امور زیربناییراه و ساختمان

رشد ۲۰ درصدی میانگین نرخ اجاره‌بها در استان تهران

رییس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران گفت: از ابتدای امسال بازار مسکن در کود کامل به سر می‌برد اما شاهد رشد میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران بودیم.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، کیانوش گودرزی رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران امروز (شنبه ،۲۰ مردادماه) در نشست خبری با اشاره به اینکه از ابتدای سال‌جاری وضعیت بازار مسکن در رکود کامل به‌سر می‌برد، گفت: از ابتدای امسال بازار خرید و فروش ملک در رکود کامل قرار دارد و وضعیت این بازار نسبت به سال گذشته جوی آرام بود اما شاهد رشد میانگین ۱۰ الی ۲۰ درصدی نرخ اجاره‌بها در مناطق مختلف تهران بودیم و بیشترین نرخ اجاره هم مربوط به منطقه ۵ بوده که به رشد ۵۰ درصدی رسیده است.

وی با اشاره به اینکه بازار مسکن حدود یک سال طول می‌کشد تا به وضعیت ثبات برسد و این بازار به سمت رونق هدایت شود، افزود: ۲ هزار و ۵۰۰ بنگاهی املاک بدون پروانه کسب در تهران وجود دارد و ۱۱ هزار و ۷۰۰ بنگاه املاک مجاز در شهر تهران در حال فعالیت است و این شناسایی از طریق ۳۰۰ بازرس این اتحادیه انجام شده است.

گودرزی در خصوص سامانه «کاتب» گفت: با اجرای این سامانه شفافیت افزایش می‌یابد و با دستگاه‌های دیگر ارتباط برقرار می‌شود که موجب قاعده‌مند تر شدن می‌شود و از روزهای آینده برای نخستین‌بار تمامی اسنادی که از سوم تیرماه امسال صادر شدند در این سامانه ثبت می‌شود.

وی ادامه داد: قانون الزام به ثبت سند در شورای مصلحت نظام تدوین شد و سامانه کاتب با همکاری سازمان ثبت راه اندازی شده است و از روزهای آینده تمامی قرارداد در این سامانه تنها از طریق مشاوران املاک مجاز ثبت خواهد شد و فرق آن با سامانه خودنویس تسهیل در دسترسی به این سامانه است و به عنوان یک سامانه مادر برای دستگاه‌ها به شمار می‌رود.

به گفته گودرزی؛ کد فروشی خلاف قانون است و برای افراد و مشاوران املاکی که این اقدام را انجام می‌دهند اتفاق خوبی رقم نخواهد خورد.

این مقام صنفی با بیان اینکه تعیین سقف اجاره مسکن به کنترل بازار اجاره مسکن کمک می‌کند، گفت: زیرساخت‌های اجرایی این سامانه هنوز تکمیل نشده و مشاوران املاک به هیچ عنوان به اطلاعات دو سال گذشته و قراردادهایی که منعقد شده، دسترسی ندارند.

رئیس اتحادیه صنف مشاوران املاک تهران با اشاره به تأثیر عرضه واحدهای نهضت ملی مسکن به بازار مسکن، افزود: اگر ۲ میلیون و ۶۰۰ هزار واحد نهضت ملی مسکن به بازار مسکن عرضه شود، بی‌شک موجب کاهش قیمت می‌شود و از سوی دیگر مسیر خانه‌دار شدن مستأجران هموار خواهد شد.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا