انرژی

برق مثل آب خوردن مصرف می‌شود

تحقیقات موسسه‌های بین المللی آب و هوایی نشان می‌دهد تابستان امسال دمای هوای جهان بیش از یک درجه نسبت به انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده و این در حالی است که ایران طی ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم‌تر شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، امروز افزایش رخداد مخاطرات حدی همه مردم جهان را تهدید می‌کند و بهترین راهکار برای کاهش مخاطرات، سازگاری با تغییر اقلیم و چالش‌های آن یا استفاده از روش‌های مختلف برای کاهش گازهای گلخانه‌ای و مصرف کربن است. افزایش دما در مقیاس جهانی از مهم‌ترین آثار تغییر اقلیم است که کشور ما را هم تحت تاثیر قرار داده است.

همچنین بخوانید

این در شرایطی که سال گذشته رئیس سازمان هواشناسی کشور گفته بود: در ایران هم طی ۵۰ سال گذشته روند افرایش دما و کاهش بارش‌ها را شاهد بودیم و در سال ۲۰۲۳ روند افرایش دما ۱.۵ درجه بیشتر از میانگین جهانی بوده و رکورد گرم‌ترین دمای تاریخ کره زمین در سال ۲۰۲۳ ثبت شده و سال ۲۰۲۴ می‌تواند گرم‌تر هم باشد.

اما علی اکبر محرابیان – وزیر نیرو روز گذشته و همزمان با آغاز موج جدید گرمای هوا در کشور با بیان اینکه افزایش دمای هوا در کل مناطق کشور تداوم دارد، افزود: این افزایش دمای هوا در کشورهای همجوار نیز مشاهده می‌شود؛ در چنین شرایطی نیاز به مدیریت مصرف برق در کشور وجود دارد.

وی با بیان اینکه اوج مصرف برق تابستان سال گذشته برابر با ۷۲ هزار و ۷۲۵ مگاوات بود، اضافه کرد: با توجه به گرمای بی‌سابقه هوای کشور، این عدد امسال به ۷۹ هزار و ۱۸۹ مگاوات رسیده است. به عبارت دیگر حدود ۹ درصد (۸.۸ درصد) با رشد مصرف برق مواجه شده‌ایم. متوسط رشد ۱۰ سال صنعت برق ایران ۴.۷ درصد به ثبت رسیده است؛ در چنین شرایطی می توان گفت که کشور امسال دوبرابر رشد متوسط سال‌های گذشته رشد مصرف برق را تجربه کرده است.

به گفته وی درجه دمای هوا تهران در هفته جاری به ویژه برای روزهای سه‌شنبه و چهارشنبه بین ۴۲ تا ۴۳ درجه پیش‌بینی شده است؛ نکته مهم اینکه رکورد دمایی شهر تهران در طول تاریخ حدود ۴۳ درجه است و انتظار می‌رود امسال این رکورد شکسته شود.

همچنین صادق ضیاییان- رئیس مرکز ملی پیش‌بینی و مدیریت بحران مخاطرات وضع هوای سازمان هواشناسی در این زمینه با بیان اینکه روند گرمای هوا در ایران دو برابر جهان است، گفت: در حاضر دمای هوای جهان بیش از یک درجه نسبت به انقلاب صنعتی افزایش پیدا کرده و این در حالی است که ایران طی ۵۰ سال گذشته ۲ درجه گرم‌تر شده است.

نکته اینکه با هر یک درجه افزایش دمای هوا در کشور، ۲۰۰ لیتر در شبانه‌روز بر مصرف آب هر خانوار و ۱۸۰۰ مگاوات به بار شبکه برق کشور اضافه می‌کند. با توجه به جهانی بودن شیب صعودی افزایش دما، سازمان جهانی بهداشت، اخیرا اعلام کرده است که سالانه بیش از ۱۷۵ هزار نفر در اروپا به دلیل گرمای شدید جانشان را از دست می‌دهند به طوری که اروپا سریع‌تر از دیگر قاره‌های جهان در حال گرم شدن است و هرساله ده‌ها هزار نفر به دلیل گرمایش شدید در این قاره جان خود را از دست می‌دهند.

براساس‌ آمار، بین سال‌های ۲۰۰۰ تا ۲۰۱۹، سالانه حدود ۴۸۹ هزار نفر در سراسر جهان به دلیل گرمای شدید جان خود را از دست داده‌اند و این «بهای» عدم اقدامات لازم برای جلوگیری از تغییرات اقلیمی است.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل متحد از کشورهای جهان در ۲۵ ژوئیه، در پی سه روز گرمای شدید و شکسته شدن رکورد گرما، گفت: «میلیاردها نفر با یک گرمای شدید و پژمرده شدن زیر امواج گرمای مرگبار فزاینده، با دمای بالای ۵۰ درجه سانتیگراد در سراسر جهان مواجه هستند.»

وی با اشاره به «تغییرات آب و هوایی ناشی از سوخت‌های فسیلی»، افزود: «این گرمای شدید جدید و غیرعادی است. اما خبر خوب این است که ما می‌توانیم تأثیر آن را محدود کنیم و زندگیمان را نجات دهیم.»

در شرایطی که اوج بار مصرف برق کشور تا کنون ۲۳ بار از اوج مصرف سال قبل سبقت گرفته است می توان گفت که این وضعیت فعالیت صنعت برق را دشوار می‌کند. اما این شرایط مدیریت شد و لازم است هموطنان نیز برای برخورداری از برق پایدار در روزهای گرم تابستان مصرف انرژی را در حد الگو رعایت کنند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا