اقتصاد کلان

شگفتانه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی/ حضور بانک‌هایی از روسیه و بریکس

شانزدهمین دوره نمایشگاه صنعت مالی(بانک، بورس و بیمه) با تخمین استقبال روزانه بیش از ۲۰ هزار نفر طی روزهای ۱۹ تا ۲۲ مرداد امسال برگزار می‌شود؛ آنطور که مجری این نمایشگاه می‌گوید شرکتها و ارگانهای مختلفی از جمله بسیاری از بانک‌ها، بیمه‌ها، شرکتهای بورسی و فین‌تک‌ها در این رویداد حاضر هستند. برای اولین بار نیز یک بانک روسی در این نمایشگاه حضور می‌یابد و کشورهای عضو بریکس هم اعلام آمادگی کرده‌اند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، همزمان با آغاز به کار دولت چهاردهم شاهد برگزاری نمایشگاه صنعت مالی طی روزهای ۱۹ تا ۲۲ مرداد هستیم. نمایشگاه صنعت مالی که شانزدهمین دوره آن صبح جمعه هفته جاری آغاز خواهد شد و اصحاب بانک، بیمه و بورس دور هم جمع می‌شوند تا درباره این صنعت مهم صحبت کنند، اولین نمایشگاهی تخصصی است که در دولت چهاردهم برگزار می‌شود؛ به ویژه آنکه بخش قابل توجهی از مخاطبین این نمایشگاه سهامداران بورس و فعالان این حوزه هستند.

در این زمینه صالح سپاسدار، مجری و عضو شورای سیاستگذاری این رویداد بزرگ به تشریح اهمیت و دستاوردهای این نمایشگاه به ویژه همزمانی آن با دولت چهاردهم پرداختیم.

 فلسفه برگزاری چنین نمایشگاه‌هایی چیست؟

بروز و ظهور صنایع مختلف در مجامع یا نمایشگاه‌ها شکل می‌گیرد. طی دو دهه گذشته برگزاری نمایشگاه، بورس، بانک، بیمه یا صنعت مالی با هدف نمایش توانمندی‌ها، ابزارها، فناوری‌ها حضور یافته و نمایشگاه نقش یک مجمع عمومی بی‌واسطه بین متعاملین صنایع با دست اندرکارانشان را داشته است.

نمایشگاههای صنعت مالی یا مرتبط با صنعت مالی، رسالت انتقال دانش را خیلی خوب پیگیری می‌کنند و ارتقای سواد مالی یکی از ارکان مهم نمایشگاهها بوده است. این نمایشگاه هم باطبع این رسالت را طی ۱۶ سال گذشته دنبال کرده و توانسته محلی برای ارتقای سواد مالی باشد. این مهم هم توسط مشارکت کنندگان و هم توسط برگزارکنندگان پیگیری شده است.

امسال نیز تاکید ما بر انتقال دانش از جنس برگزاری کنفرانس‌ها، پنل‌ها، مناظره‌ها و طرح مباحث روزآمد در نمایشگاه است.

در این دوره تمرکز ویژه‌ای بر موضوع فین‌تک داریم. یکی از مسائلی که می‌تواند در آینده موجب ارتقا و تبلور صنعت مالی شود موضوع تکنولوژی‌ها است که در سال جاری در نمایشگاه شانزدهم این رسالت را با برگزاری یک مسابقه بین‌المللی با عنوان فین‌تک کاپ پیگری کردیم. امیدواریم این رویداد باعث رشد و توسعه و نمود بهتر دستاوردهای فین‌تکی شود.

شگفتانه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی/ حضور بانک‌هایی از روسیه و بریکس

 شعار امسال جهش تولید با مشارکت مردم است. مردم در حوزه‌های مختلف سرمایه گذاری کردند که بعضا در بازارهای غیررسمی مثل طلا و ارز بوده اما صنعت مالی شامل بانک، بیمه و بورس می‌تواند هدف سرمایه‌گذاری باشد. آیا برای مردم در این نمایشگاه نقشی در نظر می‌گیرید؟ و چه اتفاق مفیدی برای بازدیدکنندگان خواهد افتاد؟

نمایشگاه صنعت مالی یکی از نمایشگاههای تخصصی است که مخاطبان آن بیشتر صنعتگران هستند. این نمایشگاه بیشترین مخاطب را دارد. با توجه به اینکه ۷۰ تا ۸۰ درصد مردم در بورس نقش‌آفرینی می‌کنند یکی از ابعاد مهم رویداد موفق تهیه ابزار برای متعاملین و بازدیدکنندگان است که ما در این نمایشگاه این هدف را به واسطه برگزاری رویدادهای جانبی از جنس انتقال دانش دنبال می‌کنیم. اما غرفه‌داران، ابزارهای کارآمدشان را رونمایی می‌کنند.

معرفی دستاوردهای غرفه داران یکی از ابزارهای مهم بازاریابی نمایش یا همان بروز و ظهور است که مشارکت کنندگان در قالب هویت بصری خودشان پیگیری می‌کنند و با مشتریان ارتباط خواهند داشت. در این فضا جوایزی اهدا می‌کنند، قرعه‌کشی خواهند داشت و سعی می‌کنند ارتباط مستمر و سازنده‌ای با بازدیدکنندگان نمایشگاه داشته باشند. از این حیث نمایشگاه یک محل مورد وثوق برای بازدیدکنندگان است که از فناوری‌های جدید مطلع شوند.

 چه کسانی غرفه‌دار و مشارکت کننده این رویداد هستند و این مشتریان چه کسانی هستند؟

نمایشگاه‌ها سه رکن اصلی دارند که شامل تیم برگزاری بخش دولتی به عنوان برگزار کننده، مشارکت کننده یا غرفه‌دار و رکن سوم بازدید کننده یا مشتریان است؛ کسانی که نسبت به صنعت خاص عرق و درگیری دارند و تمایل دارند از آن بهره‌مند شوند که مستقیما از آخرین وضعیت کالا و خدمات مورد نظرشان مطلع می‌شوند.

برای رسیدن به بلوغ باید یک تجربه موفق وجود داشته باشد. بعد از آن نمایشگاهها یک ثروت ملی و بخشی از بیت‌المال می‌شوند که متعاملین و بازدیدکنندگان از آن بهره‌مند خواهند شد. نمایشگاه صنعت مالی هم یک مجمع عمومی اقتصادی کشور است. متعاملین از بازدیدکننده و مشارکت‌کننده وعده‌ای با صنعت مالی کشور دارند که سالیانه یک بار بدون واسطه در کنار هم جمع می‌شوند و با یکدیگر تعامل می‌کنند. سوال می‌کنند، بحث می‌کنند و به نتیجه می‌رسند. یکی دیگر از اهدافی که این نمایشگاه دنبال کرده ایجاد امید است. همین تعامل مستقیم ایجاد شفافیت می‌کنند و شفافیت به واسطه حضور و توضیح درست، ایجاد امید می‌کند.

 چه حاضرین دولتی و غیردولتی در این نمایشگاه چه کسانی هستند؟

نمایشگاه صنعت مالی یک شورای سیاستگذاری تحت هدایت وزارت اقتصاد دارد. اعضای اصلی آن سازمان بورس، بانک مرکزی، بیمه مرکزی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری هستند که سیاستگذاری کلان نمایشگاه را دنبال می‌کنند. اهداف نمایشگاه طی یک سال بررسی و تصمیم‌گیری می‌شود.

یکی از دستاوردهای شورای سیاست‌گذاری برای اولین بار در کشور تشکیل کمیته علمی بود. کمیته‌ای متشکل از دست‌اندرکاران، پیشکسوتان خبره و افراد تاثیرگذار در صنعت مالی کشور که با یکدیگر همفکری کنند، تصمیم بگیرند که چه چیزی را دنبال کنند. یکی از عواملی که امسال خیلی تاثیر گذاشت تمرکز روی آینده پژوهی است. در این کمیته علمی مصوب شد پنل‌ها به موضوعات آینده سوق یابد.

یکی دیگر از دستاوردها تمرکز ویژه روی فین‌تک‌ها است. از ابزارهای کارآمد آینده قطعا موضوع فین‌تک است که در این نمایشگاه شاهد حضور گسترده فین‌تک‌ها و شوق و اشتیاق مربوط به دستاوردهای فین تک‌ها خواهیم بود.

 آیا فرصتی برای مردم و کسانی که ذی‌نفع صنعت مالی اعم از بورس و بیمه هستند وجود دارد تا بی‌واسطه با مسئولان صحبت کنند؟

قطعا همینطور است. یکی از اهداف نمایشگاه ارتباط بی‌واسطه و ایجاد شفافیت به واسطه ارتباط مستقیم متعاملین با دستگاهها است,؛ هم بخش خصوصی و هم دولتی. در نتیجه لزوما حضور دولت در نمایشگاه و امکان صحبت و سوال کردن وجود دارد. ما در پنل‌ها هم از افرادی که در دولت قبل فعال بودند و هم از افرادی که در دولت چهاردهم خواهند بود دعوت کردیم که از آنها سوال شود.

جالب است که بازدیدکنندگان نمایشگاه تقریبا از یک سواد خوب مالی به صورت پایه برخوردار هستند. در نتیجه می‌توانند به چالش بکشند، پیشنهاد خوب بدهند و از این هم‌افزایی و همگرایی به یک نتیجه خوب برسیم.

کدام شرکت‌ها و بیمه‌ها در این نمایشگاه حاضر هستند؟

ارکان این نمایشگاه بانک، بیمه، بورس و فین‌تک‌ها هستند. در ادوار مختلف تناسبشان تقریبا با ۱۰ درصد کم و زیاد به این صورت بود. امسال حضور بانک و بیمه و فین‌تک را نسبت به بازار مالی بیشتر داریم. بانک‌ها اکثرا حضور دارند.

یک خبر خیلی داغ موضوع حضور دومین بانک بزرگ روسیه برای اولین بار در نمایشگاه صنعت مالی است. این نشان از اراده به توسعه روابط خواهد بود و برنامه‌های خوبی برای گسترش روابط با بانک‌ها، ارایه خدمات به متعاملین دستگاههای مالی و حتی بازرگانان و تولیدکنندگان دارند. این یک اتفاق ویژه و شروع خوبی برای رویدادهای بین‌المللی با توجه به رویکرد دولت چهاردهم خواهد بود.

شگفتانه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی/ حضور بانک‌هایی از روسیه و بریکس

 اهمیت حضور یک بانک خارجی در چنین نمایشگاهی چیست؟ آیا قرار است رایزنی خاصی در این نمایشگاه انجام شود؟

ما دو بخش داریم؛ یکی خود بانک و دوم سازمان تجارت و صنایع روسیه است که مسئولان آنها هم در قالب بازدیدکننده می‌آیند. قطعا هم هدف سرمایه گذاری و هم تسهیل روابط را دنبال خواهند کرد. بازار روسیه بازار بزرگی است که دستیابی به آن برای تولیدکنندگان ما ارزشمند است اما ایجاد راهکار مالی هم می‌تواند دنبال شود.

 غیر از بانکهای روسیه آیا از کشورهای دیگر هم در نمایشگاه صنعت مالی حاضر هستند؟

بله از بانک‌های مربوط به کشورهای حوزه بریکس هم دعوت شده که معاونان برای حضور در نمایشگاه پاسخ مثبت دادند. تعامل با بریکس هم قطعا تعامل سازنده‌ای خواهد بود. امیدوریم در این نمایشگاه بتوانیم زیرساخت خوبی را برای گسترش تعاملات با همه کشورها فراهم کنیم.

پس فرصت خوبی برای بازرگانان ما است که زمینه تجارت با بعضی از این کشورها داشته باشند و بتوانند تعاملات مالی داشته باشند.

بله قطعا من فکر می‌کنم راه حل‌های مالی در این زمینه ارایه خواهد شد.

 آیا سازمان بورس در این نمایشگاه شرکت دارد؟

سازمان بورس بر اساس سیاستهای داخلی خود در بعضی ادوار تصمیم به حضور داشته و در مواقعی حضور نداشته است. امسال هم تصمیم به عدم حضور دارند ولی قطعا مدیران ارشد به صورت شخصی حضور خواهند داشت و در پنل‌ها حاضر می شوند که با آنها صحبت می‌شود. تجارب خود را انتقال می‌دهند و به سوالات متعاملین پاسخ خواهند داد.

 این نمایشگاه صنعت مالی فرصت هم‌افزایی و وحدت فعالان این حوزه است. خلاء حضور سازمان بورس معنادار است و باید سوال کرد چرا حضور ندارد؟

ما در قالب کارشناس نمایشگاهی واقعا دنبال پاسخ از سازمان‌ها نیستیم. ما عملکردمان در بهترین حالت برگزاری یک نمایشگاه موفق است که آن را دنبال می‌کنیم. بهره‌برداری یا عدم بهره‌برداری از فرصت‌ها سیاست داخلی شرکت‌ها است.

 آماری از تعداد مهمانان، تعداد غرفه‌ها، متراژ نمایشگاه و سایر موضوعات ارایه دهید.

طی چند دهه اخیر این نمایشگاه با فراز و نشیب‌های زیادی مواجه بوده اما امسال به یاری خدا تعداد مشارکت کنندگان بیش از ۲۰ درصد افزایش یافته است. در فضایی حدود ۲۰ هزار متر این نمایشگاه برگزار می‌شود. ما چند استیج برگزاری رویداد داریم که برنامه‌های مختلفی از جنس تحلیل، انتقال تجربه و مباحثه در آن است.

سه مکان مشخص در آن ایجاد شده و در حال ساخت است. دو برنامه موفق تحت عنوان «مالی‌شو» و «مالی‌سنتر» را طی سالهای گذشته داشتیم که امسال نیز برگزار می‌شود. در این برنامه‌ها تحلیل و مباحثه از جنس پنل‌ها را خواهیم داشت. بازارهای مختلف از جمله طلا، مسکن و بورس با حضور متخصصان هریک از این عرصه ها در این نمایشگاه مورد تحلیل و بررسی قرار می‌گیرند. یک پنل حکمرانی هم داریم که از بخش دولتی سعی می‌کنیم بیشتر دعوت کنیم.

جزئیاتی مسابقه فین‌تک را هم اعلام می‌کنید؟

اسم رویداد فین‌تک کاپ است که برای اولین بار برگزار می‌شود. استقبال خوبی از آن شده که فراتر از انتظار بود. تعداد زیادی از استارتاپ‌هایی که در زمینه فین‌تک فعالیت می‌کنند ثبت نام کردند. اینها توسط کارگزار مربوطه ارزیابی می‌شوند و سپس توسط داوران خبره در زمینه‌های مختلف بورس، بانک و بیمه بررسی خواهند شد. در روز آخر نمایشگاه ۲۲ مردادماه ساعت ۱ از سه یا چهار عنوان استارتاپی برتر رونمایی می‌کنیم و جوایزی به رسم یادبود به آنها اهدا خواهد شد.

نکته دیگری اگر درخصوص شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی  باقی مانده است، بفرمایید.

برای توسعه، بهره‌برداری از ابزار توسعه لازم است. یکی از ابزارهای خوب توسعه در دنیا نمایشگاهها است. در کشورهای توسعه‌یافته نمایشگاههای به بلوغ رسیده را به عنوان ثروت ملی در نظر می‌گیرند. بنابراین دعوت می‌کنم از همه بازدیدکنندگان که تشریف بیاورند با ابزارها، تکنولوژی‌ها، دستاوردها و خلاقیت‌های مشارکت کنندگان یا غرفه‌داران آشنا شوند و از آن بهره ببرند. به چالش بکشند و ارتباط مستقیم داشته باشند.

بانک‌های کشاورزی، مسکن، صادرات، بیمه مرکزی، بیمه البزر، بیمه دی، گروه مالی کاریزما، گروه مالی دانایان، تامین سرمایه مسکن و پلتفرمهای فین‌تک بسیاری در نمایشاه صنعت مالی حضور دارند. بازدیدکنندگان هم بخصوص بر اساس تجربه سال گذشته نه فقط از ایران بلکه از کشورهای مختلف تشریف می‌آورند. سال گذشته حدود ۲۰ هزار نفر روزانه آمار واقعی بازدید از نمایشگاه را داشتیم و امسال هم احتمالا بر اساس داده‌هایی که از وب‌سایت‌های خودمان می‌گیریم بازدید بیشتری از نمایشگاه خواهد شد.

شگفتانه شانزدهمین نمایشگاه صنعت مالی/ حضور بانک‌هایی از روسیه و بریکس

انتهای پیام 

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا