اقتصاد کلان

از نخستین جلسه بودجه و برنامه هفتم تا انتصابات جدید

روز گذشته رئیس جدید سازمان برنامه و بودجه ضمن برگزاری نخستین جلسه بودجه ۱۴۰۴ و برنامه هفتم توسعه، دو انتصاب جدید هم انجام داد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، در نخستین جلسه ستاد تهیه و تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ کل کشور، گزارش‌هایی از سوی معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت در خصوص «ساختار تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴»، «جهت‌گیری‌های کلان بودجه ۱۴۰۴»، «تکالیف بودجه‌ای مندرج در برنامه هفتم پیشرفت» و «بخشنامه بودجه سال ۱۴۰۴»، ارائه شد.
«سید حمید پورمحمدی»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور،روز گذشته در این جلسه بر اهمیت و ضرورت تدوین لایحه بودجه سال ۱۴۰۴ در موعد مقرر قانونی تأکید کرد و گفت: تجربه نشان داده که هر دولتی که نخستین بودجه‌اش را به صورت دقیق و در موعد مقرر ارائه داده است، این نظم و انضباط را تا پایان دوره فعالیت خود حفظ کرده است.
پورمحمدی با اشاره به لزوم استفاده از ظرفیت‌های فکری و پژوهشی «مؤسسه عالی آموزش و پژوهش مدیریت و برنامه‌ریزی» و «مرکز پژوهش‌های توسعه و آینده‌نگری» در تدوین لایحه بودجه ۱۴۰۴، گفت: با توجه به محدود بودن منابع درآمدی در بودجه، اولویت‌بندی نیازها و رعایت انضباط بودجه‌ای، اهمیتی دوچندان پیدا کرده است که می‌بایست حتما در تنظیم منابع و مصارف بودجه سال آینده مد نظر قرار گیرد.
معاون رئیس‌جمهور در ادامه افزود: با توجه به ابلاغ قانون برنامه هفتم، تحقق اهداف کمّی و کیفی این برنامه در بودجه ۱۴۰۴ اهمیت بسیار زیادی دارد و باید برای اجرای تکالیف قانونی برنامه هفتم، برنامه‌ریزی دقیقی در زمان تدوین بودجه صورت گیرد.
این گزارش می‌افزاید: در این نشست، سرپرست معاونت هماهنگی برنامه، بودجه و نظارت سازمان برنامه و بودجه کشور، رویکردها و سیاست‌های کلان بودجه سال ۱۴۰۴ را شامل اصلاح ساختار بودجه؛ اصلاح ساختار تدوین و گزارش‌دهی جداول بودجه؛ هوشمندسازی مدیریت مالی دولت در جهت نظم‌بخشی و انسجام بودجه و لحاظ کردن عدالت و توازن در توزیع اعتبارات، معرفی کرد.
در ادامه نشست، معاونان و رؤسای امور سازمان برنامه و بودجه، دیدگاه‌ها و نظرات خود را بیان کردند.

همچنین بخوانید

نشست الزامات پیاده‌سازی و اجرای قانون برنامه هفتم

همچنین نشست «الزامات پیاده‌سازی و اجرای قانون برنامه پنج‌ساله هفتم» به ریاست معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، نیز برگزار شد.

در این نشست که با حضور معاونان و رؤسای امور سازمان برگزار شد، گزارش‌ «الزامات اجرا و تحقق اهداف برنامه پنج‌ساله هفتم» از سوی امور برنامه‌ریزی ارائه شد.
«سید حمید پورمحمدی»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، در این نشست با بیان اینکه سازمان برنامه و بودجه متولی اجرای برنامه هفتم است، گفت: در برنامه هفتم، اهداف مهم و بزرگی همچون رشد اقتصادی هشت درصدی، تک‌رقمی کردن تورم و بیکاری، کاهش ضریب جینی و افزایش بهره‌وری، تعیین شده است. 
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور افزود: برای تحقق اهداف برنامه هفتم، باید ساختاری را برای همراه‌سازی دستگاه‌های اجرایی آماده کنیم و از ظرفیت شورای عالی راهبری برنامه هفتم توسعه به ریاست معاون اول رئیس‌جمهور، نهایت استفاده را برای تحقق اهداف برنامه هفتم ببریم.

انتصابات جدید در سازمان برنامه و بودجه

در حاشیه نشست «الزامات پیاده‌سازی و اجرای قانون برنامه هفتم»  «سید حمید پورمحمدی»، معاون رئیس‌جمهور و رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، ضمن انتصاب «محمد قاسمی»، به عنوان سرپرست معاونت اقتصادی‏، وی را از چهره‌های شناخته‌شده در محافل اقتصادی و مورد احترام بین صاحب‌نظران و متخصصان دانست.

از نخستین جلسه بودجه و برنامه هفتم تا انتصابات جدید
پورمحمدی معاونت اقتصادی را دارای جایگاه ویژه‌ای در سازمان برنامه و بودجه کشور معرفی کرد و افزود: انتظار می‌رود مأموریت‌های مهمی همچون دستیابی به اهداف کمَی و کیفی برنامه هفتم؛ توسعه مشارکت بخش خصوصی؛ به‌کارگیری ظرفیت‌های نهادهایی مثل شورای اقتصاد و صندوق توسعه ملَی برای تحقّق رشد اقتصادی؛ اجرای سیاست‌های توسعه دریامحور و بسط گفتگو و تعامل با مراکز علمی و تخصصی، با محوریت این معاونت تحقق یابد.
رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور در ادامه وظیفه اصلی مرکز روابط عمومی سازمان را تقویت خوشنامی و حیثیت سازمان عنوان کرد و بر حمایت همه‌جانبه از این مرکز برای ارتقای جایگاه سازمان برنامه و بودجه کشور تاکید کرد.
گفتنی است «محمد قاسمی»، دارای درجه دکتری در رشته اقتصاد بوده و عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه علامه طباطبایی است. وی پیش از این به‌عنوان معاون اقتصادی و سرپرست مرکز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی و رئیس مرکز پژوهش‌های اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی ایران، فعالیت می‌کرده است.
همچنین «پیمان میراب آستانه»، دارای درجه دکتری در رشته مدیریت از دانشگاه شهید بهشتی است و سوابقی همچون مشاور وزیر و رئیس مرکز روابط عمومی و اطلاع‌رسانی در وزارت امور اقتصادی و دارایی و معاونت ‌امور برنامه‌ریزی سالانه در امور برنامه‌ریزی سازمان برنامه و بودجه کشور را در کارنامه خود دارد.
در این نشست، رئیس سازمان برنامه و بودجه کشور، از زحمات و تلاش‌های «سعید شوال‌پور» معاون پیشین اقتصادی، و «مسعود میرزایی»، رئیس پیشین مرکز روابط عمومی و امور بین‌الملل، قدردانی و آقای شوال‌پور را به عنوان «مشاور رئیس سازمان» منصوب کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا