انرژی

رشد ۴۰ درصدی مصرف بنزین طی سه سال

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش کشور گفت: از سال  ۱۳۹۹ تا ۱۴۰۲ و ۱۴۰۳ میزان مصرف ۳۸ تا ۴۰ درصد رشد داشته است.

به گزارش آرمان اقتصادی، ناصر عاشوری امروز در نشست خبری با بیان اینکه میزان مصرف کنونی بنزین ۱۱۲ میلیون لیتر در روز و میانگین تولید حدود ۹۸ تا ۱۰۴ میلیون لیتر در روز است، اظهار کرد: اکنون حمل و نقل عمومی و بخش ریل ضعیف شده است.

همچنین بخوانید

وی افزود: به دلیل تشدید ترافیک مصرف چند میلیون افزایش یافته، تعداد اتوبوس‌های درون شهری و برون شهری کاهش یافته و جای آنها را خودروهای شخصی گرفته که نتیجه آن مصرف بیشتر بنزین، آلودگی هوا، تهدید سلامت مردم است.

دبیر انجمن صنفی صنعت پالایش با بیان اینکه لازم است دولت و مجلس در زمینه اصلاح قیمت بنزین تصمیم‌گیری کند، گفت: در زمان هاشمی رفسنجانی قیمت بنزین به صورت پلکانی در حال اصلاح بود که باید این روند ادامه پیدا می‌کرد تا اکنون‌ دولت با وجود کسری بودجه مجبور نباشد بنزینی را که لیتری ۳۸ هزار تومان وارد می کند، با نرخ ۱۵۰۰ تومان بفروشد.

عاشوری با بیان اینکه با استقرار دولت جدید در مردم امید ایجاد شده که ناترازی و مشکلات اقتصادی و اجتماعی به حداقل برسد، اظهار کرد: بنا داریم که از دولت حمایت کنیم و با ایجاد سرعت در پروژه ها به رفع ناترازی حوزه انرژی کمک کنیم.

وی با اشاره به پروژه‌های در دست اجرا، گفت: پروژه کک اسفنجی بندرعباس، ارتقای کیفی پالایشگاه تبریز، ارتقای بنزین سازی پالایشگاه تهران، کک سوزنی شازند، فاز ۲ و ۴ و کیفی سازی و افزایش کمیت بنزین آبادان را از جمله پروژه ها در راستای کاهش ناترازی است.

دبیر انجمن کارفرمایی صنعت پالایش کشور با تاکید بر اینکه راه حل عبور از ناترازی فقط تولید نیست، گفت: در گذشته راه اشتباهی رفتیم و اکنون توصیه ما به دولت چهاردهم این است که بر راه رفته اشتباه اصرار نداشته باشد چون انحراف بیشتر می شود.

عاشوری با بین اینکه اشتباه این بود که مصرف رها شده بود و تمام برنامه این بود که فقط با پالایشگاه ناترازی را حل کنند، گفت: برای حل این معضل نه تنها وزارت نفت بلکه شهرداری و بسیاری دیگر از وزارتخانه ها و سازمانها نیز باید کمک کنند تا الگوی مصرف تغییر کند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا