صنعت، معدن، تجارت

صنایع رانتی، برتر نیستند/ نرخ ریسک صنایع باید بررسی شود

معاون وزیرصمت گفت: صنایعی که به یک منبع رانت وصل هستند نباید به عنوان شرکت برتر شناخته شوند بلکه شاخص‌هایی چون نرخ ریسک پایین و خلق ارزش پایدار باید به عنوان معیار برتربودن صنایع مدنظر باشد.

به گزارش آرمان اقتصادی، بابک احمدی رئیس سازمان گسترش و نوسازی صنایع ایران (ای درو) امروز در نشست خبری با موضوع بیست و هفتمین سال رتبه‌بندی شرکت‌های برتر ایران اظهار کرد: همواره در سرفصل سرمایه‌گذاری‌ها صنایعی حضور دارند که به نوعی به یک منبع رانت وصل هستند؛ در واقع صنایعی را به عنوان رتبه‌های برتر می‌بینیم که به منابع مختلف رانت اعم از انرژی وصل هستند.

همچنین بخوانید

وی افزود: این صنایع به لحاظ فروش و درآمد جزو برترین‌ها هستند اما این موضوع نمی‌تواند به عنوان شاخصی برای جذب سرمایه گذاری مطرح باشد؛ در واقع نمی‌توانیم صرفاً با همین یک شاخص سرمایه‌گذاران را ترغیب به سرمایه گذاری در این بخش‌ها کنیم.

احمدی ادامه داد: به عنوان مثال وقتی کل بیزنیس مجموعه‌ای با تغییر نرخ خوراک، برق، گاز و… کن فیکون می‌شود یعنی ریسک بالایی دارد و نمی‌تواند به عنوان بخش جذابی برای سرمایه گذاری معرفی شود؛ بنابراین نرخ ریسک صنایع نیز باید در رتبه بندی شرکت‌ها بررسی شود زیرا معیار قرار دادن نرخ بازار به عنوان تنها معیار بررسی وضعیت صنایع، درست نیست.

معاون وزیر صمت به مفهوم خلق ارزش پایدار اشاره کرد و گفت: یک سرمایه گذاری پایدار و جذاب در کسب و کاری صورت می‌گیرد که خلق ارزش پایدار در آن کسب و کار تأمین شده باشد زیرا در این شرایط در تلاطم‌ها حداقل آسیب را می‌بیند و از حداکثر ثبات و پایداری در برابر ناملایمات اقتصادی برخوردار است.

وی در ادامه اظهار کرد: در بیست و هفتمین دوره رتبه بندی شرکت‌های برتر ایران نرخ ریسک را مدنظر قرار دادیم و البته به شرکت‌های دانش بنیان هم به طور ویژه توجه کردیم. همچنین شرکت‌هایی که سهم بیشتری در صادرات دارند در این رتبه بندی حضور پررنگی دارند.

احمدی تصریح کرد: شرکت‌های سایز بزرگ اقتصادی به مثابه تنه درخت، شرکت‌های سایز متوسط شاخه‌ها و شرکت‌های سایز کوچک برگ‌های درخت هستند؛ بنابراین تمام این مجموعه‌ها برای حفظ بقا به یکدیگر نیاز دارند.

تکمیل می‌شود..

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا