ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رفع فیلتر یوتیوب فرصت است یا تهدید؟

یک کارشناس حوزه فناوری ارتباطات و فناوری اطلاعات معتقد است در صورتی که کاربران دسترسی آزادتری به پلتفرم‌های خارجی مانند یوتیوب داشته باشند، ویدیوهای بیشتری دیده می‌شود مگر اینکه آی پی ایران برای یوتیوبرهای خارجی مزیتی ایجاد نکند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، یوتیوب نخستین و بزرگترین پلتفرم ویدئومحور و پخش آنلاین محتوای آنلاین در جهان محسوب می‌شود که در سال‌های اخیر توانسته است نظر و توجه خیل عظیمی از کاربران را به سوی خود جلب کند.

همچنین بخوانید

اگرچه این پلتفرم از محبوبیت بسیاری به دلیل محتوا و کسب درآمد نزد کاربران جهان از جمله کاربران ایرانی قرار گرفته و چند سالی است که با محدودیت دسترسی در ایران رو به رو شده اما اخیرا و همزمان با برگزاری مناظرات کاندیداهای انتخابات ریاست جمهوری، درخواست کاربران مبنی بر رفع فیلتر پلتفرم‌های محدود شده هم مطرح شد و اکنون زمزمه‌هایی مبنی بر احتمال رفع فیلتر برخی پلتفرم‌ها از جمله یوتیوب به گوش می‌رسد.

اما در این میان برخی معتقدند که رفع فیلتر یوتیوب می‌تواند بر کسب درآمد از آن برای کاربران ایرانی تأثیر بگذارد. در این راستا، کیوان نقره کار- کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات- در گفت‌وگو با ایسنا با اشاره به اینکه رفع فیلترها از چند منظر مورد توجه قرار می‌گیرد اظهار کرد: یک بخش این است که دولت جدید اهتمامی مبنی بر اینکه فضای مجازی بازتری را در اختیار کاربران قرار دهد، داشته باشد و این موضوع نکته مثبتی است.  

وی افزود: نکته دیگر این است هر پلتفرمی به نوعی با رویکردهای مختلف تأثیرهای گوناگون اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و حتی سیاسی هم داشته باشد. نکته بعدی به پلتفرم‌هایی که قرار است باز شوند و در اختیار کاربران قرار بگیرد، بازمی‌گردد. چراکه ممکن است پلتفرم‌هایی که سابقا در ایران استفاده می‌شده و رویکردهای اقتصادی داشتند، مانند اینستاگرام، واتس‌آپ و تلگرام به مراتب نسبت به یوتیوب بهتر باشد زیرا یوتیوب سال‌های بسیاری است که در دسترس نیست و کاربران به نوعی عادت کردند که بیشتر خدماتش در سایت‌های مشابه ایرانی وجود دارد.  

نقره کار تأکید کرد: اما اگر قرار است شرایطی برای برداشته شدن محدودیت‌ها فراهم شود، پیشنهاد می‌شود سه پلتفرم ذکر شده هم مورد توجه قرار بگیرند و اگر رویکردهای سیاسی و امنیتی هم وجود دارد، این اتفاق ممکن است برای یوتیوب هم رخ دهد.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات با اشاره به مزیت‌های پلت فرمی مانند یوتیوب ادامه داد: با توجه به اینکه از همه جای دنیا ویدیو داخل این پلتفرم قرار می‌گیرد، می‌تواند فرصت بسیار خوبی برای تمام علاقه‌مندانی که به دنبال سرگرمی و یادگیری هستند باشد. همچنین حوزه‌های اقتصادی‌های هم مورد توجه است چراکه یوتیوب هم به صورت مستقیم فرصت‌های اقتصادی را در اختیار فعالان این حوزه قرار می‌دهد و هم به صورت غیر مستقیم می‌تواند محلی برای معرفی و فضایی برای کسب و کار باشد.  

وی تأکید کرد: اتفاقا زمانی که افراد بتوانند دسترسی آزادتری به یوتیوب داشته باشند، ویدیوهای بیشتری هم دیده می‌شوند مگر اینکه آی پی ایران برای یوتیوبرهای خارجی مزیتی ایجاد نکند اما در کل برداشته شدن محدودیت‌ها، اتفاق خوبی است و هر چقدر فضا بازتر باشد، ویدیوهای بیشتری هم دیده می‌شود. درست است که در ایران مشابه داخلی هر پلتفرمی را داریم اما هر چقدر فضا را از انحصار خارج کنیم، برای مصرف‌کننده و صاحب آن پلتفرم شرایط بهتر خواهد بود و به نظر می‌رسد این موضوع هم می‌تواند فرصت خوبی برای فعالان و کاربران این عرصه باشد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا