بورسبورس اوراق

لزوم تخصیص خط اعتباری ۵۰ همتی به ۳ بخش بازار سرمایه/ دامنه نوسان برای حمایت از سهامداران و جلوگیری از هیجانات کاهش یافت

عظیم ثابت، دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با بیان این که خط اعتباری ۵۰ همتی در صورت تخصیص قطعا می‌تواند رونق بازار سرمایه را به‌دنبال داشته باشد، گفت: بهتر است این اعتبارات به سه بخش «کارگزاری، صندوق‌های توسعه و تثبیت و توسعه زیرساخت فعالیت‌های ارکان اصلی بازارسرمایه» اختصاص یابد.

ثابت

عظیم ثابت در گفت‌وگو با خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، با اشاره به درخواست سازمان بورس، از وزارت اقتصاد، مبنی بر تخصیص خط اعتباری ۵۰ همتی به بازار سرمایه، گفت: این خط اعتباری فعلا در حد پیشنهاد است اما در صورت اجرا می‌تواند در سه بخش کارگزاری‌ها، صندوق‌های توسعه و تثبیت و توسعه زیرساخت فعالیت‌های ارکان اصلی بازار سرمایه موثر واقع شود.

صنعت کارگزاری

او درباره نقش این خط اعتباری در صنعت کارگزاری افزود: با توجه به کاهش کارمزد این صنعت و چالش‌های این بخش، اختصاص خط اعتباری ۵۰ همتی می‌تواند پاسخگوی مطالبات مشتریان صنعت کارگزاری باشد. او با بیان این که بحث اعتبارات یکی از مطالبات فعلی مشتریان است، ادامه داد: تخصیص بخشی از خط اعتباری به این بخش ضمن تامین نیاز مشتریان، رضایت آنها را نیز به‌دنبال خواهد داشت.

صندوق‌های حمایتی و توسعه زیرساخت‌های بازار

ثابت، با اشاره به لزوم تخصیص بخش دیگر این اعتبارات به صندوق‌های حمایتی چون توسعه و تثبیت بازار سرمایه نیز گفت: اختصاص بخشی از این اعتبارات به این صندوق‌ها نیز می‌تواند در شرایط سخت و زمان‌های ریزشی کمک کننده بازار و سهامداران باشد.

دبیر کل کانون کارگزاران بورس و اوراق بهادار با تاکید بر این که تزریق خط اعتباری ۵۰ همتی در بخش توسعه زیرساخت فعالیت‌های ارکان اصلی بازار سرمایه نیز کارایی قابل توجهی دارد، افزود: با توجه به چالش فعلی بورس‌ها، تخصیص بخشی از این خط اعتباری به این بخش می‌تواند کمک شایان توجهی به فعالیت‌های ارکان اصلی بازار کند.

نقش خط اعتباری در رونق بورس

او همچنین با اشاره به نقش این خط اعتباری در کلیت بازار سرمایه گفت: در صورتی که خط اعتباری ۵۰ همتی که عدد قابل توجهی است به بازار تخصیص یابد، قطعا به رونق بورس منجر می‌شود.

کاهش دامنه نوسان

ثابت در بخش دیگر گفت‌وگو با سنا، تصمیم سازمان بورس و اوراق بهادار مبنی بر کاهش دامنه نوسان را مثبت ارزیابی کرد و گفت: تصمیم‌گیری درباره محدودیت دامنه نوسان با هدف مساعد شدن شرایط و جلوگیری از ضررو زیان احتمالی سهامداران در زمان هیجانی گرفته شد.

او با بیان اینکه هر تصمیمی هم تاثیر مثبت و هم منفی دارد، در پاسخ به اظهارات برخی مبنی بر باز بودن دامنه و کنترل نکردن بازار گفت: وقتی شرایط بازار سرمایه به دلیل ریسک‌های سیستماتیک از کنترل خارج می‌شود، قانون‌گذار مجبور است از شرایط هیجانی و تصمیمات غیرعقلایی که بازارها دچار آن می‌شوند، جلوگیری کند. بنابراین با توجه به افزایش احتمال تنش‌های سیاسی و تبعات آن برای بازار، سازمان بورس تصمیم به محدودیت دامنه نوسان گرفت تا شرایط فعلی کنترل شود.

ثابت، با اشاره به برنامه‌ریزی قبلی مسوولان بازار سرمایه برای افزایش دامنه نوسان به ۱۰ درصد، گفت: بر اساس اطلاعات موجود، افزایش دامنه نوسان به ۱۰ درصد از جمله برنامه‌های سازمان بوده است اما با توجه به اتفاقات جدید، با هدف کاهش نگرانی سهامداران و جلوگیری از ضرر و زیان احتمالی آنها، موقتا تصمیم به کاهش دامنه نوسان گرفته شد. این درحالی است که پیش از این و برای مدتی دامنه نوسان به ۶ درصد افزایش یافته بود.

افزایش حجم مبنا

او توضیح داد: بهتر بود در کنار کاهش دامنه نوسان، حجم مبنا نیز برای تغییر پیدا نکردن قیمت‌های پایانی افزایش می‌یافت اما با توجه به ملاحظات موجود تنها درباره محدودیت دامنه نوسان تصمیم‌گیری شد.

ثابت اضافه کرد: البته اقدام دیگر در کنار کاهش دامنه نوسان، می‌توانست افزایش حجم مبنا به مدت محدود باشد تا قیمت‌های پایانی تغییر چندانی نداشته باشد اما با توجه به وضعیت فعلی، کاهش دامنه نوسان تصمیم درستی بود و می‌توان آن را مثبت ارزیابی کرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا