ارتباطات و فناوري اطلاعاتامور زیربنایی

رفع فیلتر یوتیوب چه ظرفیتی برای تولید محتوا ایجاد می‌کند؟

یک کارشناس معتقد است اندازه مخاطبان مارکت در ایران درصورت رفع فیلتر پلت‌فرم یوتیوب گسترده‌تر می‌شود و به همین دلیل ممکن است تعداد مخاطبان یوتیوبرها با برداشته شدن این محدودیت، چند برابر شود؛ اگرچه ممکن است کاهش درآمد دلاری تولیدکنندگان محتوا را به دنبال داشته باشد اما می‌تواند ظرفیت‌های دیگری را برای آن‌ها فراهم کند.

حامید بیدی- کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات – در گفت‌وگو با ایسنا، درباره موضوع احتمال رفع محدودیت پلتفرم یوتیوب و پیامدهای احتمالی آن از جمله احتمال کاهش درآمد فعالان آن اظهار کرد: در رابطه با این موضوع اطمینان صددرصدی وجود ندارد چنانچه درحال حاضر بخشی از بازدیدکنندگان که از ایران، ویدیوهای یوتیوب را مشاهده می‌کنند، کشورشان توسط این پلت فرم تشخیص داده می‌شود.

همچنین بخوانید

وی افزود: بنابراین تشخیص این موضوع صرفا از طریق آی پی نیست و ممکن است با توجه به تنظیمات جی‌میل و گوگل و سایر اطلاعات تشخیص داده شود که کاربری از ایران از این پلتفرم استفاده می‌کند اما موضوع مشخص این است که به هر حال برداشه شدن محدودیت تأثیر گذار است اما اینکه به این دلیل با رفع فیلترینگ یوتیوب مخالفت شود، کاملا اشتباه است. در واقع اگر افرادی که از اینترنت جهانی استفاده و محتوا تولید می‌کنند جزو ذی‌نفعان فیلترینگ قرار بگیرند و هوادار آن شوند، درنهایت بازنده خواهند بود.

فیلترینگ و تحریم دو لبه یک قیچی هستند

بیدی با بیان اینکه اگر پلت فرمی مانند یوتیوب رفع فیلتر شود اساسا اندازه مخاطبان مارکت در ایران گسترده‌تر می‌شود، تصریح کرد: اگر یک یوتیوبری اعلام کند به این تعداد مخاطبش با وجود فیلترینگ رسیده، با برداشته شدن این محدودیت، مخاطبان او ممکن است ۱۰ برابر شود و این اقدام اگرچه ممکن است که به کاهش درآمد دلاری آنها منجر شود اما می‌تواند ظرفیت‌های درآمدزایی دیگری را برای این تولیدکنندگان محتوا فراهم کند. همچنین بارها به این موضوع اشاره کرده‌ام که فیلترینگ و تحریم دو لبه یک قیچی هستند که درنهایت این قیچی است که حقوق شهروندان را نقض می کند.

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات تأکید کرد: بنابراین برای اینکه بتوانیم نقض حقوق شهروندی را از بین ببریم، همانگونه یک عزم جدی برای فیلترینگ نیاز داریم از سوی دیگر لازم است تلاش‌هایی برای رفع تحریم‌ها در حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات هم انجام شود تا درنهایت شهروند ایرانی همانند هر شهروند جهانی بتواند از همه پلتفرم‌ها و شبکه‌های مطرح جهانی مانند یوتیوب استفاده حرفه‌ای کند.

توئیتر آرمان اقتصادی را دنبال کنید

رفع فیلتر یوتیوب فرصت است یا تهدید؟

بیدی درباره قوانین و مقررات و نقض احتمالی حقوق کاربران توضیح داد: بحث پرداخت و درآمد از طریق یوتیوب یک پروتکل روتین و ساده دارد و بحث مهمی نیست؛ کاربری که در چارچوب پلتفرم فعالیت کند، آن مبلغ به او پرداخت می‌شود. مگر اینکه به دلیل نقض قوانین پلتفرم مسائلی رخ دهد اما در صورت رفع تحریم به صورت کلی نگرانی وجود ندارد که مبلغی به کاربران ایرانی داده نشود.

مشخص شدن عیار پلتفرم‌های داخلی پس از رفع فیلتر یوتیوب

این کارشناس حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در ادامه صحبت‌هایش درباره وضعیت حال حاضر و سرنوشت پلتفرم‌های مشابه داخلی پس از رفع فیلتر احتمالی یوتیوب اظهار کرد: در این زمینه می‌توان گفت پلتفرم‌های مشابه در شرایطی که دسترسی به یوتیوب برای کاربران و شهروندان سخت است، با استقبال نسبی مواجه و محتوای بسیاری در آن منتشر شده است.

او ادامه داد: در واقع پلتفرم‌های مشابه داخلی از نظر مصرف ترافیک داخلی برای کاربران ارزان‌ترند و درصورت رفع محدودیت یوتیوب مصرف ترافیک آن گران‌تر از نمونه‌های داخلی خواهد بود که البته این یک مزیت‌بخشی اشتباه است. طبیعتا درصورت رفع فیلتر پلتفرم مذکور می‌توان عیار و معیار واقعی پلتفرم‌های داخلی را سنجید و این درصورتی است که بتوانند مزیت‌های رقابتی قابل توجهی تعریف کنند. البته معتقدم در شرایط نرمال ظرفیت و پتانسل محتوایی و حتی فنی در کشور ما وجود دارد که این مزیت‌بخشی نسبی ایجاد شود.

وی تصریح کرد: این مزیت‌بخشی محتوایی و محصولی اگر قابل ارائه باشد نمونه‌های مشابه داخلی می‌توانند در کنار یوتیوب به عنوان نمونه قدرت‌مند داخلی فعالیت خود را ادامه دهد. در غیر این صورت می‌توان متوجه شد بخشی از اعتبار آنها از فیلتر بودن کسب شده و بنابراین تا قبل از رفع فیلتر خیلی نمی‌توان اظهار نظر کرد.   

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا