بانکبانک و بیمه

مهار نوسان نرخ دلار در تنش‌های منطقه‌ای

بهبود شاخص‌هایی همچون کاهش نرخ رشد نقدینگی، پایه پولی و اصلاح ناترازی بانک‌ها بر ثبات نرخ دلار در تحولات اثر مستقیم داشته است.

به گزارش ایبنا؛ در سال‌های گذشته، شاید با شنیدن خبر ترور، تنش نظامی، تصویب یک قطعنامه جدید و حتی سخنرانی تند یک مسئول غربی علیه جمهوری اسلامی ایران، برخی به فکر سرمایه گذاری و خرید طلا و یا ارز می‌افتادید. زیرا ممکن بود هر لحظه نرخ دلار در تحولات سیاسی، تاثیر بپذیرد و ناگهان با جهش‌های بی سابقه همراه شود، اما در مقطع کنونی خبری از این نوسان‌ها نیست.

 

نرخ دلار در تحولات باعث می‌شد که مردم با بی‌ارزش شدن هر روز و مداوم اموالشان مواجه شوند. تغییر ارزش دارایی آن‌ها را نسبت به آینده خود و فرزندانشان ناامید می‌کرد. این همان چیزی بود که دشمن از آن سواستفاده می‌کرد. با نوسان دلار هرشخصی از کسب اولیه‌ترین نیاز‌های زندگی‌اش تحت تاثیر قرار می‌گرفت. اما نرخ دلار در تحولات سیاسی واکسینه شده است. به نظر می‌رسد این نهال ضعیف اقتصاد، در حال تبدیل شدن به درختی تنومند و با ریشه‌هایی مقاوم است.

 

هم‌اکنون اقدامات بانک مرکزی دلیل مستحکمی بر ثبات نرخ دلار در تحولات است. در واقع ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلا افزایش یافته، به همین دلیل بازارساز تسلط کامل بر بازار ارز پیدا کرده‌است.

 

در حال حاضر باید به تغییر شاخص‌های کلان اقتصادی توجه ویژه کرد. بهبود شاخص‌هایی همچون کاهش رشد نقدینگی، پایه پولی، اصلاح ناترازی بانک‌ها و رشد اقتصادی تاثیر مستقیمی بر کنترل نرخ تورم و ثبات نرخ دلار در تحولات داشته‌است.

 

ثبات نرخ دلار در تحولات اقتصادی ایران

به نقل از سرمایه فردا، براساس آمار‌های بانک مرکزی، میزان رشد پایه پولی از ۴۲٫۹ درصد در سال ۱۴۰۱ به حدود ۲۰ درصد تا پایان اردیبهشت ماه سال ۱۴۰۳ رسید. همچنین نرخ رشد نقدینگی نیز از ۳۰٫۹ درصد در پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۲ با یک روند نزولی به حدود ۲۵ درصد تا پایان اردیبهشت ماه ۱۴۰۳ رسید. این عدد‌ها نشان از موفقیت بانک مرکزی در اجرای سیاست تثبیت اقتصادی است.

 

طبق اعلام صندوق بین‌المللی پول رشد اقتصادی ایران در سال میلادی گذشته بالغ بر ۴٫۷ درصد شد. همچنین صادرات نفت کشور کشور نسبت به سال ۱۴۰۰ حدود ۳ برابر شد. وصول درآمد‌های ارزی افزایش یافت و بر درآمد‌های ارزی و تاثیر گذاشت.

 

بهبود آمار متغیر‌های کلان اقتصادی، دلیل ثبات نسبی ارز پس از اتفاقاتی همچون حمله رژیم صهیونیستی به کنسولگری ایران، حمله تروریستی کرمان و پاسخ موشکی ایران به رژیم صهیونیستی بوده‌است.

 

در حال حاضر اقدامات بانک مرکزی دلیل مستحکمی بر ثبات نرخ دلار در تحولات است. درواقع ذخایر آزاد ارزی و ذخایر طلا افزایش یافته، به همین دلیل بازارساز تسلط کامل بر بازار ارز پیدا کرده‌است. ازاین‌رو دیگر نوسان م هیجانی ارزی بعد از ترور رهبر حماس در تهران رخ نداد.

منبع: تحلیل بازار

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا