بورسبورس اوراق

بررسی چالش‌های «قیمت‌گذاری دستوری» در بیست و پنجمین میز صنعت

چالش‌های «قیمت‌گذاری دستوری» بر صنایع خودرو، لاستیک، نیروگاهی، شوینده‌ها، قند و شکر و دیگر صنایع با حضور رئیس سازمان بورس، مدیران سازمان، مدیران عامل شرکت‌های بورس و فرابورس، انجمن‌های صنفی و فعالان صنایع مختلف درگیر قیمت‌گذاری دستوری در بیست و پنجمین میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار مورد بررسی و تحلیل قرار گرفت.

میز صنعت

به گزارش خبرنگار پایگاه خبری بازار سرمایه ایران(سنا)، بیست و پنجمین نشست میز صنعت سازمان بورس و اوراق بهادار با موضوع «قیمت‌گذاری دستوری» به همت مدیریت نظارت بر ناشران و اداره میزهای صنعت و رتبه‌بندی ناشران این سازمان و با حضور مجید عشقی، رئیس سازمان بورس و أوراق بهادار، رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس، شیرازی مدیرعامل فرابورس، گودرزی مدیرعامل بورس تهران ولی‌اله جعفری، مدیر نظارت بر ناشران سازمان بورس و جمعی از مدیران و فعالان این صنایع مختلف برگزار شد.

قیمت‌گذاری دستوری و سلب اعتماد سرمایه‌گذاران

در جریان این نشست، مجید عشقی رییس سازمان بورس و اوراق بهادار ریشه‌های رکود دامنه‌دار بازار سهام، به‌ویژه در ماه‌های اخیر را برای فعالان صنایع بیان کرد.

او اعلام کرد: طی ۲ سال گذشته بیش از ۵۰۰ همت سود شرکت‌های بورسی به صورت سوبسید و رانت از دست رفته است.

عشقی در جمع فعالان حوزه صنعت گفت: این جلسه برای هماهنگی بیشتر اقدامات مورد نیاز از سوی شرکت‌ها، انجمن‌ها، سازمان بورس و دیگر دستگاه‌های اجرایی برای ارائه پیشنهادهای لازم جهت سیاست‌گذاری‌های صحیح، تدقیق استراتژی‌های توسعه صنعتی و مقابله با بحث قیمت‌گذاری دستوری بر طبق برنامه هفتم توسعه برگزار شده است تا موضوعات کلیدی را به مجلس و دولت جدید ارائه و در جلسات کمیسیون‌های مرتبط در این دو قوه تبیین کنیم.

رئیس سازمان بورس ایجاد اعتماد را برای سرمایه‌گذاری در بازار سرمایه یک رکن اساسی توسعه و رشد مورد نیاز اقتصاد کشور خواند و تاکید کرد: این روزها اعتماد سرمایه‌گذاران به دلایل مختلف سلب شده، قیمت‌گذاری دستوری نیز یکی از مهمترین عوامل از بین بردن این اعتماد است. در دوره جدید، مراجعی از جمله شورای رقابت، سازمان برنامه و بودجه، وزارت اقتصاد و همچنین مجلس‌ شورای اسلامی با برگزاری جلسات به صورت تخصصی و با همکاری و هماهنگی بیشتر می‌توانند برای جلوگیری از آسیب‌های ناشی از قیمت‌گذاری دستوری کمک کنند.

عشقی با اشاره به اهمیت صنایع بورسی و تاثیرپذیری آن‌ها از قیمت‌گذاری دستوری تاکید کرد: قیمت‌گذاری دستوری، بر بازار سرمایه تاثیر مستقیم داشته و تشکیل سرمایه و سرمایه گذار را با چالش‌های زیاد مواجه کرده است.

او با تاکید بر اینکه برنامه‌ریزی برای مقابله با قیمت‌گذاری دستوری و تاثیر آن بر صنایع باید در راس امور قرار گیرد و در این زمینه تقسیم وظایف شود، گفت: بخشی از این اقدامات باید در سطح خود شرکت‌ها و بخش دیگر در سطح انجمن‌ها، اصناف و در لایه‌های بعدی نیز مجلس و وزارتخانه ها و نهادهای نظارتی رقم بخورد.

رئیس سازمان بورس و اوراق بهادار با بیان این‌که متاسفانه در حال حاضر بیش از آنکه به دنبال سودآوری هر چه بیشتر صنایع باشیم، به دنبال عدم ضرر و زیان آنها هستیم، اعلام کرد: طی ۲ سال گذشته حداقل ۵۰۰ همت سود شرکت‌های بورسی به صورت سوبسید و رانت از دست رفته است که اگر این مقدار وارد چرخه تولید می‌شد قطعا در شرایط تحریم، تحرک کافی به صنایع مهم و بزرگ کشور داده می شد.

حفظ منافع ذی‌نفعان

رضاعیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس و اوراق بهادار هم، بررسی مسائل و مشکلات صنایع کشور را از اهداف برگزاری میز صنعت در حوزه‌های مختلف، ذکر کرد و گفت: پس از برگزاری این جلسات، همکاران میز صنعت به صورت اجمالی گزارشی از مسائل اساسی و مشکلات صنایع تهیه کرده و به نهادهای ذی‌ربط برای رسیدگی به مشکلات آنان ارسال می‌کنند.

قیمت‌گذاری دستوری، چالش بزرگ صنایع

رضا عیوضلو، معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس با بیان این که تاکنون گزارش‌های مدونی از حوزه‌های مربوط به صنایع مختلف تهیه شده و از مراجع مختلف پیگیری‌های لازم به منظور رفع مشکلات و مسائل مختلف صورت گرفته، افزود: مشکل اکثر صنایع در این میز صنعت، بحث قیمت‌گذاری دستوری است.

او افزود: تاکنون خروجی‌های ملموسی از میزهای صنایع مختلف چون پتروشیمی و پالایشگاه‌ها و غیره را طی برگزاری میزهای صنعت شاهد بوده‌ایم.

عیوضلو با بیان اینکه در حال حاضر صنایعی چون خودرو، لاستیک، شوینده‌ها، قند و شکر، نیروگاهی، دارو و مخابرات درگیر قیمت‌گذاری دستوری هستند، گفت: متاسفانه صنایع بزرگ و مهم کشور از قیمت‌گذاری دستوری آسیب های فراوان دیده اند و حاشیه سود آنها در کمترین سطح قرار دارد به طوری‌که حاشیه سود در کل صنایع تولیدی بورس و فرابورس که در سال ۹۹ به ۲۹ درصد می‌رسید حالا طی سه ماه ابتدایی سال جاری به ۱۲ درصد رسیده است.

معاون نظارت بر بورس‌ها و ناشران سازمان بورس تاکید کرد: با قیمت‌گذاری دستوری تولید کشور مخدوش شده است و انگیزه تولیدکنندگان و تمایل سرمایه گذاران به سرمایه‌گذاری برای پروژه‌های تولیدی کاهش یافته که برای این منظور باید نقشه راهی برای ادامه مسیر تدوین کرد.

به گفته این مقام مسئول؛ انتظار می‌رود مسائل و مشکلات صنایع به سیاست‌گذاران اقتصادی منعکس و راهکارهای مربوط به آن ارائه و اجرا شود.

«برگزاری میز صنایع و مکاتبه با نهادهای ذی‌صلاح برای رفع مشکلات صنایع، تهیه و تنظیم گزارش‌های ماهانه، تهیه گزارش‌های خاص، اقدامات لازم در ارتباط با ناشران اوراق بهادار، برگزاری جلسات درون سازمانی و دوره‌های آموزشی و تجلیل از ناشران برتر» از جمله مهم‌ترین اقدامات اداره میزهای صنعت و رتبه بندی ناشران به شمار می‌رود.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا