اقتصاد کلان

بودجه کشورهای اروپایی برای تحقیق و توسعه چه میزان است؟

کشورهای اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ بودجه تحقیق و توسعه را افزایش دادند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یورواستات اعلام کرد که مجموع تخصیص بودجه دولت برای تحقیق و توسعه (R&D) در سراسر اتحادیه اروپا در سال ۲۰۲۳ به میزان ۱۳۵ میلیون دلار بوده که ۵.۳ درصد (۱۲۸ میلیون دلار) افزایش یافته که معادل ۰.۷۳ درصد از تولید ناخالص داخلی (GDP) در سال ۲۰۲۳ است.

همچنین بخوانید

بودجه دولت برای تحقیق و توسعه در سطح اتحادیه اروپا ۳۰۰ دلار به ازای هر نفر بود که نسبت به سال ۲۰۱۳ به میزان ۵۳.۳ درصد افزایش داشت (۱۹۷ دلار برای هر نفر).

بیشترین تخصیص بودجه در لوکزامبورگ با ۷۰۶ دلار برای هر نفر، پس از آن دانمارک با ۶۰۲ دلار و آلمان با ۵۷۷ دلار ثبت شد.

از سوی دیگر، کشورهای اتحادیه اروپا با کمترین بودجه تحقیق و توسعه برای هر نفر، رومانی با ۲۳ دلار برای هر نفر، بلغارستان با ۳۶ دلار و مجارستان با ۵۲ دلار بودند.

در میان کشورهای اتحادیه اروپا، تخصیص تحقیق و توسعه لتونی ۲۹۱ درصد از ۱۷.۴۵ دلار سرانه در سال ۲۰۱۳ به ۶۹ دلار سرانه در سال ۲۰۲۳، لهستان با ۱۴۷ درصد از ۴۱ دلار به ۱۰۲ دلار و بلغارستان با ۱۳۳ درصد از ۱۵ دلار به ۶ دلار افزایش یافت، در حالی که مجارستان تنها کشوری بود که با رقم ۲۸ درصدی از ۷۳ دلار به ۵۲ دلار کاهش یافته است.

تخصیص بودجه دولتی اتحادیه اروپا برای تحقیق و توسعه در سال ۲۰۲۳ (۱۳۵ میلیون دلار) ۵.۳ درصد بیشتر از سال ۲۰۲۲ (۱۲۸ میلیون دلار) و ۵۴.۸ درصد بیشتر از سال ۲۰۱۳ (۸۷.۱ میلیون دلار) بود.

بیشترین سهم از تخصیص بودجه سال ۲۰۲۳ دولت برای تحقیق و توسعه (GBARD)، ۳۵.۵ درصد، از طریق کمک‌های بلاکی عمومی تامین شده است.

بیزنس گزارش کرد، علاوه بر این، ۱۷.۳ درصد بودجه سال ۲۰۲۳ دولت برای تحقیق و توسعه به پیشرفت عمومی دانش از منابعی غیر از بودجه عمومی دانشگاه اختصاص یافت و پس از آن تولید صنعتی و فناوری با ۱۱.۰ درصد، سلامت با ۶.۹ درصد و اکتشاف و بهره‌برداری از فضا با ۶.۰ درصد قرار گرفتند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا