انرژی

محدودیت برق سیمانی‌های تهران این هفته کمتر می‌شود

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان با بیان اینکه موضوع افزایش قیمت سیمان در هفته گذشته، به دنبال سودجویی عده‌ای خاص و دلالان در کف بازار رخ داد که تولیدکننده در آن نقشی و منفعتی ندارد، بر تداوم عرضه و حتی افزایش عرضه در تیرماه نسبت به خردادماه تاکید کرده و از توافق با وزارت نیرو مبنی بر کاهش محدودیت‌ واحدهای مناطق مرکزی (تهران) از هفته جاری خبر داد.

علی‌اکبر الوندیان در گفت‌وگو با ایسنا، در رابطه با روند تامین  برق برای صنعت سیمان طی سه سال گذشته، اظهار کرد: اینکه طی سه سال اخیر، وضعیت تامین رو به رشد بوده، درست است؛ اما بخاطر داریم که بدترین سال به لحاظ تامین انرژی برای صنایع و به‌ویژه صنعت سیمان، در تابستان سال ۱۴۰۰ اتفاق افتاد؛ پس از آن در سال ۱۴۰۱ نسبت به ۱۴۰۰ و از سال ۱۴۰۱ به ۱۴۰۲، روند صعودی را در تامین انرژی شاهد بودیم؛ همین بهبود تامین انرژی و اینکه وزارت نیرو توانست میزان انرژی مناسب را تامین کند، سبب شد که افزایش یکباره مصرف (علی‌الخصوص در سال گذشته)، اختلالی در بازار ایجا نکند و بازار آرامی را پشت سر گذاشتیم.

همچنین بخوانید

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان ضمن اشاره به اینکه در سال ۱۴۰۲، شش میلیون تن بیش از سال ۱۴۰۱، سیمان به بازار عرضه شد، گفت: قریب به ۱۱ درصد افزایش مصرف رخ داد و به همین میزان هم افزایش تولید اتفاق افتاد؛ بنابراین بازار دچار تنش نشد. در حقیقت همانطور که بارها هم تاکید کرده‌ایم، آنچه که بازار را آرام نگه می‌دارد، افزایش تولید است و در مقابل، کمبود تولید زمینه را برای شکل‌گیری بازار سیاه فراهم می‌کند.

امسال ۷۰ کوره متوقف شد

وی تصریح کرد: اما متاسفانه، سال جاری نسبت به سال گذشته، به شدت محدودیت‌های انرژی برای ما افزایش پیدا کرد و برق بسیاری کمتری را نسبت به سال گذشته دریافت کرده‌ایم؛ اعمال محدودیت‌ها سبب مختل شدن تولید شده و متاسفانه طبق آخرین بررسی‌ها، با محدودیت‌های سال جاری حدود ٧٠ کوره از خط‌های تولید صنعت سیمان متوقف شده است؛ چراکه برق اختصاص یافته، کفایت ادامه‌ی تولید را نمی‌داد. الباقی هم که همچنان در حال کارند، با ظرفیت کم و راندمان پایین فعالیت می‌کنند و خسارت سنگینی متوجه واحدهای تولیدی شده است.

الوندیان ادامه داد: علیرغم اینکه در تیر ماه سال جاری نسبت به خرداد ماه، اعمال محدودیت‌ها بیشتر بود اما تلاش شد تا تعادل عرضه برهم نخورد و عرضه را کاهش ندادیم. با توجه به اینکه این فصل، اوج مصرف سیمان است و از سوی دیگر، فضاسازهایی در فضای مجازی اتفاق افتاد، هیجان  بر بازار حاکم شد و گمانه‌زنی برای افزایش قیمت، قوت گرفت؛ فلذا منجر به ایجاد تلاطم بیشتر در بازار شد و التهاب بازار را فراهم کرد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تصریح کرد: نکته مهم اینجاست که قیمت تولیدکننده بالا نرفته است؛ چراکه قیمت سیمانِ تولیدکننده، تحت نظارت کنترلی بورس است و دولت هم بر آن نظارت دارد؛ در حقیقت در حال حاضر فاصله قیمت بین تولیدکننده و قیمت کف بازار بالا رفته است. بنابراین علاوه براینکه تولیدکننده به جهت توقف بسیاری از کوره‌ها و کاهش تولید و کنترل قیمت، در فشار مضاعف است، بلکه مصرف‌کننده هم به‌دنبال سواستفاده دلالان، سیمان را با قیمت بالاتر تهیه می‌کند.

وی افزود: در این میان تنها عده خاص از وضعیت موجود، سود می‌برند و بر آن دامن زنند تا بازار داغ‌تر باشد؛ حقیقت این است که افزایش ۹۰-۸۰ درصدی قیمت سیمان که هفته گذشته مطرح شد، در واقعیت اتفاق نیفتاده است؛ همان روز که اعلام کردند سیمان در بازار به کیسه‌ای ۱۸۰ هزار تومان و بیشتر هم رسیده، قیمت هر کیسه ۵۰ کیلوگرمی سیمان در تهران، حدود ۱۴۰-۱۳۵ هزار تومان و در اطراف تهران ۱۲۰ هزار تومان بود.

راه اصلی، افزایش تولید است

این مقام صنعتی خاطرنشان کرد: این شیوه که فضا را برای دلالان داغ‌تر کرد و به نوعی موج‌سواری رخ داد تا افزایش قیمت داشته باشند؛ علاوه بر افزایش تقاضا، اتفاقی که افتاد، بیشتر جنبه سوداگری داشت؛ بنابراین راهِ اصلی ساماندهی بازار به‌ویژه در حوزه سیمان، افزایش تولید است. 

الوندیان تصریح کرد: براین اساس با هماهنگی و مساعدت وزارت نیرو در نهایت به این توافق رسیدیم که در گام نخست، برای شرکت‌های بزرگ تولیدی در مناطق مرکز (تهران) که دچار مشکل شده‌ و ذخایر هم رو به اتمام هستند، در جهت افزایش تولید و عرضه، از هفته جاری محدودیت برق کاهش پیدا کند؛ ما نیز تلاش خواهیم کرد که با افزایش عرضه سیمان به بازار، آرامش به بازار بازگردد.

دبیر انجمن کارفرمایان صنعت سیمان تاکید کرد: در هفته‌ی گذشته میانگین قیمت یک کیسه ۵۰ کیلوگرمی در بورس کالا در اکثر نقاط کشور (در بالغ بر۸۰ درصد مناطق کشور) سیمان به قیمت کمتر از کیسه‌ای ۷۰ هزار تومان فروخته شده و در مناطق پرتقاضا همچون تهران، بین ۶۵ تا ۸۵ هزار تومان به‌ازای هر کیسه ۵۰ کیلویی بوده است.

الوندیان با بیان اینکه متاسفانه هر کالایی که صحبت از کم شدن آن می‌شود، با افزایش متقاضی روبرو می‌شود، گفت: هفته گذشته، با گمانه‌زنی بر کاهش سیمان در بازار مطرح شد که بر افزایش قیمت کفِ بازار دامن زد؛ این در حالی است که صنعت سیمان کشور مازاد بر نیاز داخل ظرفیت دارد و امیدواریم با کاهش محدودیت برق ، تولید و عرضه به میزانی باشد که هرکس به هر میزانی که نیاز دارد، بتواند خرید داشته باشد. 

این مقام صنعتی تصریح کرد: افزایش قیمتی که در کف بازار رخ می‌دهد، هیچ منفعتی برای تولیدکننده ندارد و نقشی هم در آن ندارد. تولیدکننده به همان قیمت شفاف در بورس کالا و در کارخانه می‌فروشد؛ فلذا کنترل باید در زنجیره توزیع باشد تا محصول را با قیمت منطقی به مصرف‌کننده بفروش برساند.

الوندیان در رابطه با اینکه طبق توافق صورت گرفته مبنی بر کاهش محدودیت‌ها، بنابراین احتمال کاهش تولید را ضعیف می‌کند، خاطرنشان کرد: در حقیقت باتوجه به اینکه در نیمه مردادماه هستیم، با توجه به سوابق و عبور از پیک مصرف خانگی، امیدواریم که از این هفته مناطق مرکزی (تهران) ساماندهی شده و از هفته آینده هم به ‌تدریج  برای صنعت محدودیت‌ها کاهش پیدا کند.

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا