اقتصاد کلان

واریز مبالغی از صندوق توسعه ملی به بورس دخالت دولت در بازار سرمایه نیست

یک کارشناس بورس با اشاره به اینکه در همه کشورهای جهان، ممکن است دولت ها در زمان بحران از بورس حمایت مالی و معنوی کنند، گفت:  در شرایط فعلی بازار سرمایه، واریز مبالغی از صندوق توسعه ملی به بورس دخالت دولت در بازار سرمایه نیست.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، چندی قبل صندوق توسعه ملی مبالغی را برای بورس واریز کرد و مدیرعامل این صندوق علت آن را حمایت از بازار سرمایه و سرمایه گذاری در بورس عنوان کرده بود، از سوی دیگر برخی از کارشناسان معتدند اگر بازار سرمایه در کشورهای توسعه یافته، توسعه و بهبود یافته به دلیل عدم دخالت دولت از بازار است، لذا این سئوال ایجاد می شود که آیا سرمایه گذاری صندوق توسعه ملی در بورس در حقیقت عامل دخالت دولت در این بازار است و اساسا کار درستی است؟
علی خالق نیا کارشناس بورس با اشاره به اینکه مبلغ واریزی صندوق توسعه ملی به صندوق حمایت تثبیت بازار سرمایه دخالت دولت در بورس نیست، اظهار کرد: دولت ها در موارد بحرانی به بازار سرمایه کمک مالی می کنند و این دخالت دولت در بورس نیست.
وی با بیان اینکه در سال ۲۰۰۸ وقتی اقتصاد آمریکا دچار بحران شد دولت آن زمان با خرید سهام بورس و شرکت های بزرگ خودروسازی تلاش کرد تا از ایجاد مشکلات بزرگ مالی این شرکت ها جلوگیری کند، یاداور شد: دولت امریکا در حالی این کار را انجام داد که حق رای در بورس و شرکت های اقتصادی را نداشت و شرکت ها را تملک نکرد، بلکه سهام شان را خرید تا بعد از گذشتن از دوره بحران، دوباره سهام را بفروشد و به اقتصاد کشورش کمک کند.
به گفته خالق نیا، معنای دخالت با حمایت متفاوت است و ژاپن نیز از دیگر کشورهایی است که طی سال های گذشته مانند آمریکا اقدام به خرید سهام  بدون تملک شرکت های بورسی اش کرده بود و این نوعی حمایت محسوب می شود. 
این کارشناس بورس افزود: شاید مبالغی که صندوق توسعه ملی تاکنون و اینده واریز کرده یا می کند، کم باشد، اما دولت ها نباید در ساختار شرکت ها دخالت کنند و مالکیت داشته باشند، علاوه بر این، واریز این مبالغ به چرخش نقدینگی کمک می کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا