اقتصاد کلان

دلار جهانی عقب‌نشینی کرد

دلار در روز جمعه در برابر سایر ارزهای اصلی از بالاترین سطح یک هفته‌ای خود نزول کرد، زیرا معامله‌گران بازار مشاغل ایالات‌متحده و چشم‌انداز رکود اقتصادی آن را را مورد توجه قرار دادند.

به گزارش آرمان اقتصادی، ارزش پول ایالات‌متحده در برابر ین ژاپن پس از جهش سه روزه کاهش یافت، زیرا داده‌های اشتغال قوی‌تر از حد انتظار باعث کاهش پیش‌بینی‌ها برای کاهش نرخ بهره فدرال رزرو در اواخر سال جاری شد.

ین و فرانک سوئیس -از ارزهای امن – با افزایش بازارهای سهام عمده و کاهش بازدهی خزانه‌داری، نزدیک به پایین‌ترین سطح یک هفته‌ای خود قرار گرفتند.

بازارها، هفته‌ای پر هرج و مرج را پشت سر گذاشته‌اند که تا حد زیادی تحت تاثیر ارقام غیرمنتظره حقوق و دستمزد ایالات‌متحده در یک هفته پیش قرار داشتند و سقوط سهام جهانی رقم خورد.

امن بودن دارایی‌هایی مانند ین و فرانک موجب شد این ارزها به بالاترین میزان خود صعود کنند.

دلار آخرین بار با ۰.۳۹ درصد کاهش به ۱۴۶.۶۷۵ ین رسید، اما همچنان در مسیر اولین افزایش هفتگی خود در ۶ هفته گذشته قرار دارد.

شاخص دلار که ارز را در برابر ۶ ارز دیگر اندازه‌گیری می‌کند، پس از سه روز افزایش با ۰.۱۳۶ درصد کاهش به ۱۰۳.۱۴ رسید. در برابر فرانک سوئیس، ۰.۱۸ درصد کاهش یافت و به ۰.۸۶۵ فرانک رسید، اما همچنان در مسیر پیشرفت هفتگی قرار دارد.

داده‌های روز پنج‌شنبه نشان داد که تعداد آمریکایی‌هایی که درخواست‌های جدید برای دریافت مزایای بیکاری را ارائه کرده‌اند، بیش از حد انتظار کاهش یافته و این مورد نگرانی‌ها فروپاشی بازار کار را نزولی کرده است و بهبود تدریجی آن را تقویت می‌کند.

بر اساس ابزار CME FedWatch، احتمال کاهش ۵۰ واحدی نرخ بهره توسط فدرال رزرو در نشست سیاست‌گذاری بعدی طی ۱۷ و ۱۸ سپتامبر از ۶۹ درصد به ۵۲ درصد کاهش یافت و اکنون کاهش ۲۵ واحدی با احتمال ۴۹ درصدی مشاهده می‌شود.

ین در این ماه به دنبال افزایش ناگهانی نرخ بهره بانک مرکزی ژاپن در بحبوحه ضعف شاخص‌های اقتصادی افزایش یافت و در روز دوشنبه بالاترین رقم از ۲ ژانویه را ثبت کرد و به ۱۴۱.۶۷۵ در هر دلار رسید.

یورو در ۱.۰۹۱۹ دلار ثابت بود، اما در مقایسه با یک هفته قبل تغییر چندانی نداشت. این ارز روز دوشنبه، برای اولین بار از ۲ ژانویه تاکنون ۱.۱۰۰۹ دلار افزایش یافت.

استرلینگ پس از افزایش ۰.۵ درصدی یک شبه  به ۱.۲۷۵۶ دلار افزایش یافت.

اینوست گزارش کرد، دلار استرالیا با ۰.۲۹ درصد کاهش به ۰.۶۵۷ دلار رسید، در حالی که دلار نیوزیلند قبل از عقب‌نشینی به بالاترین سطح سه هفته اخیر ۰.۶۰۳۵ دلار رسید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا