پرداخت الکترونیک

قراردادهای هوشمند از مهمترین مزیت های آینده ریال دیجیتال

مهمترین مزیت ریال دیجیتال بانک مرکزی در آینده، قراردادهای هوشمند ( smart contracts) هستند که تحول زیادی را در جامعه و امورات روزمره مردم ایجاد می‌کند.

نیما رشادی مدیر نرم افزارهای موبایلی ایران کیش با بیان این مطلب گفت: «ریال دیجیتال علاوه بر اینکه امروز به صورت عملیاتی، پرداخت و تراکنش های خرید را از طریق خود امکانپذیر کرده که این اتفاق بزرگی در کشور به شمار می‌آید، می تواند در آینده وارد فازها و مراحل دیگری نیز بشود و یکی از آن‌ها قرارداد هوشمند  یا همان”smart contracts” هاست.»

وی افزود: «اگرچه شما در قرارداد هوشمند با استفاده از ریال دیجیتال می توانید به صورت غیر حضوری تسهیلاتی را بگیرید، اما موضوع، فراتر از آن چیزی است که پیشتر در عملیات های غیرحضوری و مجازی دیدیم. بگذارید مثالی دراینباره بزنم، مثلا شما با شرکت بیمه یک قرارداد هوشمند روی بستر بُرنا(بستری که امروز ریال دیجیتال بانک مرکزی بر آن عملیاتی شده است)  می بندید، به عنوان نمونه از طریق “smart contract” (قرارداد هوشمند) برای بیمه شخص ثالث یا بیمه بدنه خودرو قرارداد منعقد نموده و مبلغ حق بیمه را پرداخت می کنید. دراینجا اگر شما تصادفی داشته باشید، قرارداد هوشمند به صورت اتوماتیک فراخوانی می شود و نیازی به حضور یک شخص دیگر نیست؛ کلیه فرایند بررسیِ نوع تصادف و برآورد هزینه، به صورت هوشمند و توسط قرارداد هوشمند صورت می گیرد و به محض اینکه شما بعد از تصادف، درخواستی میدهید، مبلغ غرامت و مبلغ بیمه به کیف پول ریال دیجیتال شما واریز می شود».

مدیر نرم افزارهای موبایلی ایران کیش اضافه کرد: «از سال ۲۰۱۲ بحثی به نام بلاک چین با استفاده از بیت کوین آغاز شد. اما در سال ۲۰۱۶ شبکه اتریوم پدید آمد که مفهوم جدیدی را در حوزه فناوری معرفی کرد و این مفهوم جدید، قرارداد هوشمند بود که در حال حاضر شاهد فراگیری آن در سطح دنیا هستیم.»

رشادی گفت: «معتقدم اولین فوایدی که ریال دیجیتال و شبکه برنا با خود به همراه می‌آورد، وام گرفتنش از مفاهیم بلاک چین است. شاید در نگاه اول بگوییم ریال دیجیتال ارزش ریالی دارد و نمیتوان به دید یک سرمایه گذاری به آن نگاه کرد؛ اما آن چه که در ریال دیجیتال می بینیم، امکانات جدیدی است که می تواند در اختیار کاربران و مردم قرار دهد. بحث قرارداد هوشمند، یک ویژگی است که زندگی روزمره همه مردم را آسانتر می کند و به عنوان یک تسهیل‌گر به خوبی عمل خواهد کرد.»

او درباره اینکه با توجه به راه اندازی ریال دیجیتال فکر می کنید مردم تا چه میزان از آن استقبال می کنند،| اظهار داشت: «شرایط امروز مانند آن چیزی است که در اوایل دهه هشتاد با بحث کارتخوان ها اتفاق افتاد. شاید آن موقع از خود سوال می پرسیدیم که ما پول کاغذی داریم و چه نیازی است که دستگاه کارتخوانی بیاید و موجودی ما را روی کارتخوان به نمایش بگذارد، برای همین بر سر این مسئله مقاومت وجود داشت. اما همه می دانیم که این فناوری کارت چه تحولی ایجاد کرد. ما به زودی این سبک تغییر و تحولات تاریخی را با استفاده از ریال دیجیتال، در شبکه بلاک چین برنا در سطح جامعه می بینیم.»

لازم به ذکر است که در تیرماه امسال از ریال دیجیتال بانک مرکزی در اپلیکیشن “پات لایف” شرکت کارت اعتباری ایران کیش و بانک تجارت با حضور رئیس کل بانک مرکزی، اعضای هیأت عامل این بانک و مدیرعامل بانک تجارت در تهران و جزیره کیش رونمایی شد و طی این مراسم، پرداخت از طریق ریال دیجیتال اپلیکیشن پات لایف برای پرداخت کرایه تاکسی و همین طور خرید از جزیره کیش به نمایش در آمد.

انحصار ریال دیجیتال در اختیار بانک مرکزی است که اپلکیشن”پات لایف” شرکت ایران کیش و بانک تجارت آن را برای نخستین بار در کشور به صورت عملیاتی اجرا نموده که با این خدمت، یک روش جدید علاوه بر روش پرداخت پولی و کارت ایجاد کرده است.

ریال دیجیتال بستر مهم و مناسبی برای توسعه اقتصاد دیجیتال در کشور به شمارمی‌آید. با ایجاد زیرساخت‌ها و بسترسازی در جزیره کیش، مرحله آزمایشی ریال دیجیتال توسط اپلیکیشن “پات لایف” ایران کیش و بانک تجارت به خواست بانک مرکزی به انجام رسیده است. به زودی علاوه بر QR  CODE، با NFC نیز می‌توان از ریال دیجیتال استفاده کرد.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا