاد و دیگر صنایع کشور است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، حسن عباس زاده – معاون برنامه ریزی شرکت ملی صنایع پتروشیمی، در یادداشتی که در اختیار ایسنا قرار داده شده، اعلام کرد: نقش صنعت پتروشیمی نه‌تنها در بخش اقتصادی، بلکه در تمامی ابعاد زندگی مردم در حال افزایش است و هرچه می‌گذرد وابستگی زندگی مردم به این صنعت، بیشتر می‌شود؛ از اینرو هر کشوری که بتواند در صنعت پتروشیمی حرفی برای گفتن داشته باشد، می‌تواند توسعه و رفاه بیشتری را برای مردم کشورش رقم بزند.

همچنین بخوانید

صنعت پتروشیمی ایران امروز با ظرفیت اسمی ۹۶ میلیون تنی، با کسر نیاز بین‌مجتمعی و خوراک واحدهای تکمیلی که از تولیدات واحدهای بالادستی تأمین می‌شود، ۴۳ میلیون تن محصول نهایی در سال تولید می‌کند که ۱۳ میلیون تن آن در بازار داخلی و ۳۰ میلیون تن آن برای صادرات تخصیص داشته می شود.

ارزآوری قابل توجه صنعت پتروشیمی، پشتوانه تأمین نیاز ارزی کشور در برهه‌های مختلف است و در مسیری که به سمت تکمیل زنجیره ارزش و صادرات محصولات نهایی به جای محصولات نیمه خام داریم طی می کنیم، این ارزآوری سال به سال افزایش خواهد داشت.

برگزاری رویدادهای تخصصی در صنعت پتروشیمی نقش موثری در هم افزایی و ارتقای سطح تعاملات دانشی در این صنعت دارد و همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی که با نام اختصاری IPF شناخته می‌شود از موثرترین همایش‌ها و رویدادهایی است که در این صنعت برگزار شده و نقش آن در به‌روزآوری نگاه دانشی به صنعت پتروشیمی، نقشی بی‌بدیل است.

در پانزدهمین همایش بین‌المللی صنعت پتروشیمی که در روزهای چهاردهم و پانزدهم مردادماه امسال برگزار می‌شود، با بررسی مهمترین چالش‌ها و موضوعات روز صنعت پتروشیمی، ۱۳ محور اصلی برای همایش تعیین شده که در ۲ روز برگزاری آن، صاحبنظران، فعالان و نخبگان این صنعت به بحث و تبادل نظر در باب این محورها خواهند پرداخت تا در نهایت با تبادل دانش در یک فضای کاملا علمی و تخصصی، آنچه برای صنعت پتروشیمی حاصل می‌شود، ارزش افزوده‌ای ناشی از دستیابی به ایده‌های نو و راهکارهای جدیدی است که از به‌اشتراک‌گذاری دانش و تجارب در همایش IPF بدست آمده است.

در این همایش بین المللی، علاوه بر صاحبنظران و فعالان ایرانی صنعت پتروشیمی، اندیشمندانی از نقاط مختلف جهان به عرضه تجارب و دانش خود خواهند پرداخت که بدون شک برای فعالان این صنعت مفید خواهد بود و مطالب عرضه شده در این همایش برای همه فعالان و دانش جویان، اساتید و صنعتگران این عرصه، ما را برای رسیدن به توسعه زنجیره ارزش و کسب فناوری های ارزشمند پتروشیمی کمک خواهد کرد.

از بین محورهای ۱۳ گانه همایش امسال که شامل چشم‌اندازهای اقتصادی، فناوری و سیاسی پیش رو، کاربرد فناوری‌های دیجیتال؛ فرصت‌ها و چالش‌ها ، توسعه زنجیره ارزش در بالادست و پائین دست، ظرفیت‌های دیپلماسی و فرصت‌های همکاری‌های منطقه‌ای و بین‌المللی، فرصت‌های صادرات محصولات و خدمات فنی و مهندسی ، مناطق ویژه اقتصادی و پارک های علم و فناوری، فناوری های توسعه یافته جدید، خوراک های جدید در دسترس ، فرصت های سرمایه گذاری و تأمین مالی، محیط زیست و رویکردهای سبز، جذب، استفاده و مدیریت کربن، مدیریت تأمین و مصرف آب و برق؛ چالش‌ها و راهکارها و زنجیره تأمین و لجستیک می شود، بحث مدیریت کربن با استفاده از فناوری‌های پاک و توسعه زنجیره ارزش در صنعت پتروشیمی، بیش از دیگر محورها مورد توجه خواهد بود.

پیش بینی می‌شود با توجه به کم و کیف برگزاری همایش پانزدهم، همایش امسال نقطه عطفی در به‌روزآوری نگاه جدید و دانش محور به روند توسعه صنعت پتروشیمی در ایران باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا