انرژی

سقوط واردات نفت چین به پایین‌ترین رکورد ۲ ساله

واردات روزانه نفت به چین در ماه میلادی گذشته، به دنبال کاهش فعالیت در پالایشگاه‌های دولتی و خصوصی، به پایین‌ترین حد خود از سپتامبر سال ۲۰۲۲ رسید.

 به گزارش آرمان اقتصادی،  داده‌های اداره کل گمرک چین نشان می‌دهد که بزرگترین خریدار نفت خام جهان، در ژوئیه، ۴۲.۳۴ میلیون تن معادل حدود ۹.۹۷ میلیون بشکه در روز نفت وارد کرده است.

همچنین بخوانید

طبق محاسبات رویترز بر مبنای آمار گمرکی، واردات ژوئیه، تقریبا ۱۲ درصد نسبت به ژوئن کاهش یافت و سه درصد کمتر از میزان واردات در ژوئیه سال گذشته بود.

قیمت‌های بالاتر نفت خام و مصرف داخلی ضعیف‌تر از حد انتظار بنزین و دیزل، سود پالایشگاه‌ها را کمتر کرده و فعالیت آنها را کاهش داده است.

شرکت مشاوره چینی «اویل چم» (Oilchem)‌ تخمین زد که پالایشگاه‌های خصوصی در ژوئیه، با ۵۶.۱۱ درصد ظرفیت کار کردند که کمترین میزان در سه سال اخیر بود و ۷.۳ درصد نسبت به سال قبل کاهش داشت. «اویل چم» ‌در یادداشت تحقیقاتی به تاریخ ۲۶ ژوئیه اعلام کرد: بهبود کمی در تقاضای بنزین یا دیزل وجود داشت و حاشیه سود پالایش کمتر از یک سال قبل بود. تعدادی از پالایشگاه‌ها، متحمل خسارات سنگینی شده اند.

 رویترز پیش از این گزارش کرده بود دو پالایشگاه متعلق به گروه دولتی سینوچم، برای تعمیرات و مهار ضرر، به مدت نامعلوم، تعطیل شدند.

کاهش تقاضا، به ویژه برای سوخت دیزل، تولید پالایشگاه‌های دولتی را نیز محدود کرد. غول پالایشگاهی سینوپک، تنها ۰.۱ درصد رشد سالانه در پالایش نفت خام داشت، اما تولید دیزل در شش ماهه اول، تقریبا ۹ درصد کاهش یافت.

واردات نفت خام در هفت ماه نخست سال میلادی جاری، به ۳۱۷.۸ میلیون تن معادل ۱۰.۸۹ میلیون بشکه در روز رسید که ۲.۴ درصد نسبت به سال گذشته کاهش داشت و یکی از معدود موارد کاهش سالانه و شدیدترین کاهش از اوایل سال ۲۰۲۳ بود.

به گفته معامله گران، در ژوئیه، مقدار اضافی نفت برای ذخیره سازی در یک پایگاه ذخیره سازی در شرق چین خریداری شد که در راستای دستور دولت برای ذخیره سازی نفت در ذخایر دولتی بود اما حجم مذکور اندک ماند.

داده‌های گمرک روز چهارشنبه همچنین نشان داد واردات گاز طبیعی چین در ماه میلادی گذشته، به ۱۰.۸۶ میلیون تن افزایش یافت و میزان واردات گاز طبیعی چین را به ۷۵.۴۴ میلیون تن رساند که ۱۲.۹ درصد بیشتر از سطح سال قبل بود.

بر اساس گزارش رویترز، صادرات فرآورده های نفتی پالایش شده شامل دیزل، بنزین، سوخت حمل و نقل هوایی و سوخت دریایی در ژوئیه، به ۴.۹۸ میلیون تن رسید که در مقایسه با ۵.۳۷ میلیون تن در ژوئن، کمتر بود. صادرات در فاصله ژانویه تا ژوئیه، با ۴.۱ درصد کاهش بر مبنای سالانه، به ۳۵.۰۸ میلیون تن رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا