انرژی

تفاهم اوکراین و روسیه برای حفظ جریان گاز به اروپا

با وجود ادامه نبرد نزدیک یک نقطه ترانزیت مرزی، روسیه و اوکراین قصد دارند جریان گاز از طریق خط لوله به اروپا را حفظ کنند.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، بلومبرگ به نقل از منابع آگاه نوشت: هر دو طرف، قصد توقف جریان گاز از طریق ایستگاه دریافت گاز سودژا در منطقه کورسک روسیه را ندارند.

همچنین بخوانید

بزرگترین تهاجم اوکراین به خاک روسیه از زمان تهاجم کرملین به همسایه‌اش در سال ۲۰۲۲، قیمت گاز اروپا را به بالاترین حد خود در سال میلادی جاری رسانده است، زیرا نگرانی‌هایی نسبت به مختل شدن جریان گاز وجود دارد. با این حال، هر دو طرف انگیزه مالی برای حفظ جریان گاز دارند. ترانزیت گاز که در سال ۲۰۲۱ به حدود یک میلیارد دلار ‌رسید، منابع مالی مهمی را برای اقتصاد جنگ‌زده کی‌یف فراهم می‌کند. از سوی دیگر، اروپا همچنان یکی از بزرگترین مشتریان گاز روسیه از طریق خط لوله مانده است.

اوکراین مایل است به عنوان یک شریک قابل اعتماد برای اروپا دیده شود و امیدوار است تجار منطقه از تاسیسات ذخیره سازی گاز وسیع این کشور، استفاده بیشتری کنند و دلیل خوبی برای محافظت از زیرساخت‌ها دارد، زیرا خطوط لوله بلااستفاده، ممکن است به هدف حملات نظامی تبدیل شوند یا غیرقابل استفاده شوند که تعمیر پرهزینه‌ای خواهند داشت.

با این حال، دو منبع آگاه اظهار کردند: هر گونه آسیب تصادفی به زیرساخت‌های کلیدی در ایستگاه ورودی گاز می‌تواند عرضه را متوقف کند. این نقطه مرزی پس از تهاجم اخیر، تحت کنترل نیروهای اوکراینی قرار گرفته است.

در حالی که شرکت گازپروم روسیه، از اظهارنظر خودداری کرد، شرکت نفت‌وگاز اوکراین در بیانیه‌ای با اشاره به قرارداد ترانزیت گاز که در دسامبر منقضی می‌شود، اعلام کرد: قصد داریم به ارائه خدمات حمل و نقل گاز در چارچوب توافق ادامه دهیم.

بیشتر کشورهای اتحادیه اروپا از زمان حمله نظامی مسکو به اوکراین، تلاش کرده‌اند جایگزین‌هایی برای واردات گاز روسیه از طریق خط لوله پیدا کنند اما کشورهایی مانند اتریش، اسلواکی و مولداوی همچنان به واردات گاز از گازپروم از طریق اوکراین، متکی مانده‌اند.

گازپروم، به ارسال گاز به نقطه سودژا ادامه می‌دهد و جریان روزانه آن، بین ۳۷ میلیون تا حدود ۴۲ میلیون متر مکعب ثابت است. در چند روز اول پس از تهاجم اوکراین، کاهش اندکی در جریان روزانه گاز وجود داشت که منعکس کننده درخواست‌های کمتر مشتریان اروپایی بود.

بر اساس گزارش بلومبرگ، گازپروم در بیانیه‌ای اعلام کرد روز سه شنبه، ارسال گاز از طریق سودژا، ۴۲.۲ میلیون متر مکعب تعیین شده است. جریان گاز در روز سه‌شنبه به سطحی که آخرین بار در ششم اوت، یک روز قبل از انتشار اولین گزارش‌ها مبنی بر تصرف نقطه مرزی توسط اوکراین مشاهده شد، بازگشته است.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا