انرژی

ماینرهای غیرمجاز باری سنگین بر دوش صنعت برق کشور

همزمان با رواج استفاده از رمزارزها در کشور، استفاده از دستگاه‌های استخراج به صورت غیر مجاز هم فراگیر شده و هزینه‌های سنگینی از جمله فشار به صنعت برق ایجاد کرده است؛ به گونه‌ای که طی ماه‌های گذشته اقدامات گوناگونی مانند در نظر گرفتن جریمه‌های سنگین و کشف آنها توسط مسئولان و سازمان‌های مربوطه انجام شده است.

به گزارش آرمان اقتصادی، طی سال‌های اخیر توجه به رمزارزها برای سرمایه‌گذاری در این بازار به‌منظور حفظ ارزش پول و سرمایه جلب شد و افراد بسیاری وارد این حوزه شدند و علاوه بر سودهایی که برای برخی به دنبال داشته، سوءاستفاده‌هایی نیز در پی این موضوع از استخراج غیرمجاز تا مالباختگی با مبادله رمزارز غیرقانونی صورت گرفت.

«استخراج» (Mining) ارز دیجیتال به معنی عملیاتی است که بعد از انجام آن، مقداری ارز دیجیتال جدید تولید می‌شود. فرایند تایید تراکنش‌ها و بلوک‌ها در یک بلاک چین، کار ساده‌ای نیست و توان پردازشی قابل توجهی نیاز دارد. در حقیقت ماینرها هستند که این توان پردازشی را برای شبکه تامین و به ازای استخراج هر بلاک، مقدار مشخصی از ارز دیجیتال آن شبکه را به‌عنوان پاداش در کیف پول خود دریافت می‌کنند.

البته در این فرآیند دستگاهی برای استخراج نیز وجود دارد که به آن دستگاه ماینر یا استخراج کننده گفته می شود. این دستگاه در حقیقت نقش یک نود را در شبکه ایفا می کند و کارش این است که تراکنش ها را در قالب یک بلاک سازماندهی می کند.

اما نکته بسیار مهم این است که استخراج رمزارزها نیازمند مصرف برق بسیار زیادی است و هر دستگاه رمز ارز حدودا معادل مصرف برق سه خانوار را به خود اختصاص می‌دهد که در فصل تابستان این دستگاه‌ها برای پایداری شبکه سراسری برق بسیار مضر است.

بزرگترین خطری که استفاه از برق غیرمجاز و رمز ارز برای صنعت برق دارد، آسیب به شبکه برق کشور است که علاوه بر تحمیل ضرر و زیان‌های مالی وارده به کشور و ضربه به منافع ملی، باعث بروز نوسان و وارد آمدن آسیب به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان و در نهایت قطع برق می‌شود. در واقع پس از شایع شدن و رواج یافتن این موضوع در کشور تأثیر و روند منفی در مصرف برق گذاشته که سازمان‌های مربوطه از جمله وزارت نیرو و شرکت توانیر تلاش‌هایی برای جلوگیری از این امر انجام دادند.

برخورد قاطع با دارندگان غیرمجاز این دستگاه‌های ماینر

به طور مثال طی ماه‌های گذشته و اوایل تابستان تأکید شده است که اقدام به استفاده غیرمجاز از برق برای استخراج رمز ارز با هدف کسب سود نامشروع، جریمه‌های سنگین معادل ١٠٠ برابر قیمت برق را در پی خواهد داشت و در صورت تکرار تخلف، انشعاب جمع آوری می‌شود و دستگاه‌های غیرمجاز کشف شده از این پس امحا خواهند شد.

مسئله‌ای که اخیرا مدیرعامل شرکت توزیع نیروی برق استان فارس به آن اشاره کرد و گفت: استخراج کنندگان غیرمجاز رمز ارز، باید بهای برق مورد استفاده برای استخراج رمز ارز را با بالاترین قیمت که همان نرخ صادراتی است، پرداخت کنند.

به گفته وی این هزینه در ماه‌های گرم دو برابر شده، به علاوه اینکه هزینه‌های کشف، دستکاری لوازم اندازه‌گیری و خسارت به شبکه نیز محاسبه و دریافت شده و در صورت تکرار، انشعاب مشترک نیز جمع‌آوری می‌شود.

وی با بیان اینکه استفاده از دستگاه‌های استخراج رمز ارز باعث بروز نوسان و واردآمدن آسیب به تجهیزات شبکه و لوازم برقی شهروندان و در نهایت قطع برق می‌شود، تاکید کرد: با دارندگان غیرمجاز این دستگاه‌ها براساس قانون برخورد قاطع خواهد شد و دستگاه‌های آن‌ها پس از شناسایی و کشف به مقام‌های قضایی جهت امحاء تحویل می‌شود.

کشف سه و پنج دستگاه ماینر در در شهرستان معمولان و سمنان

 به طور مثال روز گذشته مدیر برق از کشف سه دستگاه ماینر در شهرستان معمولان خبر داد. محمد طاهر متش‌پور توضیح داد که در زمینه برخورد با رمز ارزهای غیرمجاز با پیگیری ها و عملیات انجام شده توسط واحد های عملیاتی با هماهنگی مراجع قضایی و انتظامی، سه دستگاه ماینر نیز در معمولان کشف و ضبط شد.  

 از سوی دیگر هفته گذشته نیز جانشین فرمانده انتظامی استان از کشف پنج دستگاه ماینر استخراج ارز دیجیتال بدون مجوز و قاچاق به ارزش پنج میلیارد ریال از یک انبار در سمنان خبر داد و  تشریح کرد که در راستای اجرای طرح مبارزه با قاچاق کالا و جمع‌آوری دستگاه‌های غیرمجاز استخراج ارز دیجیتال، مأموران پلیس امنیت و اقتصادی استان با انجام اقدامات هوشمندانه پلیسی و تحقیقات میدانی، از نگهداری تعدادی دستگاه استخراج ارز دیجیتال قاچاق در انباری واقع در شهرک غرب سمنان مطلع شدند.

علاوه بر پیگیری ها و اقدامات لازم شده به تازگی آزمایشگاه برچسب انرژی دستگاه ماینر با هدف صیانت از منابع تولید برق کشور و جلوگیری از هدر رفت انرژی و ممانعت از ورود ماینرهای دست دوم و مستهلک به کشور در پژوهشگاه نیرو راه‌اندازی شد.

محسن ظهیر جوزدانی، عضو هیئت علمی گروه پژوهشی فناوری اطلاعات و ارتباطات پژوهشگاه نیرو و مسئول آزمایشگاه برچسب انرژی دستگاه ماینر، گفته است: انجام آزمون و صدور برچسب انرژی برای دستگاه ماینر وارداتی مطابق با استاندارد ملی ۲۲۸۰۰، کنترل ماینرهای ساخت داخل، بررسی نقاط ضعف و قوت استاندارد ملی ۲۲۸۰۰ و مشارکت در ارتقاء و بهبود این استاندارد ملی، از جمله اهداف راه‌اندازی این آزمایشگاه است.

ارتقای بهره‌وری ماینرها و مزارع استخراج رمزارز در کشور و ممانعت از بکارگیری دستگاه‌های ماینر مستهلک و غیراستاندارد، ارائه اطلاعات قابل اعتماد به مدیران صنعت برق به منظور تحلیل و تصمیم‌گیری و پاسخ به نیازهای روز وزارت نیرو، از دیگر مزایای راه‌اندازی این آزمایشگاه به شمار می‌آید.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا