انرژی

حواستان به قبوض برق باشد

یکی از طرح‌های وزارت نیرو برای مدیریت مصرف برق تشویق مشترکان خوش مصرف و جریمه مشترکان پر مصرف است و آنطور که اعلام شده اگر مشترکان نسبت به مصرف حساس نباشند و در گروه مشترکان پرمصرف قرار بگیرند، باید منتظر قبوض سنگین باشند.

به گزارش آرمان اقتصادی، هم اکنون ٧۵ درصد از مشترکان زیر الگو، ١۵ درصد تا ١.۵ برابر بالاتر از الگو، ٨ درصد تا ٢.۵ برابر بالاتر از الگو و تنها ٢ درصد بیش از ٢.۵ برابر الگو برق مصرف می کنند.  گروه اول که ٧۵ درصد از مشترکان را در بر می گیرد، ۵۵ درصد و گروه دوم که ١۵ درصد از مشترکان  را شامل می شود، ٢٠ درصد از مصرف برق کشور را به خود اختصاص می دهند.

همچنین ١٧ درصد از برق کشور را ٨ درصد از مشترکانی مصرف می کنند که در پله تا ٢.۵ برابر الگو قرار دارند و در نهایت ٨ درصد از برق کشور به ٢ درصد فوق پرمصرف جامعه تعلق دارد. مجموع ٧۵ درصد از مشترکانی که کمتر از الگو مصرف می کنند، ۵۵ درصد از مجموع برق مصرفی کشور را به خود اختصاص می دهند.

در این بین تعرفه ها به گونه ای تنظیم شده که هزینه های برق مصرفی در صورت عدم رعایت، به صورت صعودی محاسبه می شود به گونه ای که اگر هزینه برق مشترکی به طور مثال ٣۶ هزار تومان باشد، در صورت عدم توجه و مصارف بالا و افزایش ۵ برابری مصرف، با صورتحساب گاه تا ٣٠ برابری هم مواجه خواهد شد.                                                                                                         

البته در سال جاری ١١ میلیون مشترک با رعایت الگو و استفاده صحیح از برق، مشمول پاداش شده و بخشی از آنها قبض برق رایگان دریافت کرده اند، هر خانواده ایرانی با کاهش ١۵ درصد مصرف برق می تواند سهم بسزایی در مدیریت مصرف برق داشته باشد و با رعایت موضوع مصرف بهینه برق علاوه بر عمل به رسالت ملی خود و ذخیره این انرژی برای همگان و آیندگان، از مزایا و جوایز طرح “پویش با انرژی” نیز بهره مند شوند.

تابستان امسال رشد مصرف برق فراتر از حد انتظار بوده و حد نصاب بیش از ٧٩٠٠٠ مگاوات در نیاز مصرف برق ثبت شده است که این یعنی ٨ درصد رشد و ۶٠٠٠ مگاوات مصرف بیشتر را نسبت به سال گذشته شاهد هستیم. این در حالی است که تنها اندکی صرفه جویی توسط مشترکان پرمصرف، برابر با تامین برق تعداد زیادی از مشترکان جامعه است، تجهیزات مورد استفاده مانند کولرها که براساس منطقه جغرافیایی انتخاب و درجه آن به درستی تنظیم شود و یخچالها و وسایل صوتی و تصویری و… همگی از جمله دلایلی است که می تواند موجب شود یک مشترک در کدام پله قرار گیرد.

قدیمی بودن یخچال و فریزرها به عنوان وسایلی که  به عنوان مصرف کنندگان دایمی برق شمرده می شوند، از دیگر دلایل مهم بالا رفتن مصرف برق توسط مشترکان است لذا توصیه می شود از وسایل پرمصرف برقی در ساعت‌های گرم روز و ابتدایی شب استفاده نشود، ورود این وسایل به مدار موجب می شود سطح مصرف افزایش یابد در حالی که می‌توان ساعت بهره گیری از این وسایل را جابه جا کرد.

در بخش خانگی لازم است در ساعت های اوج بار یعنی ساعت ١١-١٧ و ٢٠-٢٢ از استفاده وسایل پر مصرف مانند اتو، جاروبرقی، ماشین های شست و شوی لباس و ظروف پرهیز، کولرهای گازی را در دمای آسایش ٢۴ درجه و کولرهای آبی با دور کند تنظیم، وسایل سرمایش فضاهایی که در آن کسی حضور ندارد را بسته و حتی المقدور از خروج هوای سرد جلوگیری و از باز و بسته کردن بی مورد درها بخصوص در یخچال اجتناب شود.

در مصارف صنعتی و اداری نیز رسیدن به هدف گذاری کاهش مصرف برق در سازمان‌ها و ادارات به عدد ١۵٠٠ مگاوات، وارد مدارد کردن مولدهای اضطراری ادارات به صورت حداکثری و اطمینان از خاموش بودن دستگاه های سرمایشی و روشنایی ها هنگام خروج از سازمان های دولتی و شرکت های خصوصی امری مهم و اجتناب‌ناپذیر است.

باتوجه به اینکه رشد مصرف روند صعودی دارد و صنعت برق نیز با ناترازی ۱۷ هزار مگاواتی دست‌وپنجه نرم می‌کند لازم است همه مشترکان نسبت به مصرف حساس باشند و با کاهش ۱۵ درصدی مصرف خود صنعت برق را در گذر از پیک تابسیان یاری کنند.

انتهای پیام                                                                                                                             

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا