امور زیربناییكشاورزی و دامپروری

ضریب حفاظت از مراتع و جنگل‌ها باید ۲۰ درصد افزایش پیدا کند

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری با اشاره به تاکید برنامه هفتم بر موضوع حفاظت از آب و خاک، گفت: مکلفیم با مشارکت مردم، ضمن کاستن از کانون‌های بحران دست‌کم تا ۲۰درصد مراتع را احیا کنیم.

همچنین بخوانید

به گزارش آرمان اقتصادی، حسن وحید، سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری کشور حراست از مراتع و جنگل‌ها را وظیفه ملی همه مردم و نهادهای دولتی عنوان کرد و با بیان اینکه از ۸۴ میلیون هکتار مرتع کشور، بیش از ۵۰ میلیون هکتار مراتع ضعیف و درجه ۳ محسوب می‌شود، اظهار کرد: این عرصه وسیع از مراتع کشور که فرسوده شده و ممکن است تبدیل به کانون‌های بحرانی شود، باید با تدابیر مختلف احیا شود.

وی افزود: این موضوع در برنامه هفتم توسعه کشور مورد توجه قرار گرفته و بر همین اساس برای احیا دست‌کم ۲۰ درصد از مراتع برنامه‌ریزی شده و مراتب با تاکید بر لزوم مشارکت مردم و اجرای طرح‌های چند منظوره، به استان‌ها ابلاغ شده است.

وحید با اشاره به گسترش عرصه بیابان‌ها در کشور، گفت: در برنامه هفتم علاوه بر احیا جنگل‌ها، موضوع مهم کاهش کانون‌های بحران نیز مورد تاکید قرار گرفته و با توجه به شناسایی ۱۴ میلیون هکتار عرصه منشأ ریزگرد، مکلف به کاهش ۲۰ درصدی این عرصه‌ها هستیم.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری همچنین اضافه کرد: در موضوع حفاظت از مراتع و جنگل‌ها نیز باید ۲۰ درصد ضریب حفاظت را افزایش دهیم.

وی افزود: افزایش ضریب حفاظت شاخص‌هایی دارد که فناوری، مشارکت مردم، نیروی انسانی و … از جمله آنها هستند و ضرورت دارد که در این زمینه‌ها، به ویژه در زمینه نیروی انسانی گام‌های رو به جلو برداریم.

وحید با بیان اینکه طبق استانداردهای جهانی هر محیط‌بان می‌تواند بر ۵ تا ۱۰ هزار هکتار عرصه جنگلی یا مرتعی نظارت کند، تصریح کرد: در حال حاضر هر جنگلبان ما باید ۳۰ تا ۴۰ هزار هکتار را با گشت زنی نظارت کند که بسیار مشکل است و عامل بروز بسیاری از حوادث مانند قطع درختان یا آتش سوزی همین نکته است.

سرپرست سازمان منابع طبیعی و آبخیزداری اعلام کرد: بر اساس برنامه هفتم توسعه، باید ضریب حفاظت را ۲۰ درصد افزایش دهیم.

وحید با تاکید بر اینکه برای تحقق شعار سال، یعنی جهش تولید با مشارکت مردم به همکاری و انسجام ملی نیاز داریم، افزود: لازم است که نگاهمان نسبت به مدیریت عرصه‌های پهناور، چه در زمینه کشاورزی و چه منابع طبیعی باید جدی و معطوف به آبخیزداری باشد و از آنجایی که یکی از مهم‌ترین چالش‌های کشور، موضوع کمبود آب است، باید به آبخیزداری به عنوان راه مؤثر مقابله با این معضل، توجه ویژه داشته باشیم.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا