انرژی

نفت به ۹۰ دلار می‌رسد؟

قیمت نفت در معاملات روز پنج شنبه بازار آسیا، با خوش بینی سرمایه گذاران به کاهش نرخ‌های بهره در آمریکا و تقویت فعالیت اقتصادی این کشور، افزایش یافت.

به گزارش آرمان اقتصادی، بهای معاملات نفت برنت با ۱۹ سنت معادل ۰.۲۴ درصد افزایش، به ۷۹ دلار و ۹۵ سنت در هر بشکه رسید. بهای معاملات وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۲۳ سنت معادل ۰.۳ درصد افزایش، به ۷۷ دلار و ۲۱ سنت در هر بشکه رسید.

همچنین بخوانید

هر دو شاخص روز چهارشنبه پس از انتشار آماری که رشد غیرمنتظره ذخایر نفت آمریکا را نشان دادند و نگرانیهای کمتر نسبت به احتمال تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه، بیش از یک درصد کاهش یافته بودند.

قیمت‌های مصرف‌کننده در آمریکا در ژوئیه، رشد ملایمی داشت و افزایش سالانه تورم برای اولین بار در حدود سه سال و نیم گذشته، به کمتر از ۳ درصد کاهش یافت و انتظارات برای کاهش نرخ‌های بهره توسط فدرال رزرو در ماه آینده را تقویت کرد.

یوکی تاکاشیما، اقتصاددان شرکت «نومورا سکیوریتیز» در این باره گفت: بازار نفت روز چهارشنبه وضعیت بیش فروش پیدا کرد و تجارت آسیا شاهد اصلاح قیمت بود. سرمایه گذاران انتظار دارند بانک مرکزی آمریکا، از ماه آینده، کاهش نرخ‌های بهره را آغاز کند.

ترور و شهادت اسماعیل هنیه، رئیس دفتر سیاسی جنبش حماس، بیم تشدید تنشهای ژئوپلیتیکی در خاورمیانه را برانگیخت و ماه گذشته، از رشد قیمت نفت پشتیبانی کرد. تحلیلگران شرکت مالی آی ان جی در یادداشتی برای مشتریان خود نوشتند: ریسکهای ژئوپلیتیکی همچنان بر بازار نفت سایه افکنده اند و معاملات بازار را تحت تاثیر قرار داده اند و باعث شده اند فعالان تلاش کنند از خود در برابر احتمال صعود قابل توجه قیمت، محافظت کنند.

با این حال، تحلیلگران گروه بانکی ANZ خاطر نشان کردند: رشد ذخایر نفت آمریکا، نگرانیها نسبت به تقاضای ضعیف را برانگیخت. ذخایر نفت آمریکا در هفته منتهی به ۹ اوت، به میزان ۱.۴ میلیون بشکه افزایش یافت در حالی که کاهش ۲.۲ میلیون بشکه ای این ذخایر برآورد شده بود.

در این بین، دولت روسیه، ممنوعیت صادرات بنزین را تا پایان سال ۲۰۲۴ تمدید کرد. این تصمیم برای حفظ ثبات بازار داخلی در دوره تقاضای فصلی بالاتر و تعمیرات برنامه ریزی شده پالایشگاه‌ها گرفته شد.

در چین که بزرگترین واردکننده نفت در جهان است، رشد تولید کارخانه‌ها در ژوئیه کاهش یافت و تولید پالایشگاه‌ها برای چهارمین ماه کاهش یافت که نشان‌دهنده روند احیای ضعیف اقتصاد این کشور است و باعث محدود شدن روند صعودی بازار شد.

بر اساس گزارش رویترز، با این حال، تینا تِنگ، تحلیلگر مستقل بازار نفت بر این باور است که با وجود کندی اقتصاد چین، قیمت‌ها در سه ماهه سوم، ممکن است تحت تاثیر منازعات خاورمیانه، کاهش نرخهای بهره توسط بانکهای مرکزی و ضعیف شدن ارزش دلار، بالاتر برود. وی پیش بینی کرد: قیمت هر بشکه نفت برنت، به ۹۰ دلار صعود خواهد کرد.

انتهای پیام

منبع

ایسنا

همچنین بخوانید

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا