انرژی

تا پایان ۱۴۰۴ بنزین پالایشگاه تهران یورو ۴ می‌شود

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران گفت: پروژه بنزین‌سازی پالایشگاه تهران ۸۶ درصد پیشرفت دارد و تا سال ۱۴۰۴ به بهره‌برداری می‌رسد و کیفیت بنزین پالایشگاه تهران تماماً یورو ۴ خواهد شد.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محسن ایران‌زاد امروز در نشست خبری با بیان اینکه با راه‌اندازی پروژه ‌بنزین‌سازی (واحد CCR) عدد پیچیدگی پالایشگاه تهران به ۶.۶ می‌رسد، گفت: با راه‌اندازی این واحد ۱.۵ میلیون لیتر به تولید بنزین پالایشگاه اضافه خواهد شد و بنزینی که اکنون تولید می‌کنیم و در اطراف تهران و یا استان‌های شمالی توزیع می‌شود در داخل تهران توزیع خواهد شد.

همچنین بخوانید

وی با بیان اینکه با خرید پتروشیمی شازند، عملاً به پتروپالایشگاه تبدیل شدیم و با راه‌اندازی واحد RHU و اتصال آن به پتروشیمی اراک، ضریب پیچیدگی ما ۲ واحد افزایش خواهد یافت، اظهار کرد: تلاش داریم مقدار پیچیدگی پالایشگاه تهران را تا سال ۱۴۱۰ به ۱۲ برسانیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با بیان اینکه پتروشیمی شازند را با قیمتی بالاتر، برای تکمیل زنجیره ارزش در آینده خریداری کردیم، اظهار کرد: در حال بررسی افزایش خوراک پتروشیمی شازند از طریق محصولات پالایشگاه نفت تهران هستیم. این پتروشیمی ظرفیت صادرات دارد و با توجه به تعریف یک‌میلیارد و ۳۰۰ میلیون یورو در پالایشگاه تهران، این ظرفیت سودآوری در آینده برای پالایشگاه تهران نیز فعال خواهد شد.

به گفته ایران‌زاد پالایشگاه تهران از نظر گاز ارسالی به مشعل، کمترین مقدار گاز مشعل را دارد، اما برای جلوگیری از حوادث ناگهانی، وجود مشعل الزامی است. بر این اساس، ۳۰ میلیون یورو برای بازیابی گازهای مشعل سرمایه‌گذاری شده است که تا ۱۸ ماه آینده به نتیجه خواهد رسید.

وی با بیان اینکه در حال پیگیری دریافت مجوز فروش محصولات خاص هستیم، اظهار کرد: بازار صادراتی ال‌پی‌جی ما هم‌اکنون کشورهای افغانستان و پاکستان است که در حال توسعه آن به‌سمت ترکیه و آفریقای جنوبی هستیم، همچنین صادرات نفت‌کوره به کشورهایی نظیر هند را پیگیری می‌کنیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با بیان اینکه ۱۵ درصد انرژی کل کشور توسط پالایشگاه تهران تأمین می‌شود، اما به‌دلیل قدمت این پالایشگاه به‌لحاظ فناوری چالش‌هایی داریم، اظهار کرد: با توجه به رصد بازار، تا ۲۰ سال آینده برق جایگزین بنزین خواهد شد و به همین دلیل نیز به‌سمت پتروپالایش شدن حرکت خواهیم کرد.

ایران‌زاد با بیان اینکه پروژه نیروگاه خورشیدی ۵۰۰ مگاواتی نیز به همین منظور طراحی شده است و به‌دنبال خرید سهام یک خط تولید پنل‌های خورشیدی هستیم، گفت: به‌دنبال رصد بازار برای تولید باتری و تجهیزات جانبی خودروهای برقی هستیم، همچنین با توجه به وجود لیتیوم در دریاچه نمک، در حال اجرای یک طرح مطالعاتی در این زمینه هستیم.

وی با بیان اینکه پالایشگاه تهران از ابتدای امسال به‌صورت مستقیم با ظرفیت روزانه ۴۰ تانکر بارگیری ال‌پی‌جی را انجام می‌دهد، اظهارکرد: تولید و فروش ال‌پی‌جی در این مجتمع به تعادل رسیده است ‌و مجوز فروش نفتای سنگین را نیز دریافت کردیم. در روستای گل‌حصار در مهرماه یک مدرسه ۹ کلاسه پسرانه به نام «شهدای پالایشگاه» افتتاح خواهیم کرد و به‌دنبال احداث سالی یک یا دو مدرسه در مناطق محروم برای کمک به ارتقای فضای آموزشی هستیم.

مدیرعامل شرکت پالایش نفت تهران با بیان اینکه توسعه شاخص‌های پدافند غیرعامل و افزایش تولید در برنامه این شرکت قرار دارد، گفت: منطقه کهریزک نیز مشکل آب دارد. ۶ دهم درصد آب تهران را پالایشگاه استفاده می‌کند که با اجرای طرح تصفیه پساب تا پایان سال، این مقدار کاهش می‌یابد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا