بین الملل

تأکید اوپک‌پلاس بر پایبندی به توافق و ارزیابی مستمر بازار

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس در تازه‌ترین نشست خود بر پایبندی به توافق اعضای این ائتلاف و در عین حال ارزیابی مستمر تحولات بازارهای جهانی نفت خام تأکید کرد.

به گزارش آرمان اقتصادی به نقل از وزارت نفت پنجاه‌وپنجمین نشست کارگروه مشترک وزارتی نظارت بر توافق ائتلاف تولیدکنندگان عضو اوپک و غیراوپک (اوپک‌پلاس) روز یکم اوت ۲۰۲۴ (پنجشنبه، ۱۱ مرداد) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد.

همچنین بخوانید

این کارگروه ضمن بررسی داده‌های تولید نفت خام در ماه‌های مه و ژوئن ۲۰۲۴، بر پایبندی کل اعضای اوپک‌پلاس به بیانیه همکاری تأکید کرد.

کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس از تعهد عراق، قزاقستان و روسیه برای دستیابی به پایبندی کامل و ارائه برنامه جبران تخطی از سهمیه‌های تولید تعیین‌شده برای حجم تولید فراتر از سهمیه در ژانویه ۲۰۲۴ استقبال کرد.

در این نشست آن دسته از اعضایی که دوم ژوئن ۲۰۲۴ در ریاض گردهم آمده بودند، بار دیگر تأکید کردند که روند تسهیل تدریجی کاهش عرضه داوطلبانه نفت می‌تواند بسته به شرایط حاکم بر بازار نفت، متوقف یا معکوس شود.

اعضای اوپک‌پلاس (ائتلاف تولیدکنندگان عضو سازمان کشورهای صادرکننده نفت-اوپک و غیراوپک) در سی‌وهفتمین نشست وزارتی این ائتلاف موافقت کردند بخش عمده کاهش عرضه نفت خود را تا سال ۲۰۲۵ تمدید کنند، اما راه برای تسهیل کاهش عرضه داوطلبانه اضافه هشت کشور از اکتبر امسال باز شد.

این کشورها تصمیم گرفتند افزون بر تصمیم سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس (حفظ کاهش عرضه جمعی روزانه ۲ میلیون بشکه‌ای)، کاهش عرضه داوطلبانه روزانه یک‌میلیون و ۶۵۰ هزار بشکه‌ای را که در آوریل ۲۰۲۳ اعلام شده بود، تا پایان دسامبر ۲۰۲۵ تمدید کنند.

سی‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک‌پلاس دوم ژوئن (۱۳ خرداد) از طریق ویدئوکنفرانس برگزار شد، اما هشت عضو اوپک‌پلاس که کاهش عرضه داوطلبانه بیشتر را عهده‌دار شده‌اند، در ریاض گردهم آمدند، این دسته از اعضا، کاهش عرضه داوطلبانه اضافه روزانه ۲ میلیون و ۲۰۰ هزار بشکه‌ای خود را که در نوامبر ۲۰۲۳ اعلام شده بود تا پایان سپتامبر ۲۰۲۴ تمدید خواهند کرد، سپس این رقم برای حمایت از ثبات بازار نفت به‌تدریج و به‌طور ماهانه تا سپتامبر ۲۰۲۵ تسهیل می‌شود. روند این تسهیل کاهش عرضه ماهانه می‌تواند با توجه به شرایط بازار نفت متوقف یا معکوس شود.

این کارگروه همچنین بر ادامه نظارت بر پایبندی کشورهای عضو به برنامه کاهش عرضه توافق شده در جریان برگزاری سی‌وهفتمین نشست وزیران نفت و انرژی اوپک و غیراوپک (ONOMM) در دوم ژوئن ۲۰۲۴ و کاهش عرضه داوطلبانه شماری از اعضای ائتلاف اوپک‌پلاس تأکید کرد.

کارگروه یادشده، ضمن ارزیابی دقیق شرایط بازارهای جهانی نفت خام همانگونه که در سی‌وهفتمین نشست وزارتی اوپک‌پلاس بر آن تأکید شد اختیار برگزاری نشست‌های اضافه و در عین حال درخواست برای برگزاری نشست وزیران نفت و انرژی کشورهای عضو را خواهد داشت.

پنجاه‌وششمین نشست کارگروه وزارتی نظارت بر توافق اوپک‌پلاس برای دوم اکتبر ۲۰۲۴ (۱۱ مهر ۱۴۰۳) برنامه‌ریزی شده است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا