اقتصاد کلان

کاهش دامنه نوسان در بورس باید زودتر اتفاق می‌افتاد/ اثر ابهام در کابینه دولت چهاردهم بر مشکلات بازار

یک کارشناس بازار سرمایه با تاکید بر اینکه کاهش دامنه نوسان در بورس باید زودتر اتفاق می افتاد، گفت: اگر این موضوع زودتر اتفاق می افتاد، حداقل از ریزش ۱۰ درصدی سهام جلوگیری می شد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بعد از بحران هایی که طی هفته های گذشته باعث ریزش سود معاملات بورس شد و مسئولان بازار سرمایه دیرتر از حد معمول، دامنه نوسانات را کاهش دادند بسیاری از کارشناسان با اعتراض به دیر بودن این تصمیم، واکنش نشان دادند. 
امین آذریان کارشناس بورس نیز در این خصوص با تاکید بر اینکه کاهش دامنه نوسان در بورس باید زودتر اتفاق می افتاد، به ایسنا گفت: اگر این موضوع زودتر اتفاق می‌افتاد، حداقل از ریزش ۱۰ درصدی سهام جلوگیری می‌شد.

همچنین بخوانید

اعتماد به بازار برنگشته است

وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه آیا با توجه به اعلام سازمان بورس مبنی بر سرمایه گذاری مستقیم ۱۲ میلیون نفر در بازار سرمایه و ذی نفع بودن ۵۰ میلیون نفر از طریق سهام عدالت، اعتماد سرمایه گذاران به بورس بازگشته است؟، بیان کرد: درست است که اعتماد سرمایه گذاران مهمترین مولفه در بازار سرمایه است اما متاسفانه این اعتماد به بازار برنگشته است. 
آذریان افزود: قبل از بحران‌های سیاسی و اثرگذار بر اقتصاد کشور، مردم هم می‌توانستند مستقیم در بازار سرمایه، سرمایه‌گذاری کنند هم به خاطر نداشتن آگاهی و تخصص در صندوق‌های مختلفی که فعالیت داشتند سرمایه خود را قرار دهند، اما آن زمان که باید سازمان بورس و رسانه‌ها این مدل سرمایه‌گذاری را به مردم معرفی کنند این کار را نکردند. 
این کارشناس بازار سرمایه با اشاره به اینکه سرمایه گذار می‌خواهد در زمان مشخص به سود لازم در بازار بورس برسد و لازم نباشد تا در بازارهای موازی برای کسب سود، سرمایه گذاری کند، یادآدر شد: مشکلات غیرسیتماتیک همچون کمبود برق و تعطیلی صنایع، قیمت گذاری دستوری و شبانه و … هم از جمله مواردی است که اعتماد سرمایه گذار را کم می کند. 

اثر مشکلات سیستماتیک بر بورس

وی تصریح کرد: یکسری مشکلات سیستماتیک از جمله ابهام در کابینه دولت چهاردهم و مشخص نشدن وزرای اقتصادی در کنار وجود سایه جنگ باعث شده بازار سرمایه تحت تاثیر قرار بگیرد. 
آذریان با اشاره به اینکه در سال های قبل، ژاپن پس از یک بحران هیجانی، بورس را بست تا به ثبات قیمت سهام کمک کند، تاکید کرد: تصمیمات دیرهنگام در بورس ایران باعث شده تا بازار سرمایه دچار مشکلات مختلفی شود، علاوه بر این حمایتی از بورس در کشور ما نمی شود.

حمایت صندوق توسعه ملی باید استمرار داشته باشد

این کارشناس بورس در پاسخ به سوال دیگری مبنی بر اینکه آیا واریز مبالغی از صندوق ملی توسعه به بورس حمایت محسوب نمی شود؟، افزود: این موضوع نوعی حمایت است اما باید استمرار داشته باشد، اما در بحث حمایت رفع همه مشکلات در کنار حمایت مالی اهمیت دارد. 
وی ادامه داد: در حال حاضر بازار سهام شرایط خاصی دارد، قیمت ها بسیار پایین و ارزنده است، اما مردم علاقه ای به سرمایه گذاری در آن ندارند.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا