اقتصاد کلان

بانک مرکزی به کمک بازار سرمایه آمد/ نتیجه نشست فوق العاده شورای عالی بورس

امروز نشست شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی، رئیس سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس برگزار شد که نتیجه آن اعلام آمادگی بانک مرکزی برای استفاده از ابزارهای کمکی شبکه بانکی کشور برای حمایت از بازار سرمایه بود.

به گزارش آرمان اقتصادی، در هفته‌های اخیر وضعیت شاخص بورس به صورت پی در پی ریزشی بود و امروز ۲۳ مرداد ماه، بورس کانال ۲ میلیون واحد را از دست داد و شاخص کل با کاهش ۷۵۶۸ واحد به رقم یک میلیون و ۹۹۱ هزار واحد رسید. شاخص کل هم‌وزن نیز با ریزش یک هزار و ۲۵۳ واحدی به ۶۳۲ هزار و ۴۵۳ واحد رسید. امروز خالص تغییر مالکیت حقوقی به حقیقی برای سیزدهمین روز متوالی منفی و ۳۵۱ میلیارد تومان پول حقیقی از بازار سهام خارج شد که گویای روزهای نامساعد بازار سرمایه کشور است.

همچنین بخوانید

در این شرایط، بازار سرمایه نیازمند حمایت و تزریق منابع برای جلوگیری از خروج سرمایه است که بی شک حمایت نهادهای اقتصادی به ویژه بانک مرکزی، می‌تواند نقش مهمی در جلوگیری از تداوم وضعیت ریزشی بازار سرمایه داشته باشد.

سازمان بورس نیز برای کاهش تداوم روند ریزشی بازار سرمایه و از ابتدای هفته گذشته، دامنه نوسان معاملات سهام را از منفی و مثبت شش به منفی و مثبت یک محدود کرد تا ریسک سیستماتیک بازار سهام تا حدودی کنترل شود. این محدودیت دامنه نوسان در هفته جاری نیز اعمال شد، اما بازار سرمایه همچنان شاهد سقوط ارزش سهام و ریزش شاخص است.

امروز ۲۳ مردادماه، سازمان بورس و اوراق بهادار از برگزاری نشست فوق العاده شورای عالی بورس با حضور وزیر اقتصاد، ‌ رئیس کل بانک مرکزی، ‌ رئیس سازمان بورس و اعضای شورای عالی بورس به منظور بررسی شرایط فعلی بازار سهام و ارائه راهکار مناسب برای برون رفت از این وضعیت خبر داد.

محمدرضا فرزین – رئیس کل بانک مرکزی – درباره این نشست گفت: در این جلسه توافق شد از فردا ۲۴ مرداد ماه، ابزارهای در اختیار بانک مرکزی و نظام بانکی کشور به کمک بازار سرمایه بیاید.

وی گفت: در نشست امروز شورای عالی بورس، به توافق رسیدیم که برای بهبود شرایط بازار سرمایه و امیدواری سهامداران به آینده بازار تلاش‌های مضاعفی در کوتاه مدت صورت بگیرد و بانک مرکزی هیچ زمانی حمایت خود از بازار سرمایه را دریغ نکرده و معتقد است که در شرایط ویژه فعلی، نیاز است حمایت‌ها نسبت به بازار سرمایه تقویت شود.

همچنین در روزهای گذشته، مدیر سرمایه‌گذاری صندوق توسعه بازار سرمایه گفت: این صندوق درصدد است برای حمایت از شرایط فعلی بازار سرمایه، اوراق تبعی از نوع تامین مالی را، به میزان ۵۰۰۰ میلیارد تومان (پنج همت) منتشر و در صورت نیاز، صندوق توسعه بازار سرمایه از آمادگی لازم برای انتشار اوراق تبعی، از نوع بیمه سهام، برخوردار است.

این اوراق به سرمایه‌گذاران اجازه می‌دهند که حق فروش یک سهم خاص را با قیمت مشخصی در آینده داشته باشند. به‌عبارت‌دیگر، این اوراق، حکم نوعی بیمه برای سهام دارد و به سهامداران این امکان را می‌دهد که در برابر کاهش قیمت، از سرمایه خود، محافظت کنند.

با توجه به تلاش‌های مدیران اقتصادی کشور و با اعلام حمایت بانک مرکزی از بازار سرمایه، به نظر می‌رسد در روزهای آینده، بتوانیم شاهد وضعیتی مطلوب و کاهش خروج سرمایه از این بازار باشیم.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا