صنعت، معدن، تجارتمعدن

خیز ایمیدرو برای احداث مزرعه خورشیدی

واحد خبر روابط عمومی سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران (ایمیدرو):
طرح توسعه زنجیره سیلیکون با هدف ایجاد زمینه افزایش ظرفیت تولید برق خورشیدی، به تصویب هیات عامل ایمیدرو رسید.

علی رضا شکوهی مجری طرح توسعه زنجیره سیلیکون کشور با اعلام خبر فوق، تصریح کرد: در پی ابلاغ تصویبنامه هیات وزیران در اسفند ۱۴۰۲ مبنی بر اجرای برنامه ملی توسعه سامانه ها و زنجیره تولید برق خورشیدی، طرح توسعه زنجیره سیلیکون کشور با تلاش محمدرضا موثقی نیا و مسئولان ارشد ایمیدرو، تهیه و به تصویب هیأت عامل رسید. این اقدام سازمان گامی در جهت تحقق مصوبه هیات وزیران برای دستیابی به ظرفیت تولید برق خورشیدی به حداقل ۸۰۰۰ مگاوات تا سال ۱۴۰۷ است.

شکوهی، با اشاره به وضعیت پیشرفت این طرح گفت: اکنون طرح مذکور پس از برگزاری ۲ فراخوان و انتخاب برنده نهایی، وارد مرحله تامین مالی شده و قرار است ۴ ساله ساخته شود. سرمایه گذاری این طرح حدود ۷۰۰ میلیون دلار بوده و توسط ایمیدرو و بخش خصوصی تامین می شود.

وی به بیان برنامه ایجاد مزرعه خورشیدی پرداخت و افزود: این زنجیره در ۶ مرحله (حلقه) شامل تبدیل سنگ معدن به سیلیکون متالورژی (با خلوص ۹۸-۹۹ درصد)، واحد تولید فولی سیلیکون (با خلوص ۹۹.۹۹۹۹۹۹۹ درصد)، کارگاه ویفرسازی تبدیل فولی‌سیلیکون به مونوسیلیکون، تبدیل ویفر به لایه بندی خاص (سل)، کارخانه پنل سازی و نیروگاه (مزرعه) خورشیدی اجرا می‌شود.

مجری طرح توسعه زنجیره سیلیکون کشور ، تصریح کرد: طبق پیش بینی ها، محل احداث ۴ حلقه نخست طرح یاد شده در منطقه ویژه اقتصادی صنایع انرژی بر پارسیان تعیین شده و محل احداث ۲ حلقه پایانی نیز با توجه به مکان‌یابی مناسب از نظر بیشترین مدت زمان تابش در کشور صورت خواهد گرفت.

وی ادامه داد: ظرفیت تولید سالانه واحد فولی سیلیکون ۱۵ هزار تن است و در نهایت، تولید برق نیروگاه خورشیدی به ۱۵۰۰ مگاوات خواهد رسید.

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا