اقتصاد کلان

دومین اقتصاد بزرگ جهان ناخوش شد

رشد تولید کارخانه‌های چین در ماه جولای کند شد و انتظارات را از دست داد و به مجموعه‌ای از شاخص‌ها افزود که نشان می‌دهد دومین اقتصاد بزرگ جهان حتی با حمایت اخیر دولت در تلاش برای حرکت به سمت بالاتر است.

به گزارش آرمان اقتصادی، داده‌های اداره ملی آمار چین نشان داد که تولید صنعتی نسبت به سال گذشته ۵.۱ درصد رشد داشته است که از سرعت ۵.۳ درصدی در ژوئن و کمتر از انتظار برای افزایش ۵.۲ درصدی در نظرسنجی رویترز از تحلیلگران کاهش یافته است.

همچنین بخوانید

در مقابل، شاخص‌های فعالیت ماهانه اداره ملی آمار چین نشان داد که خرده‌فروشی، ۲.۷ درصد در جولای افزایش یافته است که از دو درصد افزایش در ژوئن و پیش‌بینی رشد ۲.۶ درصدی، بوده است که نشان‌دهنده تلاش‌ها برای افزایش مخارج خانوار است. با این حال، تحلیلگران هشدار می‌دهند که چشم انداز گسترده‌تر هنوز برای سیاست‌گذاران بسیار چالش‌برانگیز است و نشان می‌دهد که اقدامات محرک بیشتری مورد نیاز است. داده‌ها نشان می‌دهد که اقتصاد در نیمه دوم سال شروع ضعیفی داشته است.

رهبران چین ماه گذشته نشان دادند که به پیشنهادهایی جدید روی آورند و تلاش‌های افزایش رشد را بر روی مصرف‌کنندگان متمرکز کنند، نه اینکه بیشتر منابع مالی را به زیرساخت‌ها و تولید اختصاص دهند. درخواست‌ها برای اقدامات بیشتر برای تقویت رشد اقتصاد ۱۹ تریلیون دلاری از زمانی که بهبودی پس از همه‌گیری در سال ۲۰۲۲ محقق نشد، مقامات را تحت فشار قرار داده است.

در حالی که دولت همچنان رشد حدود پنج درصدی را در سال جاری هدف قرار می دهد، تحلیلگران این احتمال را افزایش می‌دهند که نیروگاه تولید جهان وارد یک وضعیت بد اقتصادی طولانی مدت مشابه ژاپن در دهه ۱۹۹۰ شده است.

سرمایه گذاری دارایی‌های ثابت در هفت ماهه اول سال ۲۰۲۴ نسبت به مدت مشابه سال قبل ۳.۶ درصد افزایش یافت، اما همچنین انتظارات برای افزایش ۳.۹ درصدی را از دست داد و از رشد ۳.۹ درصدی در دوره ژانویه تا ژوئن کاهش یافت.

رویترز گزارش کرد که بانک مرکزی چین در نشستی در اوایل ماه جاری اعلام کرد که حمایت مالی از اقتصاد گسترده‌تر را افزایش می‌دهد و تلاش‌ها برای تحریک مصرف بیشتر متوجه مصرف‌کنندگان خواهد شد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا