انرژی

قیمت نفت کشش افزایش نیافت

قیمت نفت در معاملات روز سه‌شنبه آسیا که بازار در واکنش به پیش‌بینی جدید اوپک، روی وضعیت عرضه متمرکز شد، روند رشد پنج روزه خود را شکست و کاهش یافت.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت با ۷۸ سنت معادل ۰.۹۵ درصد کاهش، به ۸۱ دلار و ۵۲ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۳ سنت معادل ۰.۹۱ درصد کاهش، به  ۷۹ دلار و ۳۳ سنت در هر بشکه رسید. نفت برنت روز دوشنبه، بیش از سه درصد و شاخص نفت آمریکا بیش از چهار درصد افزایش یافت.

کاهش برآورد اوپک از میزان رشد تقاضا برای نفت در سال ۲۰۲۴، منعکس‌کننده دوراهی پیش روی تولیدکنندگان اوپک پلاس در افزایش تولید از اکتبر است.

اوپک برای نخستین بار از ژوئیه سال ۲۰۲۳، در پیش‌بینی خود از رشد تقاضا برای نفت، تجدیدنظر کرد زیرا نشانه‌های فزاینده‌ای وجود دارد که تقاضا در چین به دلیل افت مصرف دیزل، ضعیف‌تر از حد انتظار بوده و بحران بخش املاک در این کشور که دومین اقتصاد بزرگ جهان است، به عامل بازدارنده تبدیل شده است.

ئیپ جون رونگ، استراتژیست بازار در شرکت آی جی در این باره گفت: نگرانی‌هایی نسبت به تقاضا برای نفت وجود دارد. این ملاحظات در آستانه انتشار آمار تورم آمریکا، ادامه یافته است. هر گونه انعکاس ریسک‌های اقتصادی بالاتر، همزمان با تصمیم اوپک پلاس برای حذف محدودیت عرضه اضافی از اکتبر، ممکن است فشار کاهشی بر قیمت نفت را تشدید کند. اما سرمایه‌گذاران جدیدترین تنش‌های ژئوپلیتیکی را هم زیر نظر دارند.

بازارها منتظر گزارش شاخص قیمت مصرف کننده آمریکا در روز چهارشنبه هستند. سرمایه‌گذاران اکنون نگرانند که آمار ضعیف شاخص قیمت مصرف کننده، نگرانی‌ها نسبت به وقوع رکود در آمریکا را برخواهد انگیخت.

ابزار دیده‌بان فدرال شرکت CME‌ نشان داد بازارهای پول انتظار دارند نرخ‌های بهره آمریکا در سپتامبر، ۲۵ تا ۵۰ واحد کاهش پیدا کند.

در این بین، وزارت انرژی آمریکا روز دوشنبه اعلام کرد آمریکا به دنبال خرید ۶ میلیون بشکه نفت از شرکت‌های انرژی برای کمک به بازسازی ذخایر نفت استراتژیک است. سخنگوی این وزارتخانه اعلام کرد وزارت انرژی همچنان به ارزیابی گزینه‌ها برای بازسازی ذخایر نفت استراتژیک ادامه می‌دهد تا قرارداد خوبی برای مالیات دهندگان، تامین کند.

بر اساس گزارش رویترز، دولت آمریکا پس از فروش ۱۸۰ میلیون بشکه نفت در سال ۲۰۲۲ که در واکنش به افزایش قیمت سوخت بعد از حمله نظامی روسیه به اوکراین روی داد، به کندی در حال پر کردن مجدد ذخایر استراتژیک است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا