بانکبانک و بیمه

افزایش نرخ ارز، غیراقتصادی و موقتی است

افزایش نرخ ارز قطعا موقتی است و نوسانات ماه‌های اخیر موید این واقعیت است که نرخ‌های نوسانی و غیراقتصادی هیچگاه ماندگار نیستند.

به گزارش ایبنا، آلبرت بغزیان، اقتصاددان با تاکید به موقتی بودن افزایش اخیر نرخ ارز گفت: تنش‌های سیاسی موجب ورود سوداگرانی به بازار ارز می‌شود که برای بر هم زدن تعادل در بازار و منفعت خود به دنبال شکار فرصت‌هایی هستند تا از این بازار سود‌های حداکثری ببرند و سپس از آن خارج شوند.

وی در این باره خاطر نشان کرد: افزایش نرخ ارز قطعا موقتی است و تاریخچه نوسانات نرخ ارز در طی ماه‌های اخیر موید این واقعیت است که نرخ‌های نوسانی و غیراقتصادی هیچگاه ماندگار نیستند لذا نرخ ارز بالا نمی‌ماند و شبیه به ریزش‌های بعد از عملیات وعده صادق، این بار نیز بازار ارز افت‌های محسوسی را تجربه خواهد کرد و در زیر ۶۰ هزار تومان ثابت خواهد ماند.

همچنین بخوانید

این اقتصاددان معتقد است: رسانه‌ها باید مردم را نسبت به تصمیم گیری‌های هیجانی و تبعات آن در بازار‌های مالی و ارزی آگاه کنند. عکس‌العمل‌های آنی سرمایه گذاری تبعاتی دارد؛ بنابراین باید اصول سرمایه‌گذاری را یاد بگیریم و نسبت به اثرات ماندگارتر آن مطمئن باشیم.

وی دراین باره افزود: به تجربه ثابت شده با کاهش تنش‌های نظامی و منطقه‌ای نرخ ارز افت می‌کند. قاعدتا متضرران از بین کسانی خواهند بود که در خرید تعجیل کرده و ارزیابی درستی از وضعیت بازار و مسائل سیاسی نداشته اند.

بغزیان با اشاره به اینکه بانک مرکزی تغییراتی در روند تخصیص ارز مواد اولیه و… صورت نداده گفت: عدم تغییرات کلی و جدی در سیاست‌های بانک مرکزی آلارمی بر تایید این واقعیت است که نباید در دام سوداگران ارزی افتاد و وارد بازی آن‌ها شد.

وی دراین باره افزود: خوشبختانه بانک مرکزی کماکان مسیر تخصیص ارز به مواد اولیه و کالا‌های مورد نیاز و نیازمندی‌های معمول کشور را بدون کم و کاستی طی کرده است، بنابراین مشکلی در تامین ارز مورد نیاز فعالان اقتصادی وسایر نیاز‌های مردمی ایجاد نشده که بالا رفتن نرخ ارز ماحصل این روند باشد.

این اقتصاددان گفت: با در نظر گرفتن عوامل ذکر شده این نتیجه حاصل می‌شود که نرخ‌های کنونی در بازار آزاد، نرخ واقعی ارز نیست؛ بنابراین در روز‌های آتی شاهد کاهش نرخ و بازگشت به سطوح تعادلب قبلی خواهیم بود.

 

منبع: تسنیم

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا