امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

توسعه دامداری سنتی برای پیشگیری از آتش سوزی مراتع

وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرده برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای پیشگیری از آتش سوزی مراتع، توسعه دامداری سنتی به منظور خارج کردن علوفه خشک از مراتع است.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، وزیر جهاد کشاورزی عنوان کرده برنامه وزارت جهاد کشاورزی برای پیشگیری از آتش سوزی مراتع، توسعه دامداری سنتی به منظور خارج کردن علوفه خشک از مراتع است.

طبق برآوردهای سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور در ۱۰ سال گذشته بیش از ۲۵۰ هزار هکتار از جنگل‌ها و مراتع کشور طمع حریق شدند که میانگین آن می‌شود سالانه ۲۱ هزار هکتار جنگل و مرتعی که سوخته است.

طبق برآوردهای وزارت جهاد کشاورزی بازیابی ذخایر جنگل‌ها و مراتع که دچار حریق می‌شوند ۵۰ سال طول می‌کشد.

بر اساس طرح تعادل دام و مرتع که در برنامه چهارم اجرایی شد دولت موظف شد سالانه ۳ میلیون واحد دامی از مراتع خارج کند که اجرای همین قانون موجب کاهش چرای دام در مراتع کشور شد.

در چند سال گذشته اجرای این طرح موجب افزایش آتش سوزی در مراتع و جنگل‌ها شده است.

به اعتقاد کارشناسان اگر از دام‌ها درست استفاده شود موجب حفظ مراتع و تقویت آنها می‌شوند و پیشگیری از آتش سوزی‌های گسترده می‌شود.

بیشتر کشورها مانند آمریکا، فرانسه، آلمان، ایتالیا و اسپانیا تصمیم دارند طرح استفاده از چرای دام در مراتع را برای جلوگیری از آتش سوزی‌ها گسترش دهند.

طبق مطالعات مراکز پژوهشی در این کشورها بازگرداندن گله‌های دام به مراتع، به طوری چشمگیری مانع از انباشت علوفه خشک، به عنوان ماده اصلی سوختی در مراتع شده و علاوه بر کاهش موارد آتش سوزی، فواید اقتصادی و زیست محیطی دیگری نیز به همراه داشته است.

البته در کشور ما هم دو سال است که وزرات جهاد کشاورزی برای توسعه واحدهای دامداری، روستایی و گله داری در مراتع برنامه‌های دارد که در حال انجام است.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا