انرژی

تقاضای جهانی برای انرژی‌های تجدیدپذیر ۲ برابر می‌شود

تقاضای جهانی برای برق تا سال ۲۰۵۰، رشد دو برابری خواهد داشت و تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر را افزایش می‌دهد.

به گزارش آرمان اقتصادی، در گزارش‌های جدید، پیش‌بینی‌ شده است که تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در سال‌های آینده، افزایش یابد زیرا چندین کشور در سراسر جهان در حال عبور به سوی انرژی‌های سبز هستند. انتظار می‌رود که تقاضای جهانی انرژی به موازات رشد جمعیت، صنعتی شدن و افزایش استفاده از فناوری‌های پیچیده مانند هوش مصنوعی، افزایش یابد.

همچنین بخوانید

بر اساس ارزیابیهای اخیر، انتظار می‌رود تقاضای جهانی برای برق تا سال ۲۰۵۰، در مقایسه با سال ۲۰۲۰، رشد ۲ برابری پیدا کند. این امر کشورها را به افزایش ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود برای حمایت از گذار سبز و همچنین پاسخگویی به تقاضای رو به رشد برای برق، سوق می‌دهد. با این حال، افزایش چشمگیر استفاده از فناوری‌های پیچیده ممکن است حتی بیشتر از آنچه در حال حاضر پیش‌بینی می‌شود، باعث رشد تقاضا شود.

جان کچام، مدیر عامل شرکت نیروی آمریکایی «نکست اِرا انرژی»، اخیرا اعلام کرده است که تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر با افزایش استفاده از هوش مصنوعی، احتمالا در طول هفت سال آینده، سه برابر خواهد شد.

بخش‌های مختلفی، در رشد تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه‌های آینده نقش خواهند داشت که اولین آنها برقی‌سازی حمل‌ونقل است. چندین دولت در سرتاسر جهان استراتژی هایی را برای برقی کردن حمل و نقل عمومی و خصوصی، از جمله قطار، اتوبوس، کامیون و خودرو ایجاد کرده اند. این امر مستلزم سوئیچ گسترده از سوخت‌های فسیلی، به سمت منابع برق تجدید پذیر است. در سال ۲۰۲۲، خودروهای برقی حدود ۲ درصد از بازار جهانی خودرو را به خود اختصاص دادند، رقمی که انتظار می‌رود تا سال ۲۰۳۵، به ۵۰ درصد افزایش یابد که نشان‌دهنده تغییر پیش‌بینی‌ شده عظیم در تقاضای انرژی برای حمل‌ونقل خصوصی است.

همچنین انتظار می‌رود که صنعتی‌سازی جهانی، سهم زیادی در افزایش تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر داشته باشد، زیرا چندین صنعت سنگین به دنبال کربن‌زدایی فعالیتهایشان هستند. بسیاری از صنایع در حال سرمایه‌گذاری در هیدروژن سبز به عنوان جایگزین سوخت فسیلی هستند و انتظار می‌رود ارزش بازار هیدروژن سبز، با نرخ رشد مرکب سالانه ۳۱ درصد بین سال‌های ۲۰۲۴ و ۲۰۳۲، افزایش یابد. همچنین، پیش‌بینی‌ می‌شود تا سال ۲۰۳۰، ظرفیت تولید جهانی هیدروژن سبز به ۱۵۰ گیگاوات، معادل حدود ۶۳۷۵۰ تن در روز برسد زیرا دولت‌ها در سراسر جهان بر صنایع سنگین فشار می آورند تا انتشار کربن خود را کاهش دهند.

یکی از بزرگ‌ترین زمینه‌های رشد تقاضا، احتمالا در دیتاسنترها مشاهده خواهد شد که باید انرژی استفاده از فناوری‌های جدید را تامین کنند. انتظار می‌رود افزایش استفاده از خدمات هوش مصنوعی مانند  چت جی پی تی، به سرعت تقاضا برای برق جهانی را افزایش دهد. پیش‌بینی‌ می‌شود مصرف انرژی دیتاسنترها تا سال ۲۰۲۶، دو برابر شود و رشد آن ادامه یابد. این امر بسیاری از شرکت‌های بزرگ فناوری را وادار می‌کند تا سرمایه‌گذاری هنگفتی در توسعه ظرفیت انرژی سبز داشته باشند و اطمینان حاصل کنند که می‌توانند انرژی پاک کافی برای پاسخگویی به تقاضای رو به رشد، تولید کنند.

در نهایت، با بدتر شدن تغییرات اقلیمی، تقاضا برای برق برای سرمایش و گرمایش، رو به افزایش است. این امر با رشد طبقه متوسط ‌در بسیاری از اقتصادهای نوظهور همراه شده است و تقاضا برای سیستمهای تهویه مطبوع را افزایش می‌دهد.

در کشورهای سردتر، بسیاری از دولت‌ها استفاده از پمپ‌های حرارتی را به جای آبگرمکن‌های گازی تشویق می‌کنند که برای تامین انرژی آنها به مقادیر بیشتری از انرژی تجدیدپذیر نیاز است.

بر اساس گزارش اویل پرایس، انتظار می‌رود رشد جهانی چندین بخش و فشار برای کربن زدایی، به افزایش شدید تقاضا برای انرژی‌های تجدیدپذیر در دهه های آینده کمک کند. با افزایش تقاضا، دولت‌ها در سرتاسر جهان در تلاش هستند تا ظرفیت انرژی‌های تجدیدپذیر خود را برای حمایت از انتقال از سوخت‌های فسیلی گسترش دهند.

با این حال، بر اساس سرعت سریع توسعه برخی از صنایع، مانند فناوری‌هایی که به دیتاسنترها نیاز دارند، بسیاری از کشورها اگر بخواهند مطمئن شوند توسعه اقتصادی به دلیل فقدان یک سیستم پاک متوقف نخواهد شد، باید ظرفیت انرژی سبز خود را سریع‌تر افزایش دهند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا