امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

امکان نگه‌داشت حتی یک قوطی شیرخشک در انبار وجود ندارد

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد گفت: وزارت بهداشت در کنار بازدیدهای ادواری، هر روز آمار موجودی مواد اولیه و محصول تولیدشده در هریک ازکارخانجات را راستی‌آزمایی می‌کند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، شیر خشک نوزاد تضمین کننده سلامت کودکان بوده تا در آینده دچار سوءتغذیه نشوند. امروز به هر دلیلی ممکن است برخی از نوزادان به جای تغذیه از شیر مادر نیاز داشته باشند از شیرخشک استفاده کنند یا حتی به عنوان غذای تکمیلی در کنار شیر مادر از این ماده غذایی بهره مند شوند. تنظیم بازار این محصول از حساسیت بسیار برخوردار است.

در چند روز گذشته خبری از کاهش عرضه شیرخشک منتشر شد اینکه «یکی از دلایل مهمی که امروز باعث نایابی شیر خشک در داروخانه‌ها شده است «تلاش تولید کننده و وارد کننده برای بالا بردن قیمت است».

محمد طاهری، نماینده مجلس شورای اسلامی و عضو کمیسیون بهداشت در این باره عنوان کرده بود، در جلسه‌ای که با رئیس سازمان غذا و دارو داشتیم مشکلاتی که در خصوص نابسامانی در بازار شیرخشک به ما گزارش شده را به اطلاع رئیس سازمان رساندیم. شرایط توزیع شیر خشک در میان مردم و داروخانه‌ها به گونه‌ای است که هر دو طرف ناراضی هستند.

این نماینده مجلس با اشاره به مشکلاتی که مردم و داروخانه‌ها در زمینه توزیع شیر خشک دارند گفته بود، سهمیه‌بندی شیر خشک به دلیل تلاش برای از بین رفتن فساد و قاچاق شیر خشک صورت گرفته و داروخانه‌ها با ارائه کد ملی و ثبت آن در سامانه تی تک شیر خشک به صورت سهمیه‌ای به همه کودکان تعلق می‌گیرد. امروز بسیاری از تولید کننده‌ها و وارد کنندگان بر سر قیمت عرضه شیر خشک اختلاف دارند.

وی در ادامه موضوع با اشاره به مشکل سیستم توزیع شیرخشک از تولیدکننده‌ها به داروخانه‌ها عنوان کرده بود، شیر خشک به میزان کافی طبق سهمیه به دست داروخانه‌ها نمی‌رسد.

در ادامه خبرنگار مهر موضوع را از طریق انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد پیگیری کرد. هانی تحویل زاده، رئیس این انجمن در خصوص کاهش عرضه شیرخشک به مهر گفت: اخیراً مطالبی در مورد عدم عرضه شیرخشک اطفال جهت افزایش قیمت این فرآورده، در فضای رسانه‌ای کشور منتشر شده است که انجمن صنفی تولیدکنندگان شیرخشک و غذای کودک آن را تکذیب می‌کند.

وی افزود: کارخانجات داخلی شیرخشک اطفال علیرغم عدم افزایش قیمت این فرآورده که بنا به وعده مسئولان وزارت بهداشت قرار بود ماه‌ها قبل مورد تجدید نظر قرار گیرد، صرفاً با درک مسئولیت حرفه‌ای و با هدف آرامش خاطر اولیای اطفال شیرخوار، با تمام توان مشغول به تولید بوده و حتی به منظور استمرار تولید این فرآورده استراتژیک، با پذیرش تبعات و مخاطرات سنگین مالی، مواد اولیه مورد نیاز جهت تولید انواع فرآورده‌های شیرخشک اطفال را قبل از تخصیص و تأمین ارز توسط مراجع ذیربط، به صورت اعتباری تهیه و نسبت به تولید و عرضه شیرخشک اقدام کرده و می‌کند.

وی ادامه داد: فرآیند تولید شیرخشک اطفال به گونه‌ای است که به محض تولید هر قوطی شیرخشک در کارخانه، قیمت مصرف کننده، تاریخ تولید، تاریخ انقضا، شماره سری ساخت و سایر مشخصات مربوطه در کف قوطی درج می‌گردد. همچنین برچسب اصالت حاوی شناسه یکتا مربوط به هر قوطی جهت تخصیص به مصرف کننده نیز بر روی هر قوطی الصاق می‌شود که پس از الصاق این برچسب، به طور خودکار میزان ماده مصرفی از موجودی مواد اولیه کسر می‌شود.

رئیس انجمن تولیدکنندگان شیرخشک نوزاد در ادامه سخنان خود تصریح کرد: علاوه بر این، وزارت بهداشت در کنار بازدیدهای روزانه و ادواری، هر روز آمار موجودی مواد اولیه و محصول تولید شده در هر یک از کارخانجات را از سامانه تی‌تک استخراج و مورد پایش و راستی آزمایی قرار می‌دهد. بنابراین تولید و نگهداری حتی یک قوطی شیرخشک اطفال بدون انجام فرآیند فوق و در اینجا مشخصاً درج قیمت در انبار کارخانه عملاً مقدور و میسر نیست.

تحویل زاده گفت: ایران با ۵ کارخانه تولیدی ظرفیت تولید ۱۲۳ میلیون قوطی شیر خشک نوزاد را دارد که نیاز بازار ۷۰ میلیون قوطی در سال است. اگر ارز مورد نیاز به موقع تخصیص داده شود تولیدکنندگان می‌توانند ضمن پوشش نیاز داخل، ارزآوری نیز داشته باشند.

گفتنی است؛ طی ۱۵ سال گذشته نیاز داخل بدون واردات تنها با محصولات داخلی تأمین می‌شد اما سال گذشته واردات این محصول از سر گرفته شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا