اقتصاد کلان

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

هشت تن از وزرای پیشنهادی رییس دولت چهاردهم برای کسب رای اعتماد از مجلس مرتبط با حوزه اقتصاد هستند که در این گزارش مختصرا به معرفی آنها می‌پردازیم.

به گزارش آرمان اقتصادی، مسعود پزشکیان ـ رییس‌جمهور – امروز وزرای پیشنهادی خود را به منظور اخذ رای اعتماد به مجلس معرفی کرد. با ارسال نامه رئیس‌جمهوری به مجلس شورای اسلامی ترکیب ۱۹ نفره مدنظر مسعود پزشکیان نهایی شد.

همچنین بخوانید

هشت تن از این افراد وزرای مربوط به حوزه اقتصاد هستند که شامل ستار هاشمی ـ وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات، عبدالناصر همتی ـ وزارت امور اقتصادی و دارایی، احمد میدری ـ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، غلامرضا نوری قزلجه ـ وزارت جهاد کشاورزی، فرزانه صادق مالواجرد ـ وزارت راه و شهرسازی، سیدمحمد اتابک ـ وزارت صنعت، معدن و تجارت، محسن پاک‌نژاد ـ وزارت نفت و عباس علی‌آبادی ـ وزارت نیرو است.

در این گزارش به صورت اجمالی با تیم اقتصادی پیشنهادی دولت پزشکیان آشنا می‌شویم.

ستار هاشمی

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

سیدستار هاشمی، وزیر پیشنهای وزارت ارتباطات است. وی در سال ۱۳۵۵ در یاسوج متولد شده و تحصیلات خود را در رشته هوش مصنوعی از دانشگاه موناش استرالیا و دانشگاه علم و صنعت ایران به پایان رسانده است.

او در سال ۱۳۹۳ به‌عنوان مدیرکل ارتباطات و فناوری اطلاعات فارس و در سال ۱۳۹۵ به‌عنوان معاون فناوری شرکت ارتباطات زیرساخت مشغول به فعالیت شد. محمدجواد آذری جهرمی، وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات دولت دوازدهم، در مهرماه سال ۱۳۹۸ با صدور حکمی، ستار هاشمی را به عنوان معاون فناوری و نوآوری وزارت ارتباطات منصوب کرد.

همچنین رئیس هیئت مدیره شرکت ایرانسل بوده و در سال ۱۴۰۲ به عنوان مدیر برتر قوه قضاییه شناخته شد. علاوه بر این، هاشمی در تأسیس انجمن هوش مصنوعی ایران نیز نقش داشته است.

عبدالناصر همتی

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

عبدالناصر همتی، وزیر پیشنهادی امور اقتصادی و دارایی، ۶۷ ساله، زاده کبودرآهنگ همدان است. او مدرک دکترای اقتصاد دارد. همتی عضو هیئت علمی دانشگاه تهران بوده و ریاست بیمه مرکزی ایران و شورای عالی بیمه را به مدت ۱۵ سال برعهده داشته است. ریاست هیئت‌مدیره و مدیرعاملی بانک ملی ایران را هم تجربه کرده و در سمت ریاست بانک مرکزی ایران در دولت دوازدهم فعالیت کرده است. همتی در دوره سیزدهم ریاست جمهوری کاندیدا شده بود که با ۲.۵ میلیون رای موفق به حضور در پاستور نشد.

احمد میدری

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

رئیس جمهور، احمد میدری را به عنوان گزینه پیشنهادی تصدی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی به مجلس معرفی کرد. وی متولد ۱۳۴۲ در آبادان دارای دکترای تخصصی اقتصاد است. میدری در دولت یازدهم به سمت معاون رفاه اجتماعی وزارت کار منصوب شد. او از سال ۱۳۹۶ ریاست کمیته آمار وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی را نیز برعهده گرفت. میدری پیش‌تر نماینده مردم آبادان در دوره ششم مجلس و عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی بوده و در جریان انتخابات زودهنگام چهاردهمین دوره ریاست جمهوری به عنوان مشاور اقتصادی مسعود پزشکیان در برنامه میزگرد اقتصادی شبکه یک سیما حضور یافت.

غلامرضا نوری قزلجه

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

غلامرضا نوری قزلجه، وزیر پیشنهادی جهاد کشاورزی متولد ۱۳۴۹ در استان آذربایجان شرقی، شهرستان بستان‌آباد و دانشجوی دکترای سیاست و توسعه کشاورزی است. او در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی به عنوان نماینده حضور داشته و از چهره‌های برجسته در مجلس به شمار می‌رود. نوری قزلجه به عنوان یک سیاستمدار اصلاح‌طلب شناخته می‌شود. او در انتخابات نهمین دوره مجلس شورای اسلامی در انتخابات ۱۲ اسفند ماه سال ۱۳۹۰ شرکت کرد و توانست به عنوان نماینده مردم بستان آباد به مجلس راه یابد.

پس از پایان دوره نهم مجلس به عنوان جانشین قائم مقام وزیر کشاورزی منصوب شد و همزمان مشاور وزیر جهاد کشاورزی وقت بود و پس از آن به عنوان معاون ارتباطات حوزه ریاست مجلس و سرانجام به عنوان معاون اجرایی علی لاریجانی منصوب شد، و تا آغاز دوره یازدهم مجلس در این سمت باقی ماند. نوری قزلجه در دوره‌های یازدهم و دوازدهم مجلس شورای اسلامی  فعالیت داشته است.

فرزانه صادق مالواجرد

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

تنها زن از بین وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان، وزیر پیشنهادی راه و شهرسازی است که دکترای شهرسازی از دانشگاه آزاد اسلامی و سابقه ۲۸ سال فعالیت در این وزارتخانه را دارد. مالواجرد ۴۸ ساله، فرزند شهید، متاهل و دارای یک فرزند است. معاون دفتر نظارت بر طرح‌های توسعه و عمران شهری، معاون شهرسازی اداره کل مسکن استان همدان، مدیر کل دفتر معماری و طراحی شهری و بافت‌های واجد ارزش از سمت‌های او در وزارت راه و شهرسازی محسوب می‌شود. فرزانه صادق، تجربه معاونت دو دولت روحانی و رییسی را در کارنامه دارد. او ۲۷ دی ماه ۱۳۹۷ در زمان وزارت محمد اسلامی به سمت معاون شهرسازی معماری منصوب شده بود که تا دوشنبه ۹ مرداد ۱۴۰۲ یعنی دو سال پس از آغاز فعالیت دولت رییسی و در دوران وزارت مهرداد بذرپاش ادامه داشت.

سیدمحمد اتابک

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

سیدمحمد اتابک به عنوان وزیر پیشنهادی صمت معرفی شده که می‌توان در کارنامه او به مدیریت در حوزه‌های صنعتی و انرژی اشاره کرد. وی کارشناس ارشد مهندسی عمران از دانشگاه میشیگان آمریکا است. در رزومه کاری اتابک مدیرعاملی و نایب رئیسی شرکت سیمان تهران، مدیرعاملی و نایب رئیسی هیات مدیره شرکت اکباتان، عضویت و ریاست هیات مدیره شرکت‌های مختلف از جمله: سرمایه‌گذاری بانک مسکن، شرکت صدرا و چندین شرکت تولیدی دیگر به چشم می‌خورد. اتابک که پیش از این مدیرعامل هلدینگ صنایع معدنی کاوه پارس بود، در آن زمان معاون جدید اقتصادی بنیاد مستضعفان و جانشین محمدعلی یزدانجو شد. او دارای سوابقی چون رئیس هیأت مدیره انجمن سیمان، رئیس هیأت مدیره سیمان تهران، عضو شورای مشورتی وزارت صنایع و مجلس و… است.

محسن پاک‌نژاد

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

رئیس‌جمهور، محسن پاک‌نژاد را به‌عنوان وزیر پیشنهادی برای تصدی وزارت نفت به‌منظور کسب رأی اعتماد از نمایندگان مردم در خانه ملت معرفی کرد. پاک‌نژاد متولد ۱۳۴۵ در تهران و دانش‌آموخته کارشناسی مهندسی برق از دانشگاه تهران و کارشناسی ارشد مهندسی صنایع از دانشگاه صنعتی امیرکبیر است. وی از سال ۱۳۹۷ تا سال ۱۴۰۰ معاون وزیر نفت در نظارت بر منابع هیدروکربوری بوده است. وزیر پیشنهادی نفت در سال ۱۳۷۹ به‌عنوان مدیرکل نظارت بر صادرات مواد نفتی و بازرسی فنی وزارت نفت منصوب شد. پاک‌نژاد در سال‌های ۱۳۷۹ تا ۱۳۸۶ عضو هیئت‌مدیره شرکت نفت مناطق مرکزی ایران نیز بود. او در سال‌های ۱۳۸۴ تا ۱۳۸۶ مدیر برنامه‌ریزی شرکت نفت مناطق مرکزی ایران بود و سپس تا ۱۳۹۲ به عنوان معاون مدیر برنامه‌ریزی تلفیقی شرکت ملی نفت ایران فعالیت کرد.

عباس علی‌آبادی

آشنایی بیشتر با وزرای اقتصادی معرفی شده به بهارستان

عباس علی آبادی، وزیر صمت دولت سیزدهم و وزیر پیشنهادی نیرو در دولت چهاردهم است. او در سال ۱۳۴۱ در اراک به دنیا آمده. علی‌آبادی پیشینه ریاست دانشگاه صنعتی مالک اشتر را دارد. فارغ‌التحصیل مقاطع تحصیلی کارشناسی و کارشناسی ارشد مکانیک با گرایش طراحی جامدات از دانشگاه‌های صنعتی شریف و دانشگاه تهران و درجه دکترای مهندسی مکانیک از دانشگاه خواجه نصیرالدین طوسی با گرایش کنترل است. از جمله پیشینه‌های کاری و مدیریتی علی‌آبادی می‌توان به فعالیت در جهاد سازندگی، مشارکت در اجرا و مدیریت پروژه‌های نیروگاهی کرخه و کارون۳، مدیریت‌ عاملی شرکت توسعه منابع آب و نیروی ایران، معاونت وزیر نیرو در امور برق و انرژی و مدیریت عامل گروه مپنا اشاره کرد.

بنابراین گزارش لیست وزیران پیشنهادی مسعود پزشکیان برای اخذ رای اعتماد به این شرح است:

۱- علیرضا کاظمی؛ وزارت آموزش و پرورش

۲- ستار هاشمی؛ وزرات ارتباطات و فناوری اطلاعات

۳- حجت الاسلام والمسلمین سیداسماعیل خطیب؛ وزارت اطلاعات

۴- عبدالناصر همتی؛ وزارت امور اقتصادی و دارایی

۵- عباس عراقچی؛ وزارت امور خارجه

۶- محمدرضا ظفرقندی؛ وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی

۷- احمد میدری؛ وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی

۸- غلامرضا نوری قزلچه؛ وزارت جهادکشاورزی

۹- امین حسین رحیمی؛ وزارت دادگستری

۱۰- عزیز نصیرزاده؛ وزارت دفاع، پشتیبانی و نیروهای مسلح

۱۱- فرزانه صادق؛ وزارت راه و شهرسازی

۱۲- سیدمحمد اتابک؛ وزارت صنعت، معدن و تجارت

۱۳- حسین سیمایی صراف؛ وزارت علوم، تحقیقات و فناوری

۱۴- سیدعباس صالحی؛ وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی

۱۵-  اسکندر مومنی؛ وزارت کشور

۱۶- سیدرضا صالحی امیری؛ وزارت میراث فرهنگی و گردشگری

۱۷- محسن پاک نژاد؛ وزارت نفت

۱۸- عباس علی آبادی؛ وزارت نیرو

۱۹- احمد دنیامالی؛ وزارت ورزش و جوانان»

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا