اقتصاد کلان

تغییر فرهنگ مصرف‌کنندگان مسلمان پس از بایکوت اسرائیل

تحلیل یک روزنامه لبنانی نشان داد کشورهای عربی پس از تحریم محصولات و خدمات مرتبط با حامیان رژیم صهیونیستی در بحبوحه جنگ این رژیم سفاک در غزه، فرصتی یافتند تا بر منابع اقتصادی داخلی خود، بیشتر تکیه کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، روزنامه لبنانی البناء، در تفسیری که روز شنبه منتشر شد، نوشت: ممنوعیت عمومی استفاده از محصولات خارجی تولید شده توسط شرکت‌های حامی رژیم صهیونیستی، به شرکت‌های عربی کمک کرده است تا سهم خود را در بازارهای داخلی افزایش دهند. بسیاری از کشورهای عربی، اکنون مملو از محصولات داخلی هستند که جایگزین برندهای خارجی شده اند.

همچنین بخوانید

طالب السهیل، مفسر البناء گفت: تحریم رژیم صهیونیستی و حامیانش، هدیه‌ای به اعراب بود که آنها را قادر ساخت فرهنگ مصرفی خود را تغییر دهند. اعراب به این دلیل، به استفاده از محصولات غربی عادت کرده اند که جذابیت بیشتری داشته و در هر تبلیغاتی، به چشم می‌خوردند.

به گفته مفسر البناء، صنایع ملی در بسیاری از کشورهای عربی و مسلمان از جمله در لبنان، احیا شده است و مصرف‌کنندگان به جای برندهایی مانند مک دونالد و کوکاکولا، از محصولات داخلی، استفاده می‌کنند.

این مفسر همچنین خاطرنشان کرد تحریم رژیم صهیونیستی، ایجاد مشاغل بیشتر برای جوانان در کشورهای عربی را به دنبال داشته است، زیرا شرکت‌ها در حال گسترش نیروی کار داخلی خود هستند و حتی کارکنان بومی شرکت‌های خارجی را برای پاسخگویی به تقاضای فزاینده برای محصولات و خدمات خود جذب می‌کنند.  تحریم رژیم صهیونیستی، فرصتی برای ما است تا فکر کنیم، کار کنیم، گسترش دهیم و تولید کنیم.

 مردم کشورهای عربی و مسلمان چند هفته پس از آغاز جنگ همه جانبه رژیم اشغالگر صهیونیستی علیه غزه در اکتبر گذشته، تحریم برندهای غربی مرتبط با این رژیم را آغاز کردند.

زیان برندهای غربی از جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم

روزنامه فایننشیال تایمز نیز به تازگی گزارش کرد شرکت‌های صاحب برندهای غربی غذایی و آشامیدنی، به دلیل جنبش بایکوت، عدم سرمایه‌گذاری و تحریم علیه شرکت‌هایی که با رژیم صهیونیستی، همکاری دارند، زیان قابل توجهی را در کشورهای مسلمان، متحمل شده‌اند.

مصرف‌کنندگان اکثر کشورهای مسلمان مانند مصر، اندونزی، عربستان سعودی و پاکستان، شرکت‌هایی مانند مک دونالد، کوکاکولا، پپسی، کی اف سی، استارباکس، موندلز و پیتزا هات را در اعتراض به حمایت آنها از رژیم صهیونیستی در جنگ غزه، تحریم کرده‌اند.

آمارپال ساندو، مدیرعامل «امریکن رستوران»، در کنفرانس انتشار عملکرد مالی این شرکت گفت: این رویداد کم‌سابقه است. مدت این جنگ، کم‌سابقه است. شدت آن کم‌سابقه است. این شرکت، برندهایی نظیر کی اف سی، پیتزا هات و کریسپی کرم را در غرب آسیا و قزاقستان، اداره می‌کند.

مک‌دونالد و استارباکس در ماه گذشته، کاهش فروش و سود را به دلیل بایکوت‌ها بر سر جنگ غزه، گزارش کردند.

مک‌دونالد گزارش کرد فروش جهانی این شرکت برای نخستین بار از سال ۲۰۲۰، کاهش یافته و سود خالص این کشور، در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۱۲ درصد نزول کرده است. استارباکس هم اعلام کرد سود بین‌المللی این شرکت، ۲۳ درصد کاهش داشته است.

طبق گزارش فایننشیال تایمز، سایر شرکت‌های بین‌المللی، در به‌روزرسانی گزارش‌های مالی خود برای سه ماهه دوم امسال، به صراحت به تاثیر جنبش بایکوت بر کاهش سود خود اشاره نکردند و تنها به شکل مبهمی، از تنش‌های ژئوپلیتیکی نام بردند.

دانیلو گارگیولو، تحلیلگر برنشتاین گفت: استراتژی کلی که بسیاری از این شرکت‌ها در پیش گرفته‌اند، سرکوب سر و صدای پیرامون تحریم‌ها است زیرا اگر به تاثیر آن اقرار کنند، ممکن است اقدامات بیشتری علیه برندهای آنها انجام شود.

«امریکن رستوران» که متعلق به صندوق سرمایه گذاری دولتی عربستان سعودی است، گزارش کرد سود سه ماهه دوم این شرکت در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، ۴۰ درصد کاهش یافته است.

شرکت Coca-Cola İcecek که تولیدکننده بطری کوکاکولا در پاکستان است، گزارش کرد حجم فروش در این کشور در سه ماه اول سال ۲۰۲۴ در مقایسه با مدت مشابه سال گذشته، تقریبا ۲۵ درصد کاهش یافته است.

این شرکت بدون اشاره به تحریم‌های ناشی از جنگ غزه، دلیل این کاهش را «موانع اقتصادی کلان» دانست. در مالزی، برجایا فود که اپراتوار محلی استارباکس است، از کاهش ۴۸ درصدی درآمد سه ماهه خود خبر داد.

در حالی که مردم غزه از کمبود غذا و آب آشامیدنی تمیز رنج می‌برند، هنگامی که شرکت پپسی در ماه مه در مصر، یک کمپین تبلیغاتی با بیلبوردهای غول پیکر و شعار «تشنه بمانید» را راه اندازی کرد، با انتقادات گسترده‌ای در شبکه‌های اجتماعی مواجه شد.

در قاهره، حازم تمیمی که یک سوپرمارکت در محله اعیانی زَمالک دارد، گفت: فروش محصولات کوکاکولا، پپسی، آریل، پرسیل، کادبری و نستله، ۵۰ درصد کاهش یافته است. او افزود که حتی ساکنان منطقه که از رفاه مالی برخوردار هستند، ممکن است برای درخواست آب معدنی تماس بگیرند، اما مشخص می‌کنند که به جای نستله یا داسانی (متعلق به کوکاکولا)، یک برند مصری می‌خواهند.

این بایکوت به رژیم صهیونیستی، به دلیل دست داشتن در نسل‌کشی در غزه، آسیب گسترده‌ای وارد کرده است. شامیر بورر از موسسه «اسرائیل دموکراسی» به وال استریت ژورنال گفت: ‌تصور می‌کنم قطعا دلیلی برای نگرانی رژیم صهیونیستی وجود دارد. تبدیل شدن به یک کشور منفور، به معنای آن است که حتی اگر رسما اتفاقی نمی‌افتد، در وهله نخست، شرکت‌های کمتری احساس می‌کنند که می‌خواهند در رژیم صهیونیستی سرمایه‌گذاری کنند؛ دانشگاه‌های کمتری می‌خواهند با موسسات اسرائیلی همکاری کنند. وقتی شما این وضعیت نمادین را پیدا می‌کنید، این اتفاقات می‌افتد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا