پرداخت الکترونیک

مدیرعامل داتین: بازیگران لندتک، جریان‌ساز تحول در فراگیری مالی هستند

محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در رویداد لندتک ایران بازیگران این حوزه را جریان‌ساز تحول در فراگیری مالی خواند و گفت: «ارائه تسهیلات خرد فراگیر، سریع و خودکار به تمام کسانی که شرایط دریافت آن را دارند، برای من یک آرزوست. رسیدن به این نقطه همان هدفی است که ما در داتین به‌عنوان نقطه تاثیر خود در جامعه تعریف کرده‌ایم، نقطه‌ای که درنهایت به توسعه فراگیری مالی و رفع فقر در کشور منجر می‌رسد.»

او سخنان خود را در رویداد بزرگ لندتک ایران با یک سوال آغاز کرد. اینکه در این سال‌ها برای مصرف‌کننده نهایی چه خدمتی خلق کرده‌ایم؟ او در پاسخ به این پرسش گفت: «به‌عنوان فردی که در حوزه تکنولوژی فعالیت کرده و می‌کند، می‌دانم که دریافت تسهیلات یک نیاز است و در پاسخ به این پرسش هم همیشه به این پاسخ می‌رسم که افراد باید بتوانند به‌سادگی آن تسهیلاتی را که حقشان است، بگیرند.»

نقطه اثرگذاری در جامعه؛ ارائه تسهیلات خرد و فراگیر

نژادصداقت رسیدن به این پاسخ را در گرو ماموریتی خواند که برای مجموعه داتین تعریف شده و رسیدن به آن برای او یک آرزو است. او گفت: «به باور من این ماموریت همان موضوعی است که همه ما در صنعت لندتک ایران درحال پیش‌بردن آن هستیم؛ ارائه تسهیلات خرد فراگیر، سریع و خودکار. این برای من یک آرزو است، یک مسیر یا یک حرکت است؛ اینکه بگویم نقطه اثرگذاری ما در جامعه ارائه تسهیلات خرد به‌صورت فراگیر و به تمام کسانی است که شرایط دریافت آن را دارند. این مهم باید با استفاده از تکنولوژی و به‌صورت خودکار اتفاق بیفتد. همین‌طور به این نیاز نداشته باشیم که افرادی بنشینند و برای ارائه این تسهیلات، تصمیم انسانی بگیرند. از سوی دیگر اینکه سریع باشد و اگر کاربر شرایط مناسب برای داشتن وام را داشت، آن را به‌راحتی بگیرد.»

یک فرصت برای تمام اقشار جامعه

چرا ارائه تسهیلات را به‌عنوان ماموریت خودمان در مجموعه داتین تعریف کرده‌ایم؟ همه ما اگر در این مسیر، حرکت کنیم، به کجا خواهیم رسید؟ پاسخ به این دو پرسش بخش دیگری از سخنان مدیرعامل داتین بود. او در شرح این موارد، به تاثیر کارهایی که بازیگران این حوزه انجام می‌دهند، اشاره کرد و گفت: «آنچه در فراگیری مالی به آن اعتبار و تسهیلات می‌گویند، برای وقتی است که فردی به پولی نیاز دارد و از طریق ارائه تسهیلات به او یک فرصت برایش ایجاد خواهد شد. درحقیقت توانمندسازی کاربر، یکی از اهدافی است که در فراگیری مالی دنبال می‌شود.»

او با تاکید بر اینکه قطعا با سطوح درآمدی مختلف و با توجه به دهک‌های درآمدی متعدد، سطح توانمندسازی افراد متفاوت خواهد بود، گفت: «با وجود تمام این‌ها چنانچه افراد جامعه فارغ از این موارد، قدرت مالی بگیرند، به فرصت جدید دست پیدا می‌کنند. این کلیدی است برای اینکه به این باور برسیم در این مسیر، قرار نیست کسب‌وکاری داشته باشیم که فقط سود کند. این امکان، هدفش خلق فرصت برای تمام اقشار جامعه است.»

 

دسترس‌پذیری و حذف محدودیت‌های فیزیکی

موضوع مهم دیگر در لندتک بحث دسترس‌پذیری است. به باور محمد نژادصداقت، برای افرادی که با تکنولوژی سروکار دارند، ساده است که محصولی خلق کنند تا محدودیت‌های فیزیکی را حذف کند؛ اعم از زمانی و مکانی. مانند اینکه اگر کاربر در شب هم نیاز به تسهیلات داشت و حائز شرایط بود، بتواند آن را بگیرد. اگر به شعبه بانک دسترسی نداشت هم این امکان برایش مهیا باشد.

او درحال حاضر شعب بانکی را دردسترس خواند و گفت که بزرگترین بانک‌های ایرانی سه هزار شعبه دارند اما سوال این است که مگر آنها چند نقطه از کشور را پوشش می‌دهند؟ البته که همین تعداد هم نباید وجود داشته باشد، وقتی تکنولوژی می‌تواند به‌راحتی محدودیت‌ها را کنار بزند و به افراد کمک کند تا در نزدیک‌ترین جای ممکن یعنی در گوشی موبایل خود خدمات مالی را دریافت کنند.»

دستاورد بزرگ؛ توسعه لندتک و ارائه تسهیلات خرد

توسعه لندتک و ارائه تسهیلات خرد بیشتر به افرادی که شرایط اعتباری آنها محرز شود، به اعتقاد مدیرعامل داتین یک دستاورد است. اینکه فرد نخواهد برای گرفتن وام به‌دنبال فردی آشنا در سیستم بانکی باشد. اگر یک کاربر با توجه به درآمد، بیمه و گردش حساب؛ تسهیلات خود را دریافت کرد یعنی لندتک در جامعه توسعه پیدا کرده است. او پیش‌رفتن خلاف این جریان را موجب عدم شفافیت و فساد، خواند.

تغییر نقطه تامین مالی به‌سمت مشتری نهایی

با توجه به هزینه بالای اعتبارسنجی و وصول مطالبات، ترجیح نظام بانکی این است که به تولیدکننده و نهادهای بزرگ تسهیلات ارائه دهد. درواقع دسترسی این نهادها به بانک‌ها موجب می‌شود آنها منابع مالی بیشتری را به‌سمت خود جذب کنند. واضح است که این روند براساس کیفیت کالا یا خدمتی نیست که این نهادها ارائه می‌دهند. مدیرعامل داتین راه‌حل این مسئله را «تغییر نقطه تامین» مالی تلقی کرد. اینکه این نقطه را به‌جای تامین‌کننده یا تولیدکننده به‌سمت مشتری نهایی ببریم. به این ترتیب او بین گزینه‌ها انتخاب می‌کند و این یعنی ما مسیری را در اقتصاد و چرخه پولی تعریف کرده‌ایم که تامین‌کننده باکیفیت‌تر به منابع مالی دسترسی داشته باشد. به‌نوعی این تحریک سمت تقاضا در اقتصاد است.

نقطه اثر؛ مقیاس‌پذیری لندتک‌ها با تکنولوژی

کلیدواژه دیگری که سخنان مدیرعامل داتین در رویداد لندتک ایران داشت، مقیاس‌پذیری با استفاده از تکنولوژی بود. درواقع بستری کاملا خودکار که به تعداد زیاد درخواست‌ها پاسخ دهد. او سخنان این بخش خود را با یک سوال ادامه داد. یک بانکدار روزی چند پرونده را می‌تواند بررسی کند؟ ما می‌توانیم در دقیقه و ثانیه هزاران پرونده را در مدلی شفاف بررسی کنیم البته که با هزینه بسیار بسیار پایین‌تر. اینکه می‌توانیم با تکنولوژی یک بستر مقیاس‌پذیر ایجاد کنیم، نقطه اثر ما در این حوزه است.

ما جریان‌ساز تحول در فراگیری مالی

مدیرعامل داتین، بازیگران لندتک ایران را جریان‌ساز تحول در فراگیری مالی خواند البته مشروط به اینکه به این مهم باور داشته باشند. او گفت: «برای رسیدن به این هدف، یک ستاره قطبی برای خودمان تعریف کنیم. ستاره‌ای که قرار است این تحول را جریان‌سازی کند. به این ترتیب، در مسیر درست آن حرکت و از انحرافات جلوگیری می‌کنیم. این مسیر، ارزش‌های ما را تعریف می‌کند و باعث می‌شود کاری کنیم که برای کشور مفید باشد. ما بازیگران لندتک باید هم قدر کاری را که درحال انجام آن هستیم، خوب بدانیم و هم مراقب باشیم که ستاره قطبی را گم نکنیم و منحرف نشویم.»

رویداد لندتک ایران، با حضور بازیگران این حوزه و با همت مجموعه راهکار هفدهم مردادماه در سالن ضرغام تهران برگزار شد.

برای دریافت، فایل سخنرانی محمد نژادصداقت، مدیرعامل داتین در رویداد لندتک ایران، اینجا را کلیک کنید و ویدیوی کامل این ارائه را در جریان داتین ببینید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا