انرژی

عربستان به تقاضای بزرگترین مشتری نفتی خوش‌بین ماند

عربستان سعودی برای نخستین بار در سه ماه گذشته، قیمت فروش رسمی نفت خود به آسیا را به نشانه اطمینان از تقاضای بزرگترین منطقه واردکننده نفت در جهان، افزایش داد.

به گزارش آرمان اقتصادی، فهرست قیمت منتشره نشان داد شرکت دولتی آرامکوی سعودی، قیمت فروش رسمی گرید نفتی «عرب لایت» در سپتامبر را برای مشتریان آسیایی، به میزان ۲۰ سنت افزایش داد و ۲ دلار در هر بشکه بالاتر از قیمت پایه نفت عمان/دوبی تعیین کرد. با این حال، این افزایش، کمتر از افزایش ۵۰ سنتی است که معامله‌گران و پالایشگاه‌ها در نظرسنجی بلومبرگ پیش‌بینی کرده بودند.

همچنین بخوانید

اما قیمت فروش نفت عربستان به مناطق دیگر، کاهش قابل توجهی داشت. قیمت گرید «عرب لایت» برای اروپا، به میزان ۲ دلار و ۷۵ سنت کاهش یافت که بزرگترین کاهش از زمان اوج شیوع پاندمی کووید ۱۹ بود. قیمت فروش به آمریکا هم بیشترین میزان کاهش را از فوریه داشت.

قیمت فروش رسمی نفت عربستان سعودی چند روز پس از نشست کمیته نظارتی مشترک وزیران اوپک پلاس منتشر شد. در جریان این نشست، تولیدکنندگان بزرگ این گروه، توصیه‌ای برای تغییر سیاست تولید فعلی و برنامه حذف عرضه اضافی از اکتبر، ارائه نکردند.

به گفته معامله‌گران، افزایش قیمت فروش به آسیا در نتیجه حرکت قیمت نفت خاورمیانه در هفته‌های اخیر، پیش بینی شده بود. تقاضا برای نفت، برای ماه آینده در این منطقه، مطلوب به نظر می‌رسد زیرا فصل تعمیرات پالایشگاه‌ها به پایان می‌رسد و مصرف چین معمولا در سپتامبر و اکتبر، اوج می‌گیرد.

نفت خاورمیانه در مقایسه با گریدهای نفتی گران‌تر حوزه آتلانتیک، برای خریداران آسیایی، جذاب‌تر به نظر می‌رسد. شرکت‌های چینی، تایلندی و کره‌ای، اخیرا، خرید نفت موربان ابوظبی را افزایش داده‌اند.

با این حال، نگرانی‌هایی نسبت به احتمال ایجاد مازاد عرضه در سال میلادی جاری در صورت آغاز حذف کاهش عرضه اضافی از سوی کشورهایی مانند عربستان سعودی وجود دارد. حدود ۵۴۰ هزار بشکه در روز قرار است به عرضه در سه ماهه چهارم اضافه شود که با عرضه فراوان از آمریکا، گویان و برزیل اضافه می‌شود و دورنمای اقتصادی ضعیف در چین به فشار کاهشی بر قیمت‌های پایه نفت افزوده است.

نظرسنجی هفته گذشته بلومبرگ نشان داد معامله‌گران نفت و تحلیلگران درباره اینکه آیا اعضای اوپک پلاس، برنامه حذف تدریجی کاهش عرضه اضافی را به اجرا خواهند گذاشت، اختلاف نظر دارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا