صنعت، معدن، تجارت

صادرات ۱۳ میلیون دلار فرش دستباف در ۴ ماه

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران از افزایش ۶ درصدی تولید فرش دستباف در ۴ ماهه نخست امسال خبر داد و گفت: در این مدت ۱۳ میلیون دلار فرش دستباف صادر شده است.

به گزارش پایگاه خبری آرمان اقتصادی، محمدرضا زارع بُرزشی اظهار کرد: در ۴ ماهه نخست ۱۴۰۳ یک میلیون و سیصد و پنجاه متر مربع در سراسر کشور تولید شده که در مقایسه با مدت مشابه سال قبل رشد ۶ درصدی داشته است.

همچنین بخوانید

وی با اشاره به روند افزایش تولید صنعت فرش دستباف در سه سال گذشته ادامه داد: سال ۱۴۰۰ با تولید سه و سه دهم میلیون متر مربع؛ سال ۱۴۰۱ با تولید سه و نیم میلیون متر مربع و سال ۱۴۰۲ با تولید سه و نه دهم میلیون متر مربع فرش دستباف رشد ۱۱ درصدی را شاهد بودیم.

سرپرست مرکز ملی صنایع خلاق و فرش ایران همچنین از روند صعودی صادرات فرش پس از ۲۰ سال خبر داد و گفت: بر اساس آمار گمرک در ۴ ماهه ابتدایی سال ۱۴۰۲ صادرات فرش دستباف ۱۱ و نیم میلیون دلار بود. ۴ ماهه ابتدایی امسال هم این میزان ۱۳ میلیون دلار گزارش شده که نتیجه آن رشد ۱۲ درصدی صادرات پس از سال‌ها شیب نزولی بوده است.

وی افزود: این رشد صادرات در نتیجه رفع موانع پیش روی تولیدکنندگان از جمله رفع تعهد ارزی از یکسال به ۳ تا ۵ سال و کاهش رقم آن از ۱۰۰ به ۲۰ درصد ماده اولیه، رفع مشکل عبور موقت فرش دستباف، کاهش حقوق ورودی ابریشم خام و شناسنامه دار کردن فرش دستباف این صنعت بود.

زارع برزشی افزود: از سال ۱۴۰۱ یکی از مشکلات جدی صادرات فرش دستباف، ابلاغ ممنوعیت خروج فرش دستباف از طریق پست بود که این مرکز مکاتبات لازم را با دفتر مقررات صادرات و واردات سازمان توسعه تجارت ایران به منظور رفع مشکل و فراهم کردن امکان صادرات فرش از طریق پست انجام داد و بر اساس مصوبه هیئت وزیران هر شخص مطابق دستورالعمل مشترک

وزارت‌خانه‌های صنعت، معدن و تجارت؛ امور اقتصادی و دارایی و میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی یک بار در سال می‌تواند تا سقف ۲۴ متر مربع فرش دستباف ایرانی و ۴۰ متر مربع گلیم دستباف از کشور با رویه پستی خارج کند و محدودیتی از نظر تعداد قطعات فرش و گلیم در سقف مساحت (متراژ) مذکور وجود ندارد.

به گفته وی با توجه به اقدامات صورت گرفته در حوزه فرش دستباف، رشد تولید در کنار صادرات می‌تواند نقش مهمی در میزان اشتغال و ارزآوری در کشور ایفا کند.

منبع

مهر

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا