اقتصاد کلان

اختصاص ۹۲ درصد از تسهیلات بانک مسکن به نهضت ملی مسکن

مدیرعامل بانک مسکن با اشاره به موضوع تسهیلات تکلیفی بانک مرکزی به شبکه بانکی گفت: با توجه به وظیفه تخصصی بانک مسکن، امروز ۹۲ درصد از تسهیلات تکلیفی این بانک به نهضت ملی مسکن اختصاص داده شده است.

سید عباس حسینی در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به موضوع تسهیلات پرداخت شده توسط شبکه بانکی و تسهیلات تکلیفی که از سوی بانک مرکزی به شبکه بانکی ابلاغ می‌شود، گفت: براساس بخشنامه‌هایی که بانک مرکزی به کل شبکه بانکی به عنوان تسهیلات تکلیفی در حوزه ازدواج، ودیعه، اشتغال، فرزندآوری و دیگر حوزه‌ها ابلاغ می‌کند و متناسب با منابعی که در اختیار بانک مسکن است، مکلف هستیم که این تسهیلات و اعتبارات را پرداخت کنیم.

همچنین بخوانید

سهم ۹۲ درصدی نهضت ملی مسکن از سبد تسهیلات 

وی به سبد پرداختی تسهیلات تکلیفی از سوی این بانک اشاره کرد و گفت: در حال حاضر در بانک مسکن بیش از ۹۲ درصد از کل تسهیلات پرداختی در اختیار نهضت ملی مسکن است که غالب سیاست‌های اعتباری بانک مسکن را تحت تاثیر خود قرار داده است. بنابراین هشت درصد باقی مانده از تسهیلات تکلیفی از جمله تسهیلات ودیعه مسکن را به ترتیب ثبت نام و تکمیل مدارک از سوی متقاضیان، در دستور کار پرداخت خود قرار می‌دهیم و متناسب با منابعی که در اختیار است، این تسهیلات را پرداخت می‌کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: تا امروز تمام تکالیف بانک مسکن در همه بخش‌ها با توجه به وظیفه و همچنین رسالت بانک مسکن در رابطه با پرداخت این تسهیلات انجام شده است.

۳ درصد از سپرده‌های بانکی در اختیار بانک مسکن

حسینی به جایگاه بانک مسکن در شبکه سپرده‌های بانکی کشور اشاره و بیان کرد: بانک مسکن فقط سه درصد از سپرده‌های شبکه بانکی کشور را در اختیار دارد و با همین سه درصد، عملکرد حدود ۷۰ درصد از کل نهضت ملی مسکن در تمام شبکه‌های بانکی کشور را بر عهده دارد.

پرداخت ۱۰۰ همت تسهیلات از آغاز نهضت ملی مسکن

وی ادامه داد: از آنجاکه بانک مسکن یک بانک تخصصی در رابطه با حوزه مسکن است، با آغاز نهضت ملی مسکن در دولت سیزدهم، بانک مسکن حدود ۱۰۰ همت (هزار میلیارد تومان) تسهیلات ساخت مسکن پرداخت کرده است و بانک‌های دیگر در مجموع حدود ۴۵ همت تسهیلات در رابطه با نهضت ملی مسکن در دو الی سه سال اخیر پرداخت کرده‌اند.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: در رابطه با اینکه چرا تنها سه درصد از سپرده‌های کشور در اختیار بانک مسکن است، گفت: زمانی که فعالیت‌های یک بانک تخصصی می‌شود، تنها در حوزه خود یعنی بخش مسکن ورود می‌کند. به بیان دیگر این بانک در حوزه‌های دیگر مانند نفت و پتروشیمی و صنعت کمتر ورود کرده است. اما به تازگی بانک مسکن به این حوزه‌ها نیز ورود کرده است؛ چراکه بخش‌های مختلف و حوزه‌های دیگر نیز برای تامین نیاز مسکن کادر و نیروهای خود، نیازمند ساخت مسکن (املاک، خانه‌های سازمانی و واحدهای کارگری) هستند.

تلاش ما خانه دار کردن مردم است

حسینی با اشاره به این موضوع که بخش مهمی از مردم و شهروندان، اجاره نشین هستند و با توجه به اینکه میزان تسهیلات تکلیفی برای ودیعه، سهم بالایی در سبد تسهیلات دهی ندارد، گفت: همانطور که گفته شد، بانک‌ها مکلف به انجام تسهیلات تکلیفی ابلاغ شده از سوی بانک مرکزی هستند. اما آنچه باید به آن اشاره کرد این است که بانک مسکن با توجه به رسالتی که در نام آن وجود دارد طی ۸۰ دهه فعالیت خود، میلیون‌ها نفر از شهروندان جامعه از طرح‌های تامین مسکن استفاده کرده و صاحب خانه شده‌اند.

وی خاطر نشان کرد: بنابراین اگر بخواهیم این موضوع را به شکل دیگری تعریف کنیم باید گفت که ما با توجه به منابعی که در اختیار داریم و همچنین تکلیفی که بر عهده این بانک است، در تلاش هستیم که با توجه به همان منابع در اختیار خود، مردم را صاحب خانه کنیم.

مدیرعامل بانک مسکن افزود: برای مثال، طی طرح مسکن مهر، بانک مسکن با تسهیلاتی که ارائه داد توانست نزدیک به دو میلیون و ۴۰۰ هزار نفر از مردم و شهروندان را صاحب خانه و مسکن کند و امروز نیز در نهضت ملی مسکن بیش از ۵۰ درصد از قراردادهای منعقد شده ساخت مسکن و همچنین حدود ۷۰ درصد از پرداخت تسهیلات ساخت مسکن که نزدیک به ۴۰۰ هزار واحد می‌شود را انجام داده‌ایم.

حسینی در پایان خاطرنشان کرد: امیدوار هستیم که با افزایش سرمایه‌ای که از سوی مجلس شورای اسلامی مصوب شده، با مستقر شدن دولت جدید در حال پیگیری آن هستیم که این افزایش سرمایه تحقق پیدا کند تا امکان ارائه تسهیلات بیشتر برای رفع دغدغه‌های مردم و شهروندان بیشتر شود.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا