اقتصاد کلان

کدفروشی برخی بنگاه های املاک در اطراف تهران!

آنطور که یک مقام وزارت راه و شهرسازی اعلام کرده در شهر تهران ۵۰۰۰ بنگاه املاک غیرمجاز فعالیت می‌کنند و برخی دفاتر املاک متخلف نیز در شهرهایی از جمله پیشوا، قرچک و ورامین اقدام به فروش کد رهگیری می‌کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، موضوع تخلف برخی بنگاه های مشاور املاک که عمده آنها به صورت غیرمجاز و فاقد پروانه به فعالیت می‌پردازند سالهاست که مطرح می‌شود؛ فعالیت کاذبی که علاوه بر خریداران و فروشندگان مسکن، به مشاوران املاک مسئولیت‌پذیر و زحمتکش ضربه می‌زند. بر این اساس اتحادیه املاک با تنظیم منشور اخلاقی ۱۶ گانه از طریق بازرسان با فعالیت‌های غیرقانونی برخورد می‌کند.

همچنین بخوانید

با این حال بررسی‌ها نشان می‌دهد مشاوران املاک بدون مجوز، دست کم شش تخلف را مرتکب می‌شوند و منشور ۱۶ بندی اصول اخلاقی اتحادیه املاک را رعایت نمی‌کنند.

فعالیت حدود ۱۷ هزار دفتر املاک بدون جواز در کشور

طبق پالایش‌های انجام شده توسط وزارت راه و شهرسازی در سال گذشته ۱۷۴ هزار واحد صنفی مشاور املاک در کشور فعال هستند که از این تعداد حدود ۱۶ هزار و ۸۰۰ واحد مجوز ندارند؛ بنگاه‌هایی که بدون هیچ‌گونه مسئولیتی بزرگ‌ترین سرمایه خانوارها را به خطر می‌اندازند.

اتحادیه مشاوران املاک تهران از طریق ۲۰۰ بازرس در سطح شهر تلاش می‌کند به تخلفات رسیدگی کند. در این خصوص شوراهای حل اختلاف نیز در واحدهای صنفی مستقر هستند. با این حال به نظر می رسد سازمان تعزیرات و دستگاههای دولتی باید نقش فعالانه‌تری در مواجهه با تخلفات افراد سودجو ایفا کنند.

دریافت کمیسیون بالاتر از نرخ مصوب، فروش ملک به شرط دریافت مبالغ بیشتر، هماهنگی برای افزایش قیمت‌های منطقه‌ای، دریافت بیعانه، زد و بند با یکی از طرفین معامله و برخی کارهای دیگر، گوشه‌ای از تخلفات روزمره تعداد اندکی از بنگاههای غیرمجاز است.

اتحادیه مشاوران املاک تهران از طریق ۲۰۰ بازرس در سطح شهر تلاش می‌کند به تخلفات رسیدگی کند. در این خصوص شوراهای حل اختلاف نیز در واحدهای صنفی مستقر هستند. با این حال به نظر می رسد سازمان تعزیرات و دستگاههای دولتی باید نقش فعالانه‌تری در مواجهه با تخلفات افراد سودجو ایفا کنند.

اتحادیه مشاوران املاک اعلام کرده بود که حدود ۱۲۰۰ بنگاه غیرمجاز در سطح شهر تهران فعالیت می‌کنند. اما اخیرا دبیر کارگروه کنترل و تنظیم بازار املاک و مستغلات وزارت راه و شهرسازی این تعداد را حدود ۵۰۰۰ واحد عنوان کرده و گفته که این رقم در سطح استان تهران بسیار بیشتر است.

یاسر دستمالچیان همچنین دیگر اتهام وارد به برخی بنگاههای اطراف تهران را فروش کد رهگیری دانسته و گفته است: مشاهده می شود برخی به خلاف نسبت به کد فروشی در پیشوا، قرچک و ورامین اقدام کرده‌اند که ضرورت دارد تا به این قبیل فعالیت‌های خلاف قانون و غیرمجاز پایان دهند.

وی اظهار کرد: یکی از مشکلات  این تعداد از غیر مجازها، فرار مالیاتی گسترده ای است که در این حوزه شکل گرفته است. بنابراین ما آمادگی داریم تا در طرح مشترکی با سازمان امور مالیاتی نسبت به برخورد با واحدهای غیر مجاز اقداماتی را انجام بدهیم.

از سوی دیگر اتحادیه مشاوران املاک نسبت به عملکرد برخی دستگاهها انتقاداتی وارد می‌کنند. در حال حاضر دریافت خریداران و فروشندگان می‌توانند از طریق سامانه «خودنویس» وزارت راه و شهرسازی راسا اقدام به دریافت کد رهگیری کنند و نیازی به مراجعه آنها به بنگاه املاک نیست. البته به مشاوران املاک مجاز هم دسترسی به سایت برای ارائه کد رهگیری داده شده است.

این اقدام وزارت راه و شهرسازی، انتقاد برخی واسطه‌های ملکی را در پی داشته است. مسئولان اتحادیه املاک معتقدند تصدی‌گری و ورود دولت به فعالیت های بخش خصوصی می‌تواند اشتغال واحدهای صنفی را تحت تاثیر قرار دهد.

از ابتدای فروردین ماه سال گذشته تا پایان شهریور ماه همان سال ۱۴۰ تا ۱۵۰ بازرسی توسط اتحادیه با کمک تعزیرات از مشاوران املاک تهران انجام و دو بار از تمام مشاوران املاک تهران بازرسی و گشت ویژه انجام شد.

کیانوش گودرزی ـ رئیس اتحادیه مشاوران املاک، وجود تبانی بین مشاوران املاک برای انجام معامله صوری و افزایش کاذب قیمت مسکن را تائید کرد و گفت:  این مسئله در هر صنفی ممکن است وجود داشته باشد ولی این مسائل خیلی در افزایش قیمت مسکن تاثیر گذار نبوده است. در پردیس شاهد نابسامانی زیادی بودیم که ساماندهی شد.  

وی تاکید کرد: ما باید کاری کنیم که به صورت الکترونیکی جلوی واحدهای بدون پروانه گرفته شود و آنقدر گشت و بازرسی نداشته باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا