بانکبانک و بیمه

بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران تکمیل می‌شود

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران از تکمیل بسته تشویقی نوسازی بافت‌های فرسوده شهر تهران خبر داد.
به گزارش آرمان اقتصادی از پایگاه خبری بانک مسکن- هیبنا به نقل از وزارت راه و شهرسازی، در جلسه‌ای که با حضور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران، معاون سازمان نوسازی شهر تهران، شورایاران و مدیران دفاتر تسهیل‌گری مناطق ۱۷ و ۱۸ در خانه وارطان برگزار شد، مشکلات بافت‌های فرسوده این دو منطقه مورد بحث و بررسی قرار گرفت و پیشنهادات آنها جهت تدوین بسته تشویقی خاص این دو منطقه احصا شد.

به گزارش شرکت بازآفرینی شهری ایران، اردیبهشت سال جاری رئیس‌جمهور فقید ابراهیم رئیسی با حضور در مناطق ۱۷ و ۱۸ شهرداری تهران ضمن دیدار با ساکنان این مناطق در جریان مشکلات بافت‌های فرسوده قرار گرفت و دستوراتی جهت رفع این مشکلات ارائه کرد.

همچنین بخوانید

یکی از دستورات تدوین بسته تشویقی خاص این دو منطقه بود. پیرو این دستور محمد آیینی معاون وزیر راه و شهرسازی و مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به‌منظور اخذ نظرات شهرداری، دفاتر تسهیل‌گری و نیز شورایاران محلات این مناطق به نمایندگی از اهالی محلات جهت تدوین بسته تشویقی مخصوص مناطق یاد شده با همراهی شهرداری تهران جلسه‌ای در خانه وارطان برگزار کرد.

معاون وزیر راه و شهرسازی با بیان اینکه استان تهران رتبه اول در نوسازی بافت فرسوده را دارد، عنوان کرد: سال ۱۴۰۲ در شهر تهران شاهد رشد ۳ برابر نوسازی مسکن در بافت‌های فرسوده در مقایسه با سال قبل از آن بودیم که حاصل تلاش شهرداری تهران در اجرای بسته‌های تشویقی است.

آیینی با اشاره به اینکه کار بازآفرینی شهری به‌دلیل حفظ جان انسان‌ها و خدمت به هم‌وطنان مقدس است، اظهار کرد: وزارت راه و شهرسازی به‌عنوان نماینده تخصصی دولت در این حوزه و شرکت بازآفرینی شهری ایران نیز به‌عنوان مجری سیاست‌های وزارت راه و شهرسازی در زمینه بازآفرینی شهری وظیفه دارد به‌گونه‌ای برنامه ریزی کند تا شرایط برای ورود مردم به نوسازی تسهیل شود، در واقع باید ریل‌گذاری مناسب از سوی شرکت انجام شود تا مردم و شهرداری‌ها بتوانند به‌خوبی در این مسیر حرکت کنند.

دبیر ستاد ملی بازآفرینی شهری پایدار ادامه‌داد: به‌دلیل سطح گسترده محلات هدف بازآفرینی شهری نه دولت و نه شهرداری‌ها نمی‌توانند بدون حضور خود ساکنان کاری از پیش ببرند و بنابراین باید با اطلاع رسانی نسبت به آگاه سازی ساکنان بافت‌های فرسوده اقدام کرد. شورایاری‌ها بهتر از هر نهاد دیگری می‌توانند در این راه نقش آفرینی کنند زیرا علاوه بر اینکه امین مردم محسوب می‌شوند با مشکلات و معضلات محله به‌خوبی آشنایی دارند و می‌توانند راهکارهای خوبی ارائه دهند.

مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران با بیان اینکه باید تمام ابزارهای رسانه‌ای را به کار بگیریم تا مردم به‌حق خود برسند، عنوان کرد: در این جلسه که به‌منظور شنیدن صدای مردم برگزار شد، نکات خوبی مطرح شد و هر چند این کار نمادین است اما جلسات این‌چنینی را می‌توان با محوریت اداره کل راه و شهرسازی استان‌ها و شهرداری‌های نواحی برگزار کرد تا برنامه‌ریزی‌ها بیشتر بر اساس خواست و نیاز مردم انجام شود.

همچنین در این جلسه ابراهیمی معاون نوسازی و توسعه سازمان نوسازی شهرداری تهران با بیان اینکه شرکت بازآفرینی شهری ایران همواره سازمان نوسازی شهرداری را در رسیدگی به معضل بافت‌های فرسوده یاری رسانده‌است، تصریح‌کرد: در گذشته مشوق‌های شهرسازانه بیشتر مربوط به تراکم و در قالب دو طبقه بود اما با تصویب بسته تشویقی ۱۹ بندی مشوق‌های جدیدی برای نوسازی در بافت‌های فرسوده ارائه شده و توان شهرداری‌ها برای ارائه تسهیلات شهرسازانه افزایش یافته‌است. انتظار می‌رود با اعطای این مشوق‌ها و نیز اعطای تسهیلات مالی ارزان قیمت شاهد تسریع در نوسازی بافت‌های فرسوده باشیم.

ابراهیمی با بیان اینکه مشوق‌های جدیدی در حوزه حقوقی، فنی و نظام مهندسی در دست تدوین است، عنوان کرد: همکاری با سازمان اوقاف نیز در دستور کار قرار داد تا شرایط برای نوسازی آن دسته از منازل مسکونی بافت‌های فرسوده که عرصه اوقاف دارند نیز تسهیل شود.

در ادامه جلسه شورایاران محلات مختلف مناطق ۱۷ و ۱۸ و نیز مدیران دفاتر تسهیل‌گری این مناطق به‌بیان مشکلات موجود در بافت‌های فرسوده پرداختند و پیشنهادهایی جهت رفع معضلات ارائه کردند.

در پایان آیینی با تأکید بر اینکه محور اصلی کار بازآفرینی شهرداری است تصریح‌کرد: شهرداران مناطق مدیران عملیاتی این کار هستند و باید فضا را به‌گونه‌ای فراهم کنند که مردم به نوسازی مساکن خود در بافت‌های فرسوده تشویق شوند.

وی با بیان اینکه تبعیض اجتماعی در حوزه شهرسازی بسیار زیاد است اظهار کرد: با این وجود ساخت و ساز در کشور بر اساس قانون نظام مهندسی صورت‌می‌گیرد و باید نظارت‌ها در این حوزه افزایش یابد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا