انرژی

قیمت گاز در اروپا جهش هفتگی یافت

در پی نگرانیها از احتمال اختلال در ترانزیت گاز روسیه از اوکراین، قیمت گاز اروپایی، حدود ۱۰ درصد رشد هفتگی یافته است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای قیمت پایه گاز اروپا، روز جمعه حدود ۴۰ یورو در هر مگاوات ساعت معامله شد که بالاترین حد از دسامبر بود. قیمت گاز از ابتدای فصل ذخیره سازی گاز، بیش از ۴۵ درصد افزایش یافته، زیرا اختلالات متعدد، با تلاشهای معامله گران برای تامین این سوخت برای زمستان، مصادف شده است.

همچنین بخوانید

حمله هفته جاری اوکراین به منطقه مرزی کورسک روسیه، نقطه ترانزیت گازی مهمی را در معرض خطر قرار داد. هر چند جریان گاز روسیه از ایستگاه سودژا ادامه دارد اما معامله گران آماده توقف احتمالی عرضه گاز می شوند که به اقتصادهای اروپایی وابسته به واردات از روسیه، لطمه خواهد زد. مولداوی روز پنج شنبه، بخش گاز خود را در وضعیت آماده باش قرار داد.

تابستان امسال، بازار گاز اروپا حتی قبل از تحولات اخیر، بی ثبات بوده، زیرا گرمای شدید در بخشهایی از آسیا و اروپا، باعث افزایش تقاضا و تشدید رقابت برای محموله ها شده است. برخی از تولیدکنندگان بزرگ جهانی نیز به دلیل تعمیر و نگهداری یا رویدادهای اقلیمی غیرمنتظره، با اختلالاتی در تاسیسات خود مواجه شده اند.

کریستف هالسر، تحلیلگر شرکت تحقیقاتی «ریستاد انرژی»، در یادداشتی نوشت: ترس از کمبود عرضه همچنان بر روند قیمت گاز در هفته جاری، تاثیر می‌گذارد. حمله اخیر ممکن است مذاکرات جاری بین جمهوری آذربایجان، اوکراین و اتحادیه اروپا برای ادامه جریان گاز از طریق اوکراین را پس از پایان قرارداد فعلی ترانزیت در پایان سال، به خطر بیندازد.

در حالی که کی‌یف اعلام کرده است پس از انقضای توافقنامه ترانزیت در پایان سال ۲۰۲۴، اجازه ادامه جریان گاز روسیه از طریق خاک خود را نخواهد داد، مقامات اروپایی به دنبال جایگزین‌های احتمالی از جمله تامین گاز از جمهوری آذربایجان هستند. اما توقف زودتر و ناگهانی جریان گاز، به کشورهایی نظیر اسلواکی و اتریش که در حال حاضر به واردات گاز از روسیه وابسته هستند، شوک وارد می‌کند و در صورت قطع شدن آن، قیمت گاز برای شرکت‌ها و مصرف‌کنندگان، ممکن است بالاتر برود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، بهای معاملات گاز هلند برای تحویل در ماه آتی که قیمت پایه بازار اروپا است، روز جمعه، در بازار آمستردام، تغییری نداشت و ۴۰.۱۰ یورو در هر مگاوات ساعت معامله شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا